Θεσσαλονίκη, της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη όχι μόνο της Βόρειας Ελλάδας, αλλά ολόκληρης της χώρας θα διαδραματίσουν τα επόμενα χρόνια τα τέσσερα λιμάνια που «κουμπώνουν» στην Εγνατία Οδό, χάρη στην προωθούμενη αξιοποίησή τους, αλλά και τη σύνδεσή τους με τους υφιστάμενους και τους νέους πανευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών που σχεδιάζει η Κομισιόν, όπως προκύπτει από τις εργασίες της ημερίδας «Εγνατία των λιμένων. Ηγουμενίτσα - Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Αλεξανδρούπολη: Αναπτυξιακός και Γεωστρατηγικός ρόλος», που πραγματοποιήθηκε σήμερα στη Θεσσαλονίκη, με χορηγό επικοινωνίας τη «Ν». Την ημερίδα διοργάνωσε η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής, στο πλαίσιο εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται στη Θεσσαλονίκη, πλαισιώνοντας την κοινή συνεδρίαση της Επιτροπής με το Δ.Σ. της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού (Πα.Δ.Ε.Ε.).
«Η αξιοποίηση των δυνατοτήτων των λιμένων της Ηγουμενίτσας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης αποτελεί κρίσιμη παράμετρο που αναμένεται να συμβάλλει ουσιαστικά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη με ποικίλα και πολλαπλασιαστικά οφέλη τόσο στο επίπεδο της Βόρειας Ελλάδας, όσο και σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο», τόνισε ανοίγοντας τις εργασίες ο πρόεδρος της Μόνιμης Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής, βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Β’ Θεσσαλονίκης, Σάββας Αναστασιάδης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όπως επισήμανε στη συνέχεια, έχει το στοίχημα της αποτελεσματικής ένταξης των τεσσάρων μεγάλων λιμένων στο μεταφορικό δίκτυο, οδικό και σιδηροδρομικό. «Κι αυτό σε μία εποχή που η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει θέσει ως προτεραιότητα την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού μας δικτύου με το μεγαλύτερο πακέτο έργων που έχει γίνει ποτέ στον σιδηρόδρομο, ύψους 4,5 δισ. ευρώ. Η διασύνδεση των λιμανιών μέσω της Εγνατίας Οδού και η σύνδεσή τους με το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι επωφελής για όλους καθώς θα οδηγήσει στην αναβάθμιση του στρατηγικού ρόλου των λιμανιών και θα αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών», α, πρόσθεσε σχετικά, ενώ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην υλοποίηση ζωτικής σημασίας έργων, όπως η οδική σύνδεση του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης, παρατηρώντας ότι «πρόκειται για ένα έργο που επί χρόνια έμενε στα χαρτιά και τώρα προχωράει ταχύτατα. H Βόρεια Ελλάδα έχει την ευκαιρία να γίνει ανταγωνιστική πύλη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης».
Αυτό που θα εξελιχθεί τα επόμενα χρόνια σε σχέση με τους τέσσερις συγκεκριμένους λιμένες, τόνισε από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιοακών Επενδύσεων, Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, είναι να μπορέσουν να συνδεθούν με κάποιους πανευρωπαϊκούς διαδρόμους 4, 9 και 10, αλλά και με τους δυο νέους πανευρωπαϊκούς διαδρόμους που προωθεί η Κομισιόν, δηλαδή τον Διάδρομο των Δυτικών Βαλκανίων και τον Διάδρομο της Βαλτικής, Μαύρης Θάλασσας και Αιγαίου, οι οποίοι όπως τόνισε θα δημιουργήσουν νέα δεδομένα για τους λιμένες της Εγνατίας και μεγαλύτερη ανάπτυξη τόσο των εμπορευματικών μεταφορών, όσο και των Logistics και γενικότερα της τοπικής και εθνικής οικονομίας.
«Ο ρόλος των τεσσάρων λιμανιών, της Θεσσαλονίκης, της Ηγουμενίτσας, της Καβάλα και της Αλεξανδρούπολης, είναι ένα κλειδί, ένα οικονομικό κλειδί για όλη την Ευρώπη, καθώς συνδέεται με θέματα εμπορίου, απασχόλησης και άμυνας. Πρόθεσή μας είναι να δουλέψουμε μαζί με τους συναδέλφους μας στο ελληνικό κοινοβούλιο και να συζητήσουμε πώς μπορούμε να αναπτύξουμε καλύτερες γέφυρες της Ελλάδας με τα δικά μας κοινοβούλια, τις δικές μας χώρες όπου είμαστε εκλεγμένοι» τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Πα.Δ.Ε.Ε., γερουσιαστής του Δημοκρατικού Κόμματος των ΗΠΑ, Λεωνίδας Ραπτάκης, ενώ την ανάγκη να μειωθούν οι χρόνοι θαλάσσιας μεταφοράς φορτίων μεταξύ Ευρώπης και Αφρικής, αλλά και να δημιουργηθούν νέες συνδέσεις ανάμεσα στις δύο ηπείρους, σε μια περίοδο που η Κίνα επενδύει στον «Δρόμο του Μεταξιού», επισήμανε η βουλευτής από την Κένυα, Esther Pasaris (Εσθήρ Πασάρις), η οποία νωρίτερα περιηγήθηκε στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Η κα Πασάρις υπογράμμισε ακόμα την ανάγκη πάταξης της διαφθοράς, για την οποία είπε ότι είναι ο «μεγαλύτερος ελέφαντας στο δωμάτιο» στην Αφρική, αλλά ένα φαινόμενο γνωστό και στην Ελλάδα, ενώ αναφέρθηκε με έμφαση στη σημασία δημιουργίας υποδομών.
«Ατμομηχανή της πόλης»
Ως «ατμομηχανή της πόλης» χαρακτήρισε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για την ανάπτυξή της ο δήμαρχος, Κωνσταντίνος Ζέρβας, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ως προς την τουριστική λειτουργία του λιμανιού ότι το 2022 θα έχουμε 55 επιβεβαιωμένες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων από 11 διαφορετικές εταιρείες, εκ των οποίων το 55% με homeporting, ενώ πέρυσι είχαμε 12 αφίξεις. Παράλληλα, έδωσε βάρος στα έργα της πόλης που θα αλλάξουν την εικόνα της, πολλά εκ των οποίων θα γίνουν κοντά στο λιμάνι: «Δημιουργήσαμε το διεθνές κέντρο ψηφιακού μετασχηματισμού, ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός ώστε το 2023 να δημοπρατηθεί η ανάπλαση του άξονα της Αριστοτέλους, γίνεται διαγωνισμός για κατασκευή ντεκ παλιάς παραλίας, το Μουσείο Ολοκαυτώματος μπήκε σε τροχιά υλοποίησης, κοντά θα γίνει Μητροπολιτικό Πάρκο, στην πλατεία Ελευθερίας υπάρχει πρόθεση γίνει υπόγειο πάρκινγκ και πλατεία μνήμης, το Μετρό θα είναι έτοιμο το 2023, προχωρά η ανάπλαση της ΔΕΘ, ενώ παράλληλα υπάρχουν πολλές πρωτοβουλίες από ΠΚΜ, αλλά και ιδιώτες. Όλα αυτά είναι έργα που γίνονται δίπλα στο λιμάνι. Θα είναι η δεκαετία της πόλης. Όσα στερήθηκε, είναι μπροστά της. Είναι στο χέρι μας να τα προχωρήσουμε. Όταν πήγαινε καλά το λιμάνι, πήγαινε και η πόλη καλά. Το λιμάνι είναι η ατμομηχανή της πόλης» σημείωσε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης.
Η Ελλάδα είναι ίσως από τις λίγες χώρες στην Ε.Ε.Ε. που έχει επιτύχει και εγγυάται σήμερα την εφαρμογή της διεθνούς αρχής ενεργειακής ασφάλειας, που σημαίνει διαφορετικές μορφές ενέργειας, διαφορετικές πηγές ενέργειας καιι διαφορετικοί δρόμοι ενέργειας, τόνισε από την πλευρά του ο βουλευτής Ροδόπης της ΝΔ, Ευριπίδης Στυλιανίδης, αναφερόμενος τόσο στον σταθμό της Ρεβυθούσας, που όπως σημείωσε είχε επεκτείνει η κυβέρνηση Καραμανλή με αποτέλεσμα να απεξαρτηθεί το 46% της αγοράς ενέργειας από υγροποιημένο αέριο αέριο από τη ρωσική αγορά, όσο και στην προωθούμενη υλοποίηση της πλωτής εξέδρας στην Αλεξανδρούπολη, σε συνδυαασμό με τους αγωγούς TAP και IGB και την αξιοποίηση της υποθαλάσσιας πηγής αποθήκευσης που δημιουργήθηκε στον Πρίνο από την άντληση των πετρελαίων, όπως επίσης και στην ιδιωτική επένδυση της Motor Oil και στην Κόρινθο. «Με αυτόν τον τρόπο δεν διακόπτουμε τη συνεργασία με τη ρωσική αγορά, αλλά δεν εξαρτώμεθα πλέον μονοπωλιακά από εκεί και είμαστε από τα πρώτα κράτη που το επιτυγχάνουμε αυτό. Επίσης, ενεργοποιώντας τον ελληνικό εφοπλισμό και αξιοποιώντας την πολιτική που ακολούθησε η κυπριακή δημοκρατία, έχουμε τη δυνατότητα από το Ισράηλ, από την Αίγυπτο, από τη Βόρεια Αφρική, από την Κύπρο, από τις χώρες του κόλπου, από τις ΗΠΑ, να μεταφέρουμε με τον ελληνόκτητο στόλο σημαντικές ποσότητες ενέργειας στις πλωτές αυτές εξέδρες και στη Ρεβυθούσα και στην Αλεξανδρούπολη, συμβάλλοντας στην ενεργειακή ασφάλεια ολόκληρης της Ευρώπης» επισήμανε χαρακτηριστικά.
Έμφαση στη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών έδωσε στον χαιρετισμό της και η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Θεοδώρα Τζάκρη, επισημαίνοντας ότι η σιδηροδρομική Εγνατία άρχισε με την προηγούμενη κυβέρνηση, τονίζοντας ότι η στρατηγική για την ανάπτυξη των λιμένων πρέπει να υπηρετεί ένα σχέδιο για την πραγματική ανάπτυξή τους, γιατί δεν είναι ιδιωτικές εταιρείες, αλλά εξυπηρετούν τις εξαγωγές, τον τουρισμό και το εμπόριο.