Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Να κατανοήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τη στρατηγική σημασία της ελληνικής ναυτιλίας, που είναι στην ουσία η Ευρωπαϊκή ναυτιλία, (το 59% του στόλου), αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα της νέας διοίκησης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Το στίγμα της, έδωσε χθες η πρόεδρος της Ε.Ε.Ε. Μελίνας Τραυλού, στην πρώτη της, συνέντευξη τύπου, στην τελευταία ημέρα της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια 2022.
Η κα. Τραυλού είχε στο πλευρό της τον α΄ αντιπρόεδρο της Ένωσης Μιχάλη Χανδρή, τους γραμματείς του δ.σ. Δημήτρη Φαφαλιό και Νικόλαο Βενιάμη, καθώς και ο Γιάννης Λύρας πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων μέλος του δ.σ. και πρώην πρόεδρος της Ε.Ε.Ε.
Όπως επεσήμανε η κα. Τραυλού τα ρούχα που φοράμε, το φαγητό που τρώμε, τα αυτοκίνητα με τα οποία μετακινούμαστε, η ενέργεια που καταναλώνουμε, μεταφέρονται όλα με πλοία. Συμπλήρωσε δε ότι θα πρέπει να διαφυλαχθεί το ευρωπαϊκό πλοίο, αφού ο ανταγωνισμός έρχεται από την Ασία.
Στο πλαίσιο αυτό ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι η Ε.Ε.Ε εξηγεί στην Ευρώπη ότι η επιβολή περιφερειακών μέτρων, όπως είναι η ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων, επηρεάζει αρνητικά την ευρωπαϊκή ναυτιλία, αφού οι μικρές ναυτιλιακές εταιρείες θα είναι δύσκολο να ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα, και σημείωσε ότι όποια μέτρα θα πρέπει να λαμβάνονται σε παγκόσμιο επίπεδο, από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμός (ΙΜΟ).
Σχετικά με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς η πρόεδρος της ΕΕΕ Μελίνα Τραυλού είπε ότι οι ενέργειες της Ενωσης είναι πολυεπίπεδες «ως Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών είμαστε σε όλους τους οργανισμούς σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς προσπαθούμε πάντα να τους βοηθήσουμε να διαμορφώσουμε σωστές πολιτικές Η ευρώπη επιμένει στα μέτρα για τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς εμείς ως ναυτιλία επιμένουμε ότι η λύση πρέπει να είναι διεθνής και στα πλαίσια του ΙΜΟ Επίσης αυτό που προσπαθούμε να εξηγήσουμε στην Ευρώπη είναι ότι κάνει και όποιες αποφάσεις λαμβάνει πρέπει να λαμβάνονται να έχει γνώμονα την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας επομένως όταν παίρνει μέτρα που αφορούν μόνο την Ευρώπη το μόνο που κάνουν είναι να χτυπάνε την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας ο ανταγωνισμός έρχεται μέσα από τις χώρες της Ανατολής¨, σημείωσε χαρακτηριστικά.
Σε ερώτηση της ¨Ν¨ για τις δυνατότητες περαιτέρω ενδυνάμωσης του ναυτιλιακού cluster στη χώρα, η κα. Τραυλού σημείωσε ότι «Το ένα είναι η στελέχωση του πλοίου και το άλλο η στελέχωση των γραφείων. Όταν μιλάμε για διαχείριση στόλων στην Ελλάδα περισσότερο αφορά αυτό τη στελέχωση των γραφείων οι Ελληνες έχουμε τη μεγαλύτερη τεχνογνωσία στα όλα τα επίπεδα διαχείρισης ενός πλοίου πιστεύω ότι η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να γίνει το κέντρο διαχείρισης στόλων και γενικά η Ελλάδα και πρέπει να γίνει το κέντρο ναυτιλίας σε όλους τους τομείς.
Για τη στελέχωση των πλοίων, προσέθεσε, η «χρειαζόμαστε Ελληνες αξιωματικούς οπότε εκεί σημαντικό ρόλο εκεί παίζει η εκπαίδευση και εξυγίανσής της πρέπει να εμφυσήσουσουμε στη νέα γενιά το πόσο ωραίο είναι να δουλεύεις κοντά στη θάλασσα».
Επίσης τόνισε ότι η Ενωση θα συνεχίσει τις ενέργειες και να συνεργάζεται με τους φορείς το υπουργείο Παιδείας και Ναυτιλίας «ώστε να βρούμε τρόπους να επικοινωνήσουμε με τα νέα παιδιά από της σχολική τους ηλικία για τη σημαντικότητα της ελληνικής ναυτιλίας θα πρέπει να είμαστε υπερήφανοι να τους δείξουμε πόσους δρόμους μπορούν να ακολουθήσουν μέσα στη ναυτιλία είτε από το επάγγελμα του ναυτικού είτε από οποιαδήποτε θέση στη στεριά. Θα συνεχίσουμε την έμπρακτη στήριξή μας στις ναυτικές ακαδημίες. Έχουν ήδη ξεκινήσει οι διεργασίες στο υπουργείο Ναυτιλίας,μ εμείς μαζί το Ιδρυμα Ευγενίδη έχουμε παραδώσει μία μελέτη στο υπουργείο η οποία είναι ολιστική και βαδίζουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Οι νέοι μας είναι το μέλλον τη ναυτιλίας».
Το φορολογικό καθεστώς
Όσον αφορά στο φορολογικό καθεστώς που διέπει την ελληνική ναυτιλία, η κα. Τραυλού ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει σε εξέλιξη κάποια επίσημη διερεύνηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για την ελληνική ναυτιλία. Η ελληνική ναυτιλία και η Πολιτεία έχουν υπογράψει κάποιοι συνυποσχετικό το οποίο είναι εν ισχύ και νόμος του κράτους. Υπήρξαν κάποιες διευκρινιστικές ερωτήσεις. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού χρειαζόταν κάποιες απαντήσεις οι οποίες δόθηκαν από την ελληνική Πολιτεία και δεν έχουμε κάποια ανησυχία, συμπλήρωσε η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Ρωσικό πετρέλαιο
Αναφορικά με το ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται και από ελληνικά δεξαμενόπλοια (όπου δεν υπάρχει εμπάργκο), η κα. Τραυλού σχολίασε ότι οι έλληνες εφοπλιστές διαχειρίζονται το 30% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων και τοι 80% των ευρωπαϊκών, και ξεκαθάρισε ότι δεν μπορεί να σχολιάσει νόμιμες επιχειρηματικές κινήσεις. Ο ελληνικός εφοπλισμός δεν έχει κάνει κάτι παράνομο δεν έχει σπάσει κανένα εμπάργκο.
Το Ιράν
Σε ερώτηση σχετικά με την κράτηση των δύο ελληνόκτητων δεξαμενοπλοίων από τις ιρανικές αρχές η πρόεδρος της ΕΕΕ ανέφερε: «Καταδικάζουμε όπως και όλοι οι διεθνείς οργανισμοί την πράξη των ιρανών να θέσουν υπό κράτηση τα δύο ελληνικά πλοία. Είναι παράνομο είναι στα όρια της πειρατείας θα μπορούσε κανείς να πει κανείς. Είναι θέμα που αφορά όχι μόνο την εξωτερική πολιτικής της Ελλάδας αλλά διεθνές ζήτημα και γίνονται όλες οι σωστές ενέργειες έτσι να λυθεί το θέμα και εύχομαι να μην επαναληφθεί».
Ναυπηγική βιομηχανία
Για τις προοπτικές της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας, η κα, Τραυλού είπε ότι γίνονται προσπάθειες να επανακάμψουμε στην βιομηχανία επισκευής πλοίων, ενώ ευχήθηκε να καταστεί εφικτό να προχωρήσουμε σαν χώρα και σε ναυπηγήσεις.
Η ενεργειακή μετάβαση
Όσον αφορά την ενεργειακή μετάβαση, και τους στόχους για μηδενικές εκπομπές ρύπων, η θέση της Ε.Ε.Ε είναι ότι θέλουμε την απανθρακοποίηση σήμερα, ότι η ελληνική ναυτιλία επενδύει πάντα πρώτη και ότι μόλις βρεθεί η λύση θα την ακολουθήσουμε. Μια λύση όμως σε παγκόσμιο επίπεδο.
Χαρακτηριστικά, όπως σημείωσε και ο γραμματέας του δ.σ., της Ένωσης και πρόεδρος της Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός, αν υπήρχαν σήμερα τα καύσιμα θα χρησιμοποιούσαμε χθες.
Από τη πλευρά της η κα. Τραυλού συμπλήρωσε ότι την μεγαλύτερη ευθύνη, για την εξεύρεση της σωστής λύσης, έχουν οι παραγωγοί ενέργειας, μαζί με τους κατασκευαστές μηχανών και τα ναυπηγεία.