Από την έντυπη έκδοση
Του Πάρη Τσιριγώτη
[email protected]
Τέλη Μαΐου ή μέσα Ιουνίου, περίοδο που θα αρχίσει να αυξάνεται το τουριστικό ρεύμα, θα εκκινήσουν τα περισσότερα ταχύπλοα.
Οι υψηλές τιμές καυσίμων και οι χαμηλές κρατήσεις συνεχίζουν να καθιστούν ασύμφορο το λειτουργικό τους κόστος. Σημειώνεται ότι η δρομολόγηση των ταχύπλοων είναι για περίοδο τουλάχιστον 4 μηνών, από τους οποίους 3 μήνες στη διάρκεια του καλοκαιριού είναι υποχρεωτικοί. Επίσης, ο πλοιοκτήτης μπορεί να επεκτείνει την περίοδο δρομολόγησης, πριν από την έναρξη ή μετά τη λήξη της περιόδου, με απλή δήλωσή του στην αρμόδια υπηρεσία.
Το ναυτιλιακό καύσιμο MGO (για τα ταχύπλοα) marine diesel, που είναι διαφορετικό καύσιμο από αυτό που καταναλώνουν τα συμβατικά πλοία, «έσπασε» στον Πειραιά το φράγμα των 1.200 δολ. ο τόνος με 1.217,00 δολ. από 680 δολ. που ήταν πέρυσι.
Σύμφωνα με στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών που μίλησαν στη «Ν», τα περισσότερα μεγάλα ταχύπλοα καταμαράν, όταν οι μηχανές τους είναι σε πλήρη ισχύ, καταναλώνουν περίπου 5 με 6 κυβικά την ώρα, ενώ στα μικρότερα η κατανάλωση αυτή φθάνει περίπου το 1,5 με 2 κυβικά. Ένα ταχύπλοο λειτουργεί κατά μέσο όρο περίπου 10 ώρες την ημέρα.
Παρά το γεγονός ότι όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προχώρησαν σε αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, στο 10% με 12%, η αύξηση στην τιμή του καυσίμου συνεχίζει να επιβαρύνει το κόστος των πλοίων και ειδικότερα των ταχύπλοων.
Με τις σημερινές τιμές των καυσίμων όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εκτιμάται ότι θα επιβαρυνθούν επιπλέον, σε σύγκριση με την περσινή σεζόν, κατά 280 εκατ. ευρώ, ενώ από τις αυξήσεις των εισιτηρίων, οι οποίες θα κυμαίνονται κατά μέσο όρο από 10%-25%, τα έσοδα δεν θα ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ.
Στελέχη του ακτοπλοϊκού κλάδου σημειώνουν στη «Ν» ότι το θέμα θα μπορούσε να είχε επιλυθεί από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης και για τα συμβατικά πλοία αλλά και για τα ταχύπλοα με τον παρακάτω τρόπο.
Οι τιμές των ναύλων να παραμείνουν οι ίδιες για τους επιβάτες και τα οχήματα, αλλά το κράτος να προχωρήσει σε προσωρινή μείωση του ΦΠΑ για τους ακτοπλόους στα οχήματα από το 24% στο 13% και στα εισιτήρια των επιβατών από το 13% στο 6%.
Ένα ακόμα στοιχείο που βάζουν στο τραπέζι του διαλόγου για την ομαλοποίηση του κόστους λειτουργίας του κλάδου είναι αυτό της επιβάρυνσης των υποχρεωτικών εκπτώσεων από το κράτος, καθώς το κόστος αυτή τη στιγμή επιβαρύνει μόνο τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» η απώλεια εσόδων από τις υποχρεωτικές εκπτώσεις που είχαν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες με βάση την κίνηση του 2019, έτος που δεν υπήρχαν ακόμα τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας, έφθανε για τα εισιτήρια των παιδιών στα 8.020.930 ευρώ (σ.σ.: οι ηλικίες από 5 ετών και κάτω ταξιδεύουν δωρεάν -σε παιδιά ηλικίας από 5 έως 10 ετών γίνεται έκπτωση 50%).
Για τους φοιτητές που είναι μειωμένο το εισιτήριο κατά 50% το κόστος των εισιτηρίων για τις εταιρείες άγγιζε τα 17.195.620 ευρώ, ενώ για τους πολύτεκνους, που είναι κι αυτό μειωμένο κατά 50%, στα 4.725.472 ευρώ. Επίσης για το λιμενικό το 1.220.106 ευρώ.
Τέλος, ζητούν πιο γρήγορη εκταμίευση των ποσών που οφείλονται για δρομολόγια άγονων γραμμών που έχουν ήδη εκτελεστεί.