Συνέντευξη στους Ραλλού Αλεξοπούλου και Θάνο Τσίρο
Έμφαση στην υλοποίηση στοχευμένων και προσωρινών μέτρων τα οποία θα μετριάσουν τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τα δημόσια οικονομικά θα πρέπει να δώσει η κυβέρνηση το επόμενο χρονικό διάστημα. Όπως δηλώνει στη «Ν» ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της διεύθυνσης οικονομικών υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ντέκλαν Κοστέλο, οι υψηλές τιμές της ενέργειας και οι επιπτώσεις τους στην οικονομία αποτελούν μια κοινή πρόκληση που απαιτεί οριζόντιες πολιτικές σε όλα τα κράτη-μέλη.
Εκτιμά ότι την άλλη εβδομάδα που θα ανακοινωθούν οι Καλοκαιρινές Προβλέψεις θα προχωρήσει στην προς τα κάτω αναθεώρηση των προβλέψεων της για την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής οικονομίας, σημειώνοντας ότι είναι πιθανό να υπάρξει ύφεση αλλά και δεν είναι αναπόφευκτη. Όσον αφορά τον πληθωρισμό σημειώνει ότι θα διαρκέσει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ότι αναμενόταν. Ωστόσο στο βασικό σενάριο δεν υπάρχει στασιμόπληθωρισμός.
Όσον αφορά το δεύτερο αίτημα της Αθήνας για την καταβολή της δεύτερης δόσης από το Ταμείο Ανάκαμψης, εκτιμά ότι θα πραγματοποιηθεί το Σεπτέμβριο.
Στην αρχή του πολέμου υπήρχε η εκτίμηση ότι η άνοδος του πληθωρισμού μπορεί να είναι προσωρινή. Ο πόλεμος συνεχίζεται και ο πληθωρισμός κάθε μήνα αυξάνεται. Στην Ευρώπη γίνεται συζήτηση για πιθανό στασιμοπληθωρισμό. Πόσο πιθανό είναι αυτό το σενάριο;
Από το φθινόπωρο του περασμένου έτους, ο πληθωρισμός αυξήθηκε λόγω της ανάκαμψης της παγκόσμιας ζήτησης μετά τον COVID και οι περιορισμοί στο σκέλος της προσφοράς. Ωστόσο, οι αντίθετοι άνεμοι προς την οικονομική ανάπτυξη αυξήθηκαν απότομα λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και οδήγησαν σε εκτίναξη των τιμών των τροφίμων και της ενέργειας. Στις τελευταίες εαρινές προβλέψεις του Μαΐου, προβλέπαμε μεγάλη αύξηση του πληθωρισμού στην Ε.Ε. με ιστορικό υψηλό 6,8% το 2022 και 6,1% για τη ευρωζώνη. Πιο πρόσφατα στοιχεία για τον πληθωρισμό υποδηλώνουν ότι οι πιέσεις στις τιμές επιμένουν. Για τη ευρωζώνη, η προσωρινή εκτίμηση για τον ετήσιο ρυθμό πληθωρισμού τον Ιούνιο ήταν 8,6%, από 8,1% τον Μάιο.
Η Επιτροπή θα αναθεωρήσει τις οικονομικές της προβλέψεις στα μέσα Ιουλίου. Αν και αναμένουμε ότι οι οικονομικές συνθήκες θα είναι πολύ δύσκολες το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους και το 2023, με σαφείς καθοδικούς κινδύνους, μια παρατεταμένη περίοδος «στασιμοπληθωρισμού» δεν είναι το βασικό μας σενάριο πρόβλεψης. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που υποστηρίζουν την ανάπτυξη. Οι αγορές εργασίας έχουν καλές επιδόσεις και τομείς όπως οι υπηρεσίες, ιδίως ο τουρισμός. Οι οικονομικές έρευνες δείχνουν συνεχιζόμενη οικονομική επέκταση, αν και με χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως.
Όσον αφορά τον πληθωρισμό, δεν βλέπουμε στοιχεία για ένα σπιράλ μισθών-τιμών σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αν και αναμένουμε ότι ο πληθωρισμός θα διαρκέσει εντός του 2023, σε σχέση με ό,τι αναμενόταν νωρίτερα, εκτιμούμε ότι θα μειωθεί με την πάροδο του χρόνου καθώς οι οικονομίες μας και οι παγκόσμιες οικονομίες προσαρμόζονται στον αντίκτυπο των κραδασμών από την πλευρά της προσφοράς και των μέτρων πολιτικής. Σύμφωνα με τις εαρινές μας προβλέψεις, ο πληθωρισμός το επόμενο έτος θα υποχωρούσε στο 3,2% στην ΕΕ και στο 2,7% στην ευρωζώνη.
Πιστεύετε ότι η απάντηση στην κρίση πληθωρισμού θα πρέπει να παραμείνει υπόθεση κάθε κράτους μέλους ή θα πρέπει να υπάρξει μια κοινή ευρωπαϊκή απάντηση; Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον Έλληνα Πρωθυπουργό που έχει δηλώσει ότι κανένας εθνικός προϋπολογισμός δεν μπορεί να αντέξει αυτό το βάρος;
Οι υψηλές τιμές της ενέργειας και οι αρνητικές επιπτώσεις του για την οικονομία είναι μια κοινή πρόκληση που απαιτεί οριζόντιες πολιτικές σε όλα τα κράτη μέλη καθώς και σε επίπεδο ευρωζώνης και Ε.Ε. συνολικά. Όσον αφορά την ευρωπαϊκή απάντηση, είναι ευθύνη της ΕΚΤ να καθορίσει την κοινή νομισματική πολιτική για τη ζώνη του ευρώ. Επιπλέον, ο προϋπολογισμός της Ε.Ε. μας παρέχει σημαντική οικονομική στήριξη, ιδίως μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, σε επενδύσεις που συνδέονται με την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση και για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Αυτό ήδη συμβάλλει άμεσα στη μείωση της εξάρτησής μας από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα και η πρόταση RePowerEU θα προχωρήσει ακόμη περισσότερο για να επιταχύνει αυτή τη μετάβαση.
Τα κράτη μέλη διαδραματίζουν επίσης βασικό ρόλο. Οι εθνικές κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, δικαίως έλαβαν μια ποικιλία μέτρων για να μετριάσουν τον αντίκτυπο των υψηλών τιμών της ενέργειας στα νοικοκυριά και τις ιδιαίτερα εκτεθειμένες εταιρείες. Στο μέλλον, θα είναι βασικό τα μέτρα αυτά να γίνουν πιο στοχευμένα, εν μέρει για να διασφαλιστεί ότι παρέχουν το σωστό κίνητρο για μείωση της ζήτησης όπου είναι δυνατόν και επιτάχυνση της μετάβασης προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά και για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών.
Η ρήτρα διαφυγής παρατάθηκε μέχρι το τέλος του 2023. Όμως η Ευρώπη ζητά από τις χώρες με υψηλό χρέος να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στις δημοσιονομικές τους επιδόσεις. Πώς πιστεύετε ότι αυτό πρέπει να μεταφραστεί στην πράξη για την Ελλάδα; Αρκεί το πρωτογενές πλεόνασμα 1%, για παράδειγμα, που έχει θέσει ως στόχο η Ελλάδα για το 2023;
Τον Μάιο, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού εξαμήνου, η Επιτροπή και το Συμβούλιο έδωσαν συμβουλές για τη δημοσιονομική πολιτική το 2023. Δεδομένης της αυξημένης αβεβαιότητας, οι δημοσιονομικές πολιτικές πρέπει να είναι ευέλικτες και έτοιμες να αντιδράσουν στην εξελισσόμενη οικονομική κατάσταση και να παρέχουν στοχευμένη και προσωρινή στήριξη σε πιο ευάλωτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Ταυτόχρονα, οι δημοσιονομικές πολιτικές πρέπει να διασφαλίζουν τη δημοσιονομική βιωσιμότητα και να υποστηρίζουν τις προσπάθειες μείωσης του πληθωρισμού. Ενόψει των περιορισμών από την πλευρά της προσφοράς και των υψηλών πληθωριστικών πιέσεων, τα κράτη μέλη το 2023 θα πρέπει να κινηθούν προς μία συνετή δημοσιονομική πολιτική. Στα κράτη μέλη με υψηλό χρέος που αντιμετωπίζουν περισσότερες προκλήσεις βιωσιμότητας, όπως η Ελλάδα, συνιστάται να περιορίσουν την αύξηση των τρεχουσών δαπανών και να επεκτείνουν τις δημόσιες επενδύσεις.
Η Επιτροπή και το Συμβούλιο χαιρέτησαν το Ελληνικό Πρόγραμμα Σταθερότητας που υποβλήθηκε τον Απρίλιο του 2022, καθώς ήταν σύμφωνο με αυτήν τη σύσταση, και το επόμενο βήμα είναι να διασφαλιστεί ότι ο προϋπολογισμός του 2023 θα πρέπει επίσης να υλοποιήσει αυτήν την ατζέντα. Επιτρέψτε μου να ολοκληρώσω δηλώνοντας ότι, ενόψει της μεγάλης αβεβαιότητας, δεν πρέπει να εστιάσουμε τόσο στον ακριβή στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος αλλά στην ποιότητα των δημοσιονομικών μέτρων για τον μετριασμό των επιπτώσεων των υψηλών τιμών ενέργειας και στη διασφάλιση μια αξιόπιστης μείωση του χρέους μεσοπρόθεσμα.
Μεσοπρόθεσμα, θα είναι αρκετό για την Ελλάδα να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα επαρκή για να καλύψει τους τόκους του δημόσιου χρέους ή πιστεύετε ότι θα χρειαστεί ακόμα καλύτερη δημοσιονομική απόδοση;
Η Ελλάδα έχει υψηλό επίπεδο δημόσιου χρέους και είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί ότι αυτό θα τοποθετηθεί σε μια σταθερή πτωτική τροχιά μεσοπρόθεσμα. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή καλεί τα κράτη μέλη με υψηλό χρέος, όπως η Ελλάδα, να διασφαλίσουν συνετή δημοσιονομική πολιτική μέσω σταδιακής εξυγίανσης, επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων. Αυτό θα απαιτήσει από την Ελλάδα να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα σε λογικό επίπεδο, αλλά και να επιτύχει υψηλό επίπεδο οικονομικής ανάπτυξης. Το Ταμείο Ανάκαμψης παρέχει μια μοναδική ευκαιρία στην Ελλάδα προς αυτή την πορεία. Η πλήρης και έγκαιρη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και των επενδύσεων είναι επομένως τόσο σημαντική για τη μείωση του χρέους όσο και για τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος. Ήδη βλέπουμε ότι τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης θα ανέρχονται μεταξύ 1% και 1,% του ΑΕΠ ετησίως για τα επόμενα χρόνια. Οι μεταρρυθμίσεις και οι επενδύσεις στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης εάν συνδυαστούν με ένα φορολογικό σύστημα που είναι πιο φιλικό προς τις επενδύσεις, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ταχύτερη ανάκαμψη και πιο βιώσιμα δημόσια οικονομικά.
Βλέπετε τον κίνδυνο οι ευρωπαϊκές χώρες, ειδικά στη Νότια Ευρώπη, να αντιμετωπίσουν κρίση χρέους λόγω του αυξανόμενου κόστους δανεισμού; Θα συμπεριλάβατε την Ελλάδα σε αυτά;
Η τελευταία μας έκθεση βιωσιμότητας που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο δείχνει ότι έχουν αυξηθεί οι κίνδυνοι βιωσιμότητας των δημόσιων οικονομικών σε αρκετές χώρες λόγω των υψηλότερων αναλογιών χρέους που προκύπτουν από την αντιμετώπιση του COVID και τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία. Χώρες όπως η Ελλάδα με υψηλά επίπεδα χρέους είναι κάπως πιο εκτεθειμένες. Ωστόσο, το να μιλάμε για κρίση χρέους σίγουρα δεν είναι σωστό. Ενώ παρατηρούμε μια σύσφιξη στις συνθήκες χρηματοδότησης, τα κράτη μέλη και η Ε.Ε. στο σύνολό της είναι σε πολύ καλύτερη θέση για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις σε σχέση με την παγκόσμια οικονομική κρίση.
Πρώτον, τα κράτη μέλη έχουν εκμεταλλευτεί τις ευνοϊκές συνθήκες δανεισμού τα τελευταία χρόνια και έχουν επεκτείνει τη μέση διάρκεια του χρέους τους. Αυτό τους καθιστά πολύ λιγότερο επιρρεπείς σε βραχυπρόθεσμους κινδύνους χρηματοδότησης. Η Ελλάδα ειδικότερα έχει ευνοϊκή δομή χρέους. Δεύτερον, έχουμε βελτιώσει σημαντικά τη θεσμική μας αρχιτεκτονική, συμπεριλαμβανομένης της προόδου στην Τραπεζική Ένωση, τη σύσταση του ESM. Τρίτον, η έναρξη του Ταμείου Ανάκαμψης, παρέχει σημαντικούς πόρους που θα στηρίξουν τις επενδύσεις και την ανάκαμψη με το μεγαλύτερο ύψος των κονδυλίων να κατευθύνονται στις χώρες της Νότιας Ευρώπης που επλήγησαν σκληρά από την πανδημία. Είναι πολύ ενθαρρυντικό να βλέπουμε ότι στις χώρες με την καλύτερη εφαρμογή που έχει καταγραφεί μέχρι στιγμής όσον αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης περιλαμβάνονται η Ελλάδα, η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία. Συνολικά, κατά τη διάρκεια της κρίσης του COVID και τώρα ενόψει της ρωσικής επιθετικότητας στην Ουκρανία, η Ε.Ε. έχει επιδείξει ευελιξία και προσαρμοστικότητα στις άμεσες προκλήσεις και κινδύνους. Όλα αυτά έχουν θετική επίδραση στην εμπιστοσύνη των αγορών και αναμένεται να συμβάλουν στη συγκράτηση του κόστους δανεισμού.
Είναι αναπόφευκτη η ύφεση στην Ευρώπη;
Πριν από το ξέσπασμα του πολέμου, βρισκόμασταν σε καλό δρόμο για μια παρατεταμένη και εύρωστη ανάκαμψη. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία άλλαξε δραματικά την εικόνα. Η οικονομική αβεβαιότητα αυξήθηκε σημαντικά. Οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού και η πίεση στις τιμές των εμπορευμάτων οδηγούν τον πληθωρισμό σε επίπεδα ρεκόρ. Η Επιτροπή ήδη έχει αναθεωρήσει προς τα κάτω την πρόβλεψή της για την ανάπτυξη τον Μάιο και από τότε οι κίνδυνοι έχουν αυξηθεί και κλίνουν προς το χειρότερο. Σε σύγκριση με τις εαρινές μας προβλέψεις, είναι πιθανό να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω τις προβλέψεις μας για το 2023 στα μέσα Ιουλίου.
Το δεύτερο εξάμηνο του 2022 και το 2023 φαίνεται ότι θα είναι πολύ δύσκολο οικονομικά. Υπάρχουν σενάρια όπου είναι πιθανή η ύφεση. Αλλά δεν είναι αναπόφευκτο και πολλά θα εξαρτηθούν από τα γεγονότα και την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μας απαντήσεων.
Χωρίς να υποβαθμίζουμε τις προκλήσεις ή τους κινδύνους, αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι βλέπουμε επίσης θετικούς παράγοντες που επηρεάζουν τις οικονομικές προοπτικές που θα μπορούσαν κάλλιστα να διατηρήσουν την ανάπτυξη σε θετικό έδαφος τα επόμενα δύο χρόνια.
· Η ανάπτυξη το πρώτο τρίμηνο ήταν, προς έκπληξη μας, ανοδική. Η άρση των περιορισμών που σχετίζονται με την πανδημία αναμένεται να οδηγήσει σε ανάκαμψη του τουριστικού τομέα τους καλοκαιρινούς μήνες.
· Αναμένεται ότι ορισμένοι περιορισμοί από την πλευρά της προσφοράς θα αμβλυνθούν με την πάροδο του χρόνου, ιδίως ό,τι αφορά τις εισροές από την Κίνα και τους ημιαγωγούς.
· Η αγορά εργασίας συνέχισε να καταγράφει υψηλές επιδόσεις τους πρώτους μήνες και οι ήπιοι δείκτες υποδηλώνουν περαιτέρω αύξηση της απασχόλησης το υπόλοιπο του έτους.
· Οι συσσωρευμένες καταθέσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας παρέχουν ένα επιπλέον «μαξιλάρι».
Θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι το Ταμείο Ανάκαμψης έχει μόλις ένα χρόνο εφαρμογής. Η σημαντική οικονομική στήριξη που θα εκταμιευθεί τους επόμενους μήνες και χρόνια θα στηρίξει την ανάπτυξη σε ολόκληρη την Ε.Ε. Για το 2022, αναμένουμε ότι οι δαπάνες του Ταμείου θα φτάσουν συνολικά στο 0,5% του ΑΕΠ για την Ε.Ε. και πιθανόν κάπως υψηλότερες το 2023. Για την Ελλάδα, οι δαπάνες που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης θα είναι πάνω από 1% του ΑΕΠ.
Ένα σημαντικό ορόσημο επιτεύχθηκε στο τελευταίο Eurogroup. Το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας για την Ελλάδα τον Αύγουστο. Ποιες είναι οι κύριες προκλήσεις για την Ελλάδα τους επόμενους μήνες; Ποιες μεταρρυθμίσεις πιστεύετε ότι πρέπει να είναι οι πιο σημαντικές;
Το τέλος της ενισχυμένης επιτήρησης είναι μια πολύ σημαντική στιγμή για την Ελλάδα και ένα σημαντικό επίτευγμα και αντιπροσωπεύει την πλήρη επιστροφή στην κανονική επιτήρηση. Η Ελλάδα, μαζί με άλλα κράτη μέλη, αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις που συνδέονται με την ενεργειακή κρίση και τον υψηλό πληθωρισμό, πιθανά περαιτέρω κύματα πανδημίας και αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις στην περιοχή. Αυτό που θα είναι κρίσιμο για την Ελλάδα τους επόμενους μήνες είναι να επιδείξει συνεπή και έγκαιρη υλοποίηση δεσμεύσεων, ώστε να υπάρχει μια σταθερή ροή οικονομικών ενισχύσεων από την Ε.Ε.
Αρχικά, η Ελλάδα πρέπει να εφαρμόσει τις δεσμεύσεις για το δεύτερο αίτημα πληρωμής στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως η νομοθεσία για τις ΑΠΕ και ο υπολογισμός ποιοι που έχουν μεγάλη σημασία για βασικές επενδύσεις, ιδίως δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης στις αγορές ενέργειας. Η μεταρρύθμιση των σιδηροδρόμων είναι επίσης απαραίτητη, καθώς παρέχει το πλαίσιο των προϋποθέσεων για τις επενδύσεις ύψους 1,5 δις. ευρώ που προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης, τα διαρθρωτικά ταμεία και τη διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» τα επόμενα χρόνια. Η Επιτροπή υποστηρίζει πλήρως τη φιλοδοξία των ελληνικών αρχών να επιτύχουν. Εκτός από την εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης, είναι σημαντικά τα εξής στοιχεία :
• ο προϋπολογισμός του 2023 να είναι συνεπής με τις δημοσιονομικές συστάσεις που εξέδωσε η Επιτροπή στα τέλη Μαΐου.
• Η Ελλάδα να έχει μια επιτυχημένη 1η έκθεση εποπτείας τον Νοέμβριο του 2022 και να λάβει την τελευταία δόση στο πλαίσιο ελάφρυνσης του χρέους από τους εταίρους της ευρωζώνης τον Δεκέμβριο. Μερικές βασικές δεσμεύσεις εδώ είναι η εφαρμογή της μεταρρύθμισης της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και η επίτευξη των στόχων για το Ελληνικό Κτηματολόγιο.
Όσον αφορά το Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, «Ελλάδα 2.0», πώς βλέπετε την υλοποίηση του σε επίπεδο επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων;
Η Ελλάδα έχει καταλήξει σε ένα φιλόδοξο σχέδιο με περισσότερες από 170 μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις, το οποίο εγκωμιάστηκε ευρέως από τα κράτη μέλη. Η Ελλάδα ήταν μεταξύ των πρώτων χωρών που υπέβαλε Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και επίσης μεταξύ των πρώτων που υπέβαλε το πρώτο αίτημα πληρωμής στις 29 Δεκεμβρίου 2021, καλύπτοντας 15 ορόσημα. Η πληρωμή που ακολούθησε την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης σειράς οροσήμων καταβλήθηκε στις 8 Απριλίου 2022 μετά από ενδελεχή αξιολόγηση από την Επιτροπή.
Αναμένουμε από την Ελλάδα να υποβάλει σύντομα το δεύτερο αίτημα πληρωμής, μαζί με την Ισπανία και την Ιταλία που έχουν ήδη υποβάλει το δεύτερο αίτημα πληρωμής. Αυτό κατέστη δυνατό χάρη στην άριστη συνεργασία που βασίζεται σε ισχυρή πολιτική ηγεσία και καλό συντονισμό από την ελληνική πλευρά.
Τώρα, η συνεχής εφαρμογή είναι το «κλειδί» για την υλοποίηση του φιλόδοξου σχεδίου. Η Ελλάδα έχει θέσει σε εφαρμογή μια ισχυρή κεντρική διακυβέρνηση για όλα τα έργα του Σχεδίου και πρόσφατα υιοθέτησε μια σειρά από μεταρρυθμίσεις που υποστηρίζουν την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων, όπως ο Μηχανισμός Προετοιμασίας Έργων και η μεταρρύθμιση για τις δημόσιες συμβάσεις. Η υιοθέτηση ενός νέου πλαισίου για τις δημόσιες συμβάσεις αναμένεται επίσης να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα και τη διαφάνεια των διαδικασιών σύναψης συμβάσεων. Η «ιδιοκτησία» είναι επίσης κρίσιμος παράγοντας για την επιτυχή εφαρμογή. Από αυτή την άποψη, η Ελλάδα έχει επιδείξει την ισχυρή της δέσμευση να εφαρμόσει το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Πότε αναμένετε το αίτημα της Ελλάδας για την εκταμίευση της επόμενης δόσης;
Αναμένουμε να υποβληθεί το δεύτερο αίτημα πληρωμής σύντομα, πιθανώς τον Σεπτέμβριο. Κάτι τέτοιο, τον Σεπτέμβριο θα επιτρέψει να πραγματοποιηθεί η 2η πληρωμή μέχρι το τέλος του έτους
Η αναθεώρηση των Σχεδίου Ανάκαμψης ώστε να συμπεριλάβει το RePowerEU εκτιμήθηκε ότι θα ξεκινήσει την 1η Ιουλίου. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα; Πιστεύετε ότι υπό το φως των τελευταίων εξελίξεων στην ενεργειακή κρίση, θα χρειαστούν περισσότερες αλλαγές στα Σχέδια Ανάκαμψης;
Με το σχέδιό μας RePowerEU, έχουμε καταθέσει προτάσεις για συγκεκριμένες ενέργειες με στόχο τη μείωση της ζήτησης της Ε.Ε. για ρωσικό αέριο κατά τα 2/3 μέχρι το τέλος αυτού του έτους. Πολύ πριν από το τέλος αυτής της δεκαετίας, θέλουμε να καταργήσουμε σταδιακά το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο εντελώς. Αυτό θα το πετύχουμε μέσω 3 τύπων ενεργειών:
- Από την πλευρά της ζήτησης, η εξοικονόμηση ενέργειας είναι ο ταχύτερος και φθηνότερος τρόπος αντιμετώπισης της τρέχουσας κρίσης και μείωσης των λογαριασμών.
- Από την πλευρά της προσφοράς, η διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας μας είναι εξίσου πρωταρχικής σημασίας.
- Τέλος, στοχεύουμε στη μαζική κλιμάκωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην παραγωγή ενέργειας, τη βιομηχανία, τα κτίρια και τις μεταφορές.
Ενώ τα υπάρχοντα σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας περιλαμβάνουν πολλές επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις για την υποστήριξη των κλιματικών στόχων, η πρωτοβουλία RePowerEU θα συμπληρώσει τα υπάρχοντα σχέδια και θα επιτρέψει την ταχεία χρηματοδότηση πρόσθετων μέτρων που απαιτούνται για τη γρήγορη μείωση της εξάρτησής μας από τα ορυκτά καύσιμα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την Ελλάδα, η οποία έχει ένα μεγάλο σχέδιο με ήδη σημαντικές επενδύσεις στην ενεργειακή μετάβαση, την εξοικονόμηση ενέργειας και τις βιώσιμες μεταφορές.
Ενδέχεται να χρειαστούν ορισμένες πρόσθετες επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις για τη μείωση της εξάρτησης από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα και την υποστήριξη της ασφάλειας του εφοδιασμού στην ευρύτερη περιοχή. Αυτό προσφέρει μια ευκαιρία στην Ελλάδα. Ενθαρρύνουμε τα κράτη μέλη να παραμείνουν εστιασμένα στην εφαρμογή των υφιστάμενων σχεδίων τους και να αναπτύξουν πρόσθετα στοιχεία για να επιταχύνουν την αποσύνδεση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να υποβάλει πρόταση για τη μεταρρύθμιση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης μετά το καλοκαίρι. Πότε να το περιμένουμε και εκτιμάτε ότι η τελική απόφαση θα ληφθεί μέχρι το τέλος του χρόνου;
Σκοπεύουμε να προτείνουμε κατευθύνσεις για πιθανές αλλαγές στο πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης μετά το καλοκαίρι. Σκοπεύουμε να συζητήσουμε αυτές τις κατευθύνσεις με τα κράτη-μέλη προκειμένου να οικοδομήσουμε την απαραίτητη συναίνεση. Αυτό είναι πιθανό να πάρει κάποιο χρόνο. Επί της ουσίας, οι κατευθύνσεις θα προσπαθήσουν να αντιμετωπίσουν τα θέματα που συζητήθηκαν λεπτομερώς με τα κράτη-μέλη. Θα λάβουν επίσης υπόψη τις απαντήσεις από τη δημόσια διαβούλευση, συμπεριλαμβανομένων των πολιτών και των παραγόντων της κοινωνίας των πολιτών.