Τον Ιούλιο θα βρίσκεται στην Ρεβυθούσα το πλοίο μεταφοράς LNG που θα λειτουργήσει ως πλωτή δεξαμενή (FSU), σε συνέχεια της ολοκλήρωσης του διαγωνισμού που «έτρεξε» ο ΔΕΣΦΑ σε συνεργασία με την διεθνή ναυλομεσιτική εταιρεία SSY GAS.
Κατά τη χθεσινή του συνεδρίαση, το ΔΣ του Διαχειριστή -μετά από διεξοδική αξιολόγηση των τεσσάρων προσφορών που δέχθηκε- αποφάσισε να αναθέσει τη σύμβαση μίσθωσης (που θα έχει διάρκεια 12 μηνών), για την προσθήκη του νέου FSU στη ναυτιλιακή εταιρεία GasLog του Πίτερ Λιβανού, που υπέβαλε την πιο ανταγωνιστική και συμβατή με τις προδιαγραφές του διαγωνισμού προσφορά.
Υπενθυμίζεται ότι ιδιοκτησίας GasLog είναι και το πλοίο που θα αποτελέσει την βασική υποδομή του Πλωτού Τερματικού Σταθμού LNG (FSRU) της Αλεξανδρούπολης, με την εταιρεία να συμμετέχει κατά 20% στο μετοχικό σχήμα της Gastrade που υλοποιεί το project.
Η προσθήκη του FSU στη Ρεβυθούσα αποτελεί κεντρικό πυλώνα του σχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον ενεργειακό εφοδιασμό της χώρας, σε περίπτωση διακοπής της προμήθειας αερίου από τη Ρωσία. Και τούτο διότι θα αναβαθμίσει σημαντικά την αποθηκευτική δυναμικότητα του Τερματικού Σταθμού της Ρεβυθούσας, ενισχύοντας ταυτόχρονα την ευελιξία της περιφερειακής αλυσίδας εφοδιασμού με Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο και συνολικά την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.
Στη βάση της απόφασης της ΡΑΕ που προέκρινε το σενάριο της 12μηνης μίσθωσης της πλωτής δεξαμενής, συμφωνήθηκε ο ΔΕΣΦΑ να προχωρήσει στην κατακύρωση του διαγωνισμού. Το σχετικό κόστος εκτιμάται στα 20 εκατ. ευρώ και θα καλυφθεί από τους εισαγωγείς LNG.
Το ειδικά εξοπλισμένο δεξαμενόπλοιο θα έχει συνολική χωρητικότητα από 150.000 έως 174.000 κυβικά μέτρα σε συνθήκες 100% πλήρωσης. Με αυτό τον τρόπο, θα αυξηθεί κατά περίπου 70% η δυναμικότητα των τριών υφιστάμενων χερσαίων δεξαμενών του τερματικού σταθμού, από τα 225.000 κυβικά μέτρα σε τουλάχιστον 375.000 κυβικά μέτρα.
Ρόλος-κλειδί
Όπως προαναφέρθηκε, το FSU θα διαδραματίσει ρόλο-κλειδί στη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας, στην περίπτωση που υπάρξει διακοπή των ρωσικών εισαγωγών αερίου.
Όπως αναφερόταν στη σχετική μελέτη κόστους-οφέλους του ΔΕΣΦΑ, σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο για να μην υπάρξουν περικοπές στην προμήθεια καυσίμου, θα έπρεπε από τα τέλη Μαρτίου 2022 έως τα τέλη Απριλίου 2023 να παραγγελθούν επιπλέον ποσότητες υγροποιημένου αερίου 45 TWh (Τεραβατωρών), οι οποίες μεταφράζονται σε 50 επιπλέον φορτία. Οι παραγγελίες αυτές θα προστεθούν στις 38 TWh (46 φορτία) που είναι ήδη προγραμματισμένο να εισαχθούν στην Ελλάδα μέσω της Ρεβυθούσας, το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Ωστόσο, «το σύνολο των 96 φορτίων είναι αδύνατον να εξυπηρετηθεί με την υπάρχουσα αποθηκευτική ικανότητα του Τερματικού Σταθμού», όπως αναφέρεται στη μελέτη.
Tεκμηριώνοντας την χρησιμότητα του FSU σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα -λαμβάνοντας υπόψη και την επικείμενη προσθήκη νέων Πλωτών Τερματικών Σταθμών (FSRU)- ο ΔΕΣΦΑ εκτιμά ότι η αυξημένη αποθηκευτική ικανότητα της Ρεβυθούσας θα διασφαλίσει ότι η αγορά θα έχει επαρκή ευελιξία για να παρακολουθήσει τις διακυμάνσεις της ζήτησης σε φυσικό αέριο, στο φόντο της αβεβαιότητας για την διαθεσιμότητα του ρωσικού φυσικού αερίου αγωγών.