Airbnb: Γιατί παραιτείται από την αγορά της Κίνας

Τρίτη, 24 Μαΐου 2022 08:16
UPD:09:13
REUTERS/DADO RUVIC

Η Airbnb θα σταματήσει φέτος τις εγχώριες δραστηριότητές της στην Κίνα, καταργώντας όλες τις καταχωρίσεις μέχρι το καλοκαίρι. Η αγορά της Κίνας έχει περιοριστεί σημαντικά από τον αντίκτυπο της πολιτικής μηδενικών κρουσμάτων για τον κορωνοϊό. 

Ο συνιδρυτής της εταιρείας και επικεγαλής στην Κίνα, Νέιθαν Μπλέχαρτσικ, ανακοίνωσε ότι η Airbnb θα κλείσει τις εγχώριες λίστες ταξιδιών και εμπειριών της μέχρι τα τέλη Ιουλίου εν μέσω «προκλήσεων που σχετίζονται με την πανδημία».  «Η Airbnb China θα ενοποιηθεί και θα επικεντρωθεί στην επιχείρηση του εξερχόμενου τουρισμού», έγραψε σε ανοιχτή επιστολή που δημοσιεύτηκε στον λογαριασμό της εταιρείας WeChat.

Οι Κινέζοι τουρίστες θεωρούνται υψηλού προφίλ και ξοδεύουν πολύ περισσότερα χρήματα για διεθνή ταξίδια από ό,τι οι τουρίστες από οποιαδήποτε άλλη χώρα, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού του ΟΗΕ. Πριν από την πανδημία του κορωνοϊού, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΠΟΤ, στους τουρίστες της Κίνας οφείλονταν τουριστικά έσοδα ύψους 255 δισ. δολάρια το 2019, σε σύγκριση με 135 δισ. δολάρια που ξόδεψαν οι Αμερικανοί τουρίστες.

Τι δεν πήγε καλά

Ωστόσο, οι αυστηρές πολιτικές του Πεκίνου για τον Covid έχουν περιορίσει δραστικά τον διασυνοριακό τουρισμό, με όποιον εισέρχεται στη χώρα να υποχρεούται να τεθεί σε καραντίνα σε ειδικά ξενοδοχεία για έως και τέσσερις εβδομάδες.

Οι κινεζικές αρχές έχουν επίσης δυσκολέψει τη διαδικασία για τους πολίτες να αποκτήσουν ή να ανανεώσουν διαβατήρια και αυτόν τον μήνα ανακοίνωσαν ότι θα «περιορίσουν αυστηρά» τα εξερχόμενα ταξίδια.

Από την έναρξη των εργασιών της στην ηπειρωτική Κίνα το 2016, η Airbnb έχει καταγράψει περίπου 25 εκατ. παραμονές στη χώρα. Οι κρατήσεις εντός της χώρας - συμπεριλαμβανομένων ξένων που ταξιδεύουν στην Κίνα - αντιπροσωπεύουν γενικά περίπου το 1% των συνολικών εσόδων της Airbnb, σύμφωνα με άτομο που επικαλούνται οι Financial Times.

Η αποχώρηση της Airbnb έρχεται παρά την προσπάθεια για πολλά χρόνια για την ανάπτυξη της επιχείρησής της στη χώρα. Το 2017, μετονομάστηκε στην Κίνα ως «Aibiying», σε μια άτυχη προσπάθεια να ανταγωνιστεί τους εγχώριους παίκτες Tujia και Xiaozhu. Προηγουμένως είχε προσπαθήσει να αποκτήσει τη Xiaozhu, αλλά η συμφωνία δεν επετεύχθη.

Η κίνηση σηματοδοτεί άλλη μια περίπτωση μεγάλου ομίλου της Silicon Valley που δεν κατάφερε να πετύχει στην Κίνα, μια αγορά που θεωρείται μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης παρά τις λειτουργικές επιπλοκές και το ανταγωνιστικό τοπίο, σχολιάζουν οι FT.

Η Airbnb ήταν δημοφιλής στους Κινέζους τουρίστες για τα ταξίδια τους στο εξωτερικό, αλλά στα ταξίδια τους στο εσωτερικό της χώρας επέλεγαν συχνότερα τοπικούς φορείς. Οι κινεζικές εταιρείες θεωρούνται γενικά πιο αξιόπιστες, σύμφωνα με έκθεση του Πανεπιστημίου του Κουίνσλαντ που δημοσιεύτηκε πέρυσι.

Σύμφωνα με την έκθεση- που επικαλείται στοιχεία της αγοράς από το 2020-, η Airbnb διέθετε περίπου 150.000 ακίνητα στην Κίνα, σε σύγκριση με περίπου 1,2 εκατομμύρια από την ανταγωνιστική πλατφόρμα Tujia, που είναι ο ηγέτης της αγοράς. Η έκθεση ανέφερε ότι η Airbnb αντιμετώπισε «αβέβαιη πίστη οικοδεσπότων και επισκεπτών και κρίση εμπιστοσύνης μεταξύ των οικοδεσποτών για το μέλλον της Airbnb Κίνας».

Η παρουσία της Airbnb στην Κίνα αποτέλεσε επίσης πηγή διαμάχης. Το 2020, ο τότε επικεφαλής του τμήματος εμπιστοσύνης της εταιρείας, Σον Τζόις, παραιτήθηκε έξι μήνες μετά από την πρόσληψή του στη θέση, σύμφωνα με πληροφορίες λόγω ανησυχιών σχετικά με την ανταλλαγή δεδομένων. Η Airbnb δήλωσε ότι είχε ενημερώσει εκ των προτέρων τους χρήστες σχετικά με ποια δεδομένα κοινοποιούνται στις κινεζικές αρχές.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα