Το 6ημερο ράλι του φυσικού αερίου που έβαλε φωτιά στην αγορά ενέργειας της Ευρώπης έφτασε στο τέλος του. Οι τιμές βρίσκονται σήμερα σε τροχιά αποκλιμάκωσης καθώς οι ροές του καυσίμου από τη Ρωσία προς την ήπειρο έχουν σταθεροποιηθεί, έστω και σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.
Η Gazprom μείωσε τις ροές από τον Nord Stream στο 20% της δυναμικότητας χθες το πρωί και έκτοτε αυτές παραμένουν σταθερές, χωρίς περαιτέρω δυσάρεστες εκπλήξεις. Μένει να φανεί εάν η τάση αυτή θα συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες ή θα έχουμε νέο ράλι, καθώς θα μαίνεται η κόντρα των Gazprom και Siemens για τη συντήρηση του αγωγού και ευρύτερα ο ενεργειακός πόλεμος που έχει κηρύξει ο Πούτιν στους Ευρωπαίους.
Οι traders στην αγορά παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις ήδη από τα μέσα Ιουνίου, όταν ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός «έκοψε» τις ροές στο 40% της δυναμικότητας του αγωγού.
Σήμερα το συμβόλαιο αναφοράς της Ευρώπης στο Άμστερνταμ υποχώρσε έως και 5,3% στα 194,30 ευρώ ανά μεγαβατώρα, με την πτώση να περιορίζεται στη συνέχεια στο 3,2%.
Όπως επισημαίνει η CE, το παιχνίδι που παίζει η Gazprom (είναι πια ξεκάθαρο ότι εμποδίζει τις ροές προς την Ευρώπη) θα δυσκολέψει αρκετά τους Ευρωπαίους. Έτσι η τιμή του φυσικού αερίου θα παραμείνει κοντά στα 150 ευρώ ανά μεγαβατώρα (45 δολ. ανά mBtu) έως και τα τέλη του 2022 για να υποχωρήσει στα 100 ευρώ (που εξακολουθούν να είναι εφιαλτικά επίπεδα για τα διαχρονικά δεδομένα) στα τέλη του 2023 (30 δολ. ανά mBtu).
Επιπλεόν καθώς η Ευρώπη θα ανταγωνίζεται με την Ασία για περιορισμένες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου, και οι τιμές του LNG θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα. Αυτό μπορεί να καταστήσει το καύσιμο από λύση πρόβλημα. Υπό τις συνθήκες αυτές η επιστροφή στον άνθρακα έχει κάποια λογική βραχυπρόθεσμα. Αλλά ούτε αυτή η λύση είναι φθηνή, αφού οι τιμές του άνθρακα στην Ευρώπη έχουν τριπλασιαστεί σε σχέση με τα τέλη του 2021, ενώ μακροπρόθεσμα το κόστος για το κλίμα (και την οικονομία κατά συνέπεια) θα είναι μεγάλο.
naftemporiki.gr