Η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία έχουν προκαλέσει συμφόρηση στα μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια σε όλον τον κόσμο, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή –σε πολλές περιπτώσεις-η μεταφορά προϊόντων, σύμφωνα με έρευνα της ασφαλιστικής εταιρεία AGCS, η οποία ανήκει στην Allianz.
Τα διεθνή εμπορικά λιμάνια δεν μπορούν να ανταποκριθούν πλέον στις ανάγκες και τα προβλήματα δεν φαίνεται να λύνονται γρήγορα. «Τα lockdown στην Κίνα, αλλά και η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων επιβραδύνουν το παγκόσμιο εμπόριο και τα προβλήματα πιθανώς θα συνεχιστούν για τους επόμενους μήνες», αναφέρει η μελέτη.
Σύμφωνα με μελέτη, η ναυτιλία αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή «πρωτοφανή συμφόρηση λιμανιών», που προκλήθηκε από τις μεγάλες καθυστερήσεις σε πολλές βιομηχανίες στην παράδοση πρώτων υλών και ανταλλακτικών στην αρχή της πανδημίας του κορωνοϊού πριν από δύο χρόνια.
Στην ανάλυσή της για τους ναυτιλιακούς κινδύνους, η AGCS παρουσιάζει μια ζοφερή εικόνα της τρέχουσας κατάστασης. Για παράδειγμα, μόνο το μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου, στη Σαγκάη, θα χρειαστούν μήνες για να επιστρέψει στην κανονική λειτουργία μετά το lockdown, το οποίο είναι ακόμη σε εξέλιξη.
Σύμφωνα με την ασφαλιστική εταιρεία, ο πόλεμος στην Ουκρανία δημιουργεί επίσης νέους κινδύνους. Πλοία έχουν ήδη χαθεί στη Μαύρη Θάλασσα, άλλα έχουν «κολλήσει» σε λιμάνια της Ουκρανίας.Μετά από μια σταθερή περίοδο αναμονής έξι έως δώδεκα μηνών, τα πλοία που δεν μπορούν πλέον να εγκαταλείψουν τα λιμάνια μπορούν να χαρακτηριστούν ως ολική απώλεια. Σύμφωνα με τον Τζούστους Χάινριχ, επικεφαλής του τομέα ασφάλισης πλοίων στην AGCS, στην Κεντρική Ευρώπη, ο αριθμός των συνολικών απωλειών στη διεθνή ναυτιλία μειώθηκε πάντως, πάνω από το μισό τα τελευταία 10 χρόνια. Το 2012 υπήρχαν ακόμη 127 βυθισμένα ή ανεπανόρθωτα κατεστραμμένα πλοία. Πέρυσι ήταν μόνο 54.
Παραγγελίες 7,5 εκατομμυρίων κοντέινερς
Ανεξάρτητα από τους σημερινούς περιορισμούς στο εμπόριο που προκαλούνται από την πανδημία, η θυγατρική της Allianz AGCS πιστεύει ότι οι εμπορευματικές δυνατότητες στην εμπορική ναυτιλία είναι πολύ περιορισμένες συνολικά. Γι' αυτό μεγάλες διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες έχουν παραγγείλει 7,5 εκατομμύρια νέα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με τον ειδικό Αναστάσιο Λέονμπουργκ: «Πρέπει να κατασκευάσουμε πολύ περισσότερα εμπορευματοκιβώτια, τα οποία στη συνέχεια μπορούν να τεθούν σε κυκλοφορία».
Η ναυτιλιακή αγορά ανησυχεί επίσης ότι ένα εμπάργκο πετρελαίου κατά της Ρωσίας εμπεριέχει έναν πιθανό κίνδυνο για τη ναυτιλία, διότι εάν υπάρξει έλλειψη στο μαζούτ,οι πλοιοκτήτες θα μπορεί να αναγκαστούν να χρησιμοποιήσουν άλλα, πιθανώς κατώτερα καύσιμα, τα οποία θα μπορούσαν να βλάψουν τις μηχανές των πλοίων.
Επικίνδυνα εμπορεύματα
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της AGCS, αδήλωτα επικίνδυνα εμπορεύματα μεταφέρονται κρυφά σε ποσοστό περίπου 5% όλων των εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρονται παγκοσμίως. Τα τελευταία πέντε χρόνια, περισσότερες από 70 πυρκαγιές έχουν ξεσπάσει σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Αυτό δεν αφορά μόνο τις ασφαλιστικές εταιρείες: «Ανησυχούμε επίσης για τον αυξανόμενο αριθμό πυρκαγιών σε φορτηγά, ειδικά σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αυτοκινήτων», λέει ο Κρίστιαν Ναεγκέλι, υπεύθυνος ασφαλείας στην Ένωση Γερμανών Εφοπλιστών. Σε περίπτωση ψευδών δηλώσεων επικίνδυνου φορτίου επί του πλοίου, οι αποστολείς καλούνται να τις διορθώσουν επειγόντως.
Οι πλοιοκτήτες τονίζουν πάντως ότι η ναυτιλία γίνεται όλο και πιο ασφαλής. «Παρόλο που υπάρχουν όλο και περισσότερα εμπορικά πλοία και παρόλο που υπάρχουν επίσης όλο και περισσότερα πολύ μεγάλα σκάφη μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ο αριθμός των σοβαρών ατυχημάτων μειώνεται συνεχώς εδώ και χρόνια», τονίζει ο Μάρτιν Κρούγκερ, διευθύνων σύμβουλος της Γερμανικής Ενωσης πλοιοκτητών.