Παρά το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, η Μόσχα εξακολουθεί να βγάζει χρήματα από το πετρέλαιο, αν και οι εξαγωγές της εμφανίζουν σημάδια ύφεσης.
Σύμφωνα με το Bloomberg, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τον Ιούλιο αυξήθηκε ο συντελεστής εξαγωγικού δασμού που επιβάλλεται στο αργό πετρέλαιο που εξάγεται από τη Ρωσία τον Ιούλιο, εκμηδενίζοντας με αυτό τον τρόπο την πτώση στις αποστολές αργού και επιτρέποντας έτσι στο Κρεμλίνο να αντιμετωπίσει την πτώση των ροών την πρώτη εβδομάδα του μήνα.
Συγκεκριμένα, οι δασμοί αυξήθηκαν κατά 23% μεταξύ Ιουνίου και Ιουλίου, εξασφαλίζοντας επιπλέον 1,42 δολάρια το βαρέλι στο Κρεμλίνο για κάθε φορτίο που αποστέλλεται εκτός της χώρας. Ως εκ τούτου η Ρωσία κατάφερε να αποφύγει μια πτώση 15% στις αποστολές αργού την εβδομάδα έως τις 8 Ιουλίου, με τα έσοδα να μειώνονται κατά μόλις 3 εκατ. δολάρια ή 2%.
Όλα αυτά αυξάνουν την πίεση στις χώρες της G7 να βρουν έναν τρόπο να πλήξουν τη Ρωσία χωρίς να εκτοξευθούν οι τιμές του πετρελαίου, σημειώνει το Bloomberg. Σε μια προσπάθεια να το κάνει αυτό, η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Τζάνετ Γέλεν προωθεί ένα σχέδιο περιορισμού των τιμών του ρωσικού πετρελαίου προκειμένου να διατηρηθούν οι όγκοι των εξαγωγών, πλήττοντας παράλληλα τα έσοδα της κυβέρνησης.
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ θα προσπαθήσει να χρησιμοποιήσει συνομιλίες με χώρες, όπως η Ινδία και η Ιαπωνία, για να εξασφαλίσει την υποστήριξη για ανώτατο όριο τιμών, το οποίο θα έδινε στους αγοραστές πρόσβαση στις υπηρεσίες ασφάλισης και μεταφοράς που απαιτούνται για τη μεταφορά ρωσικού αργού μόνο εάν το πετρέλαιο αγοράζεται κάτω από μια συμφωνημένη τιμή. Δεν υπάρχει καμία εγγύηση, ωστόσο, ότι η Ρωσία θα συμφωνήσει να αποστέλλει το πετρέλαιο της υπό τέτοιους όρους, ακόμη και αν οι αγοραστές ενταχθούν στο σχέδιο.
Τα νούμερα
Οι συνολικές ροές αργού από ρωσικά λιμάνια μειώθηκαν κατά 555.000 βαρέλια την ημέρα από εβδομάδα σε εβδομάδα, ή 15%, με αποστολές χαμηλότερες και από τις τέσσερις περιοχές εξαγωγής της χώρας.
Συνολικά, οι θαλάσσιες αποστολές της Ρωσίας μειώθηκαν στα 3,12 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα την εβδομάδα έως τις 8 Ιουλίου, μετά το άλμα της προηγούμενης εβδομάδας
Τα στοιχεία είναι προκαταρκτικά, ωστόσο, δείχνουν ότι οι θαλάσσιες ροές της Ρωσίας βρίσκονται σε πτωτική τάση από τα μέσα Ιουνίου, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που παρακολουθεί το Bloomberg.
Σε κυλιόμενο μέσο όρο τεσσάρων εβδομάδων, οι ροές μειώθηκαν στα 3,38 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα την περίοδο έως τις 8 Ιουλίου, σημειώνοντας πτώση σε καθεμία από τις τελευταίες τρεις εβδομάδες. Τώρα έχουν μειωθεί κατά 325.000 βαρέλια την ημέρα, ή 9%, από τα μέσα Ιουνίου.
Στις πλάτες της Ασίας
Η Κίνα και η Ινδία, εξακολουθούν να παίρνουν περισσότερο από το ήμισυ του συνόλου του αργού που αποστέλλεται από τη Ρωσία, αλλά το ποσοστό αυτό μειώνεται. Την πιο πρόσφατη περίοδο τεσσάρων εβδομάδων, οι ροές προς την Ασία αντιπροσώπευαν το 52% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών της Ρωσίας. Αυτός ο αριθμός περιλαμβάνει όγκους δεξαμενόπλοιων που κατευθύνονται από τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας προς τη Διώρυγα του Σουέζ αλλά είναι μειωμένο από το υψηλό του 63% τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 15 Απριλίου.
Οι αποστολές προς την Κίνα ήταν κατά μέσο όρο 628.000 βαρέλια την ημέρα την πιο πρόσφατη περίοδο τεσσάρων εβδομάδων, με τις ροές προς την Ινδία στα 522.000 βαρέλια την ημέρα. Και τα δύ, ωστόσο, αναμένεται να αυξηθούν, μόλις γίνουν γνωστοί οι προορισμοί για περίπου 210.000 βαρέλια αργού ημερησίως σε δεξαμενόπλοια, για τα οποία δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί η τελική τοποθεσία εκφόρτωσης.
Οι αποστολές σε ασιατικές χώρες εκτός της Κίνας και της Ινδίας έχουν σχεδόν μειωθεί, με φορτία να κατευθύνονται σπάνια προς την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα από τους τερματικούς σταθμούς του Ειρηνικού.
Το ρωσικό πετρέλαιο στην Ευρώπη
Με την απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου από την ΕΕ να απέχει σχεδόν πέντε μήνες, ο όγκος που στέλνει η Μόσχα στη βόρεια Ευρώπη έχει σταθεροποιηθεί σε ένα εύρος μεταξύ 400.000 και 450.000 βαρελιών την ημέρα από τα τέλη Απριλίου. Τα περισσότερα από αυτά πηγαίνουν σε δεξαμενές αποθήκευσης στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας, με μικρούς όγκους να πηγαίνουν στην Πολωνία και τη Φινλανδία.
Οι μέσες αποστολές ρωσικού αργού πετρελαίου τεσσάρων εβδομάδων στη Μεσόγειο εκτινάχθηκαν στα ύψη μετά την εισβολή στην Ουκρανία, αλλά έχουν μειωθεί από τότε που κορυφώθηκαν στα μέσα Ιουνίου. Την περίοδο έως τις 8 Ιουλίου, ήταν σε χαμηλό 12 εβδομάδων.
Το εργοστάσιο ISAB της Lukoil στο ιταλικό νησί της Σικελίας είναι βασικός αγοραστής ρωσικού αργού, ενώ η Τουρκία έχει επίσης ενισχύσει τις αγορές της. Μένει να δούμε τι θα κάνει η ISAB όταν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της ΕΕ για το θαλάσσιο ρωσικό αργό πετρέλαιο τον Δεκέμβριο. Μέχρι τότε, χωρίς νομικά εμπόδια για τις αγορές της και ελάχιστες, έως καθόλου εναλλακτικές στη διατροφή του ρωσικού αργού, οι αποστολές είναι απίθανο να μειωθούν πολύ, σημειώνει το Bloomberg.