Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Καθώς οι χώρες της Δύσης αναστέλλουν τις εισαγωγές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία, μετά την εισβολή στην Ουκρανία, διυλιστήρια σε Κίνα και Ινδία αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο σε αυξημένες ποσότητες.
Οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers αναφέρουν στην εβδομαδιαία έκθεσή τους ότι τουλάχιστον έξι υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs), κάθε ένα με δυνατότητα μεταφοράς έως και 2 εκατ. βαρελιών αργού πετρελαίου, ναυλώθηκαν εσχάτως σε deals για τη μεταφορά ρωσικού αργού Urals μέσω Ευρώπης στην Άπω Ανατολή, με κατεύθυνση κυρίως σε Κίνα, αλλά και στην Ινδία. Σε αυτό το πλαίσιο, η «Ν» ρώτησε την εταιρεία παροχής δεδομένων και αναλύσεων Kpler για τους όγκους του ρωσικού πετρελαίου που έχουν εισαγάγει Κίνα και Ινδία, μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.
Ο αναλυτής εμπορευμάτων της εταιρείας, Matthew Wright, σημειώνει πως μετά την εισβολή, η Ρωσία έχει εξαγάγει 46 εκατ. βαρέλια (614.000 βαρέλια την ημέρα) στην Ινδία. Συνολικά, το 2021, οι ρωσικές εξαγωγές στην ασιατική χώρα είχαν διαμορφωθεί στα 34 εκατ. βαρέλια. Σύμφωνα με την Xclusiv, η Ινδία προσπαθεί να εξασφαλίσει μεγάλες εκπτώσεις, γύρω στο 30%, στο ρωσικό πετρέλαιο για να αντισταθμίσει τους κινδύνους μιας τέτοιας συναλλαγής.
Σε ό,τι αφορά την Κίνα, ο Matthew Wright μεταφέρει στη «Ν» πως πριν από την εισβολή ο ασιατικός «γίγαντας» εισήγαγε τακτικά το ρωσικό πετρέλαιο ESPO από το λιμάνι Kozmino, ενώ σποραδικά εισήγαγε πετρέλαιο Urals (το οποίο εξάγεται από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα) και άλλους τύπους πετρελαίου από διαφορετικά λιμάνια της χώρας.
Μετά την εισβολή στην Ουκρανία, η Ρωσία έχει εξαγάγει 74 εκατ. βαρέλια στην Κίνα (982.000 βαρέλια την ημέρα), έναντι 945 εκατ. βαρελιών που είχαν μεταφερθεί συνολικά στη διάρκεια του 2021. Παράλληλα, από την έναρξη του πολέμου έχουν μεταφερθεί 12 εκατ. βαρέλια (165.000 βαρέλια την ημέρα) Urals στην Κίνα, ποσότητα που είναι περίπου η μισή από αυτή που εξήχθη όλο το 2021.
Μειώνονται τα premiums
Σε ερώτηση της «Ν» για το ύψος των premiums στα ναύλα που αποκομίζουν όσοι πλοιοκτήτες επιλέγουν διαδρομές από ρωσικά λιμάνια, έναντι των άλλων ταξιδιών της αγοράς, ο Matthew Wright της Kpler λέει ότι είναι εξαιρετικά ασταθή και είναι δύσκολο να γίνει μία άμεση σύγκριση, διότι υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που επηρεάζουν την πορεία των εσόδων.
Λίγες εβδομάδες πριν, τα έσοδα σε ρωσικές διαδρομές ήταν περίπου 100.000 δολ. την ημέρα και 300.000 δολ. την ημέρα υψηλότερα από τα έσοδα σε μηρωσικά δρομολόγια, επισημαίνει ο αναλυτής.
Ωστόσο, την περασμένη εβδομάδα, τα ναύλα των aframaxes από τη Βαλτική έχουν υποχωρήσει περίπου 60% και των suezmaxes από τη Μαύρη Θάλασσα περίπου 40%. Βέβαια, αυτές οι διαδρομές απολαμβάνουν ακόμη premiums, τα οποία, όμως, έχουν μειωθεί σε περίπου 60.000 δολάρια ημερησίως τόσο για aframaxes όσο και για suezmaxes.
Τα μέσα ημερήσια έσοδα των suezmaxes (σε όλες τις εμπορικές διαδρομές) έφτασαν τα 22.640 δολάρια στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας και των aframaxes τα 29.422 δολάρια.
Πουλά βαπόρια η Sovcomflot
Οι αυξημένες εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου σε Κίνα και Ινδία «πυροδοτούν» το ενδιαφέρον πλοιοκτητών των δύο χωρών για τα πλοία της ρωσικής εταιρείας Sovcomflot. Όπως αναφέρουν ναυλομεσιτικές πηγές, η τελευταία ενδέχεται να πουλήσει έως και το 1/3 του υπερμεγέθους στόλου της (140 tankers και gas carriers) για να αποπληρώσει χρέη σε δυτικές τράπεζες, απόρροια των κυρώσεων στη Μόσχα. Ναυλομεσιτικές πηγές λένε στη «Ν» πως η Sovcomflot επεδίωκε πριν από τον πόλεμο να πουλήσει ορισμένα βαπόρια μεγάλης ηλικίας, στο πλαίσιο ανανέωσης του στόλου. Πλέον, όμως, και υπό την πίεση των κυρώσεων, η ηλικία του προς πώληση τονάζ κυμαίνεται σε όλα τα επίπεδα.