Από την έντυπη έκδοση
Των Φάνη Ζώη και Βάσως Βεγίρη
Με προσδοκίες για τον εμπορικό κόσμο και ελαφριά κινητικότητα άρχισε η θερινή εκπτωτική περίοδος την περασμένη Δευτέρα 11 Ιουλίου. Οι προσφορές ξεκινούν από το 20% και σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν το 70%.
Υπενθυμίζεται ότι οι θερινές εκπτώσεις θα διαρκέσουν έως το τέλος Αυγούστου, ενώ τα καταστήματα θα ανοίξουν την ερχόμενη Κυριακή 17 Ιουλίου. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, μια ικανοποιητική κίνηση κατά την εκπτωτική περίοδο με κίνητρο τις
προσφορές, που θα συνδυαστεί με τις καλές επιδόσεις που καταγράφονται το τελευταίο δίμηνο στις τουριστικές περιοχές, συμπεριλαμβανομένων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, κυρίως λόγω των ξένων επισκεπτών, μπορεί να βοηθήσει στην τόνωση της αγοράς.
Ο εμπορικός κόσμος θεωρεί δεδομένη μια απότομη κάμψη από το φθινόπωρο εξαιτίας του ότι το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών ήδη περιορίζεται, αποταμιεύσεις θα καταναλωθούν στις φετινές διακοπές, ενώ οι υποχρεώσεις, κυρίως μέσω των τιμολογίων κοινής ωφέλειας, έχουν αυξηθεί.
«Ελπίζουμε με τις ευκαιρίες που θα υπάρξουν να πειστούν οι Έλληνες καταναλωτές και να τονωθεί η αγορά», αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας, σημειώνοντας ότι δεν έχει αποτυπωθεί ακόμη στους τζίρους η ελαφριά κινητικότητα που παρατηρήθηκε τις πρώτες ημέρες. «Ο Ιούλιος -και ειδικότερα το Σαββατοκύριακο που έρχεται- είναι ο μήνας που θα κρίνει όλη την πορεία της εκπτωτικής περιόδου», προσθέτει.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το μείζον σήμερα για τις επιχειρήσεις είναι η ρευστότητα. «Οι πληθωριστικές πιέσεις απειλούν κάθε περιθώριο κέρδους, οπότε να είστε σίγουροι ότι οι έμποροι προχωρούν σε μεγάλες εκπτώσεις για να προσελκύσουν τον κόσμο», επισημαίνει ο κ. Καρανίκας, κάτι που το θεωρεί ιδιαίτερα κρίσιμο κυρίως για τις περιοχές που δεν έχουν τουρισμό.
«Στις τουριστικές περιοχές, και κυρίως εκεί που έχουμε τουρισμό με κάπως μεγαλύτερα εισοδήματα, όπως η Κρήτη και οι Κυκλάδες, νομίζω ότι σε επίπεδο πωλήσεων ίσως ξεπεράσουμε και τα επίπεδα του 2019. Η μεγάλη μάχη αφορά τις περιοχές που δεν επηρεάζονται από το μεγάλο τουριστικό ρεύμα. Και εκεί τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα», προσθέτει.
Χαμηλά στη Θεσσαλονίκη
Με το ερώτημα «πού πηγαίνει ο κόσμος ο οποίος κατεβαίνει στο κέντρο της πόλης» έχουν μείνει οι μαγαζάτορες της Θεσσαλονίκης, καθώς τα πρώτα 24ωρα των θερινών εκπτώσεων η κίνηση ήταν υποτονική.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης, ενώ το πρωί της Δευτέρας η κίνηση στους οδικούς άξονες προς το κέντρο της πόλης ήταν αυξημένη και ο ίδιος, παρά τις χαμηλές προσδοκίες που αφήνει η τρέχουσα συγκυρία, τόλμησε να σκεφτεί ότι θα ακολουθούσε μια καλή πρώτη ημέρα εκπτώσεων, στην πράξη διαψεύστηκε κατηγορηματικά η προσδοκία αυτή.
Παρά τα υψηλά ποσοστά των εκπτώσεων, που κινούνται σε πολύ μεγάλο βαθμό στο 50% και ανέρχονται έως το 60%, ενίοτε ακόμη και 70%, δεν κυκλοφορεί πολύς κόσμος στο κέντρο και όσοι κυκλοφορούν, όπως επισημαίνει ο κ. Φιλιππίδης, ακόμη και αν
μπαίνουν στα καταστήματα, δεν ψωνίζουν. Και αυτό διότι οι πολίτες, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ΕΣΘ, είναι πολύ πιεσμένοι από το ενεργειακό κόστος και το κύμα ακρίβειας στα είδη καθημερινής ανάγκης.
Στις δε επίσης δημοφιλείς περιφερειακές αγορές του πολεοδομικού συγκροτήματος, όπως της Καλαμαριάς ή του Ευόσμου, υπάρχει μεν κινητικότητα αλλά και πάλι όχι η αναμενόμενη για έναρξη εκπτώσεων, σύμφωνα με καταστηματάρχες των περιοχών, καθώς, όπως επισημαίνουν και αυτοί, οι πολίτες ξοδεύουν αναγκαστικά τα εισοδήματά τους σε δυσβάσταχτους λογαριασμούς ρεύματος και σούπερ μάρκετ για τα νοικοκυριά τους, αλλά φοβούνται και τον δύσκολο χειμώνα, που όπως φαίνεται έρχεται.
Στο μεταξύ, τα λουκέτα καταστημάτων, όπως επισημαίνεται από τον ΕΣΘ, αυξάνονται, στη Μητροπόλεως, στην Προξένου Κορομηλά, ακόμη και την Τσιμισκή.