Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Ο κ. Δημήτρης Πρίμπας, Διευθυντής Τομέα Συμβουλευτικών Υπηρεσιών IBM Ελλάδας και Κύπρου, μιλά στο naftemporiki.gr για τη μετάβαση ενός οργανισμού στην ψηφιακή εποχή και σε ένα νέο μοντέλο λειτουργίας που βασίζεται σε πραγματικές πληροφορίες και προβλέψεις βάσει δεδομένων με ασφάλεια, αυτοματοποίηση των εργασιών και καινοτόμων εφαρμογών. Όπως τονίζει ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί μακροπρόθεσμο πρόγραμμα που στοχεύει στο μετασχηματισμό των επιχειρήσεων και όχι απλά στην αλλαγή των πληροφοριακών τους συστημάτων.
Η IBM διατηρεί παρουσία περισσότερα από 80 χρόνια στην Ελλάδα και οι περίοδοι-σταθμοί της εταιρείας καθόρισαν την εξέλιξη της πληροφορικής στη χώρα μας. Σύμφωνα με τον κ. Πρίμπα σκοπός της ΙΒΜ είναι να βοηθάει τις επιχειρήσεις μέσα από καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, που συνεχώς εκσυγχρονίζονται. «Ξεκινήσαμε από τη δεκαετία του 1940. Η εταιρεία έχει μετεξελιχτεί σημαντικά τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Πλέον το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου της γίνεται από την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών τεχνολογίας σε σύγκριση με τις προηγούμενες δεκαετίες. Τα τελευταία δύο χρόνια η στρατηγική της είναι πλέον ξεκάθαρη και βασίζεται στην κατεύθυνση του cloud και πάνω σε αυτή την πλατφόρμα διαθέτουμε όλα τα προϊόντα της ΙΒΜ που αφορούν ΑΙ, αυτοματισμούς κ.λπ. Επιπλέον υποστηρίζουμε και την αγορά της Κύπρου με το γραφείο μας εκεί, εστιάζοντας όπως και στην Ελλάδα στο χρηματοοικονομικό τομέα, στον τομέα της ενέργειας, των τηλεπικοινωνιών και του retail».
Αναφορικά με την τάση, ο κ. Πρίμπας τονίζει πως οι λύσεις cloud είναι η παγκόσμια τάση και η ΙΒΜ στοχεύει σε έργα του ψηφιακού μετασχηματισμού επιχειρήσεων και οργανισμών. «Στόχος είναι να υποστηρίξουμε το χρηματοπιστωτικό και τον ασφαλιστικό τομέα στην ψηφιακή μετάβασή του, όπως και τον τομέα της ενέργειας. Μας ενδιαφέρουν επίσης τα έργα του Δημοσίου από το Ταμείο Ανάκαμψης κα το φιλόδοξο πλάνο που υπάρχει για τα επόμενα χρόνια και διεκδικούμε να έχουμε ενεργό συμμετοχή. Ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο τομέας των έργων ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων με στόχο τη βελτίωση της επαφής τους με τους δικούς τους πελάτες. Είναι μια παγκόσμια τάση η εξυπηρέτηση του πελάτη των πελατών μας, πώς προσεγγίζουν οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί τους πελάτες τους». Όπως εξηγεί ο κ. Πρίμπας, «υπάρχει πλέον μεγαλύτερη αλληλεπίδραση μεταξύ των δύο πλευρών και είναι τεράστιο κεφάλαιο η περαιτέρω αυτοματοποίηση των διαδικασιών. Για να γίνει αυτό όμως με επιτυχία απαιτείται μετασχηματισμός και των τεχνικών προδιαγραφών αλλά και των εσωτερικών διεργασιών μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού. Ταυτόχρονα απαιτούνται και ψηφιακές πλατφόρμες επικοινωνίας με τον πελάτη. Πρόκειται για εσωτερική αναδιοργάνωση αλλά και ψηφιακή αλλαγή του τρόπου εργασίας και λειτουργίας των εταιρειών. Πλέον δεν υπάρχει μόνο επικοινωνία με τον πελάτη αλλά με αυτό που ονομάζεται οικοσύστημα πελάτη. Θεωρώ ότι τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα θα ενισχυθεί η ζήτηση των cloud υπηρεσιών».
Σε σχέση με το δημόσιο τομέα ο κ. Πρίμπας εκτιμά ότι το πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης είναι φιλόδοξο και αποτελεί ένα σημαντικό βήμα μετεξέλιξης του δημόσιου τομέα και αντίστοιχα ένα μεγάλο βήμα για την Ελλάδα. Κομβικό σημείο για την επιτυχία αυτού του άλματος είναι τα έργα να σχεδιαστούν σωστά, να υλοποιηθούν σωστά και όλη η αγορά πληροφορικής να προετοιμαστεί για την υλοποίησή τους με το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό. Ο σχεδιασμός τους πρέπει να στοχεύει ώστε τα έργα αυτά να αποτελέσουν έναν συνεκτικό ιστό ειδικά στη δομή του κράτους, να μην είναι μεμονωμένες, αυτόνομες δράσεις. Στον ιδιωτικό τομέα τα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού δεν είναι έργα τεχνολογίας αλλά αφορούν έναν ευρύτερο μετασχηματισμό της κάθε εταιρείας, με εργαλείο την πληροφορική, μιας και πρέπει να έχουν ευρύτερο αντίκτυπο στη λειτουργία μιας επιχείρησης. Επίσης τα έργα του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι μακροπρόθεσμα, η υλοποίησή τους διαρκεί έως και τρία χρόνια και πλέον είναι προγράμματα με πολλές δράσεις που αφορά το σύνολο της επιχείρησης και όχι μόνο το πληροφορικό της σύστημα.
Σε σχέση με τη μέχρι τώρα πορεία του ψηφιακού μετασχηματισμού στην Ελλάδα και τη βέλτιστη κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσει τόσο ο δημόσιος όσο και ο ιδιωτικός τομέας για την επίτευξη μεγαλύτερου οφέλους μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού ο κ. Πρίμπας τονίζει ότι έχουν γίνει κάποια βήματα αλλά πρέπει να συνεχιστεί η προσπάθεια που ξεκίνησε και λόγω ανάγκης όπως επέβαλαν για παράδειγμα οι νέες συνθήκες που έφερε στο προσκήνιο ο covid 19. Υπό αυτά τα δεδομένα η αγορά χρειάζεται ανθρώπινο δυναμικό με τις κατάλληλες δεξιότητες που θα μπορέσουν να υποστηρίξουν την πορεία του ψηφιακού μετασχηματισμού. Η τεχνολογία έχει υψηλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας και είναι αλήθεια πως η ζήτηση είναι μεγάλη και η ΙΒΜ έχει δρομολογήσει προγράμματα για την ενίσχυση των στελεχών με τις απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες. Είναι ευρύ το φάσμα των δεξιοτήτων που αναζητεί η ΙΒΜ για την υλοποίηση των έργων που αναλαμβάνει τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.