Η ουκρανική κρίση φέρνει «εκτίναξη» σε ναύλα και κόστη των containerships

Προειδοποίηση για περιορισμένη ορατότητα στις μακροπρόθεσμες προοπτικές της αγοράς
Σάββατο, 12 Μαρτίου 2022 08:06
UPD:08:06

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου 
[email protected]

Βραχυπρόθεσμα θετικές, αλλά μακροπρόθεσμα αβέβαιες είναι οι προοπτικές για την αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, στον απόηχο του πολέμου στην Ουκρανία, κι ενώ η «εκρηκτική» ζήτηση των ναυλωτών για τονάζ εξακολουθεί να δημιουργεί ναυλώσεις σε ποσά-ρεκόρ.

«Οι αλλαγές στα δρομολόγια των εταιρειών τακτικών γραμμών (liners) ενδέχεται να οδηγήσουν σε μεγαλύτερη λιμενική συμφόρηση. Αυτή η εξέλιξη, σε συνδυασμό με την άνοδο της τιμής του πετρελαίου, θα αυξήσει το μεταφορικό κόστος των containers, επιφέροντας υψηλά ναύλα για τους liners», επισημαίνει στη «Ν» ο εμπορικός διευθυντής της Danaos Shipping (συμφερόντων Γιάννη Κούστα), Φίλιππος Προκοπάκης.
«Ασφαλιστές, λιμάνια και ναυτιλιακές εταιρείες γυρίζουν την πλάτη τους στη Ρωσία, στον απόηχο των κυρώσεων και των εγγενών κινδύνων που ενέχουν οι συναλλαγές με τη Μόσχα σήμερα», σημειώνουν οι αναλυτές της ναυλομεσιτικής Banchero Costa.
Για μεγάλη αβεβαιότητα στην αγορά έκαναν λόγο εκπρόσωποι της ισραηλινής εταιρείας τακτικών γραμμών ΖΙΜ, χωρίς, όμως, μεγάλες οικονομικές επιπτώσεις αν δεν υπάρξει κάποια κλιμάκωση της κατάστασης. Όπως τονίστηκε, στο πλαίσιο ανακοίνωσης οικονομικών αποτελεσμάτων, ο πόλεμος επηρεάζει δρομολόγια στη Μαύρη Θάλασσα, σε Ρουμανία, Ουκρανία και Ρωσία και πολλά φορτία ανακατευθύνονται σε άλλους προορισμούς. «Η συμφόρηση αναμένεται να επιδεινωθεί, πριν βελτιωθεί, καθώς ο πόλεμος ενισχύει τις διαταραχές», σημειώνουν χαρακτηριστικά. 
Σε αυτό το περιβάλλον, σύμφωνα με τον κ. Προκοπάκη, και έχοντας ως δεδομένα την ισχυρή ζήτηση για πλοία και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, θα είναι προσοδοφόρα και τα έσοδα από ναυλώσεις βαποριών των πλοιοκτητών, όσων, δηλαδή, έχουν διαθέσιμο τονάζ προς ναύλωση το επόμενο διάστημα. 
Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική VHBS (Hamburg and Bremen Shipbrokers' Association), τα ημερήσια ναύλα σε μονοετείς ναυλώσεις containerships χωρητικότητας 4.250 TEUs έφταναν στις 10 Μαρτίου τα 110.535 δολάρια. Μία εβδομάδα πριν, το αντίστοιχο νούμερο ήταν 108.650 δολάρια και στις 25 Φεβρουαρίου 106.200 δολάρια. 
Μακροπρόθεσμα, ωστόσο, οι επιπτώσεις είναι ασαφείς, όπως λέει ο κ. Προκοπάκης. «Όλα θα εξαρτηθούν από τη διάρκεια και τις συνέπειες του πολέμου στην αγοραστική ζήτηση», αναφέρει. «Μην ξεχνάμε ότι το κόστος των εμπορευμάτων ανεβαίνει λόγω της αύξησης του μεταφορικού κόστους και των καυσίμων, ενώ ζούμε σε μία εποχή πληθωρισμού, απόρροια της νομισματικής πολιτικής που ακολουθήθηκε για την αντιμετώπιση της πανδημίας», καταλήγει.

Ναύλωση-ρεκόρ 

Ανεξαρτήτως των συρράξεων στην Ουκρανία, η προσφορά πλοίων παραμένει αρκετά περιορισμένη στην αγορά των containerships, με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να ναυλώνουν τα πλοία τους σε εξαιρετικά επίπεδα.
Σε μία από τις τελευταίες συμφωνίες, δύο διαφορετικές ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν ότι η Cape Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Ανδριανόπουλου, ναύλωσε το Cape Monterey (χωρητικότητας 2.202 TEUs και κατασκευής 2015) για μία περίοδο 3-6 μηνών, έναντι 140.000 δολαρίων την ημέρα. Η συγκεκριμένη ναυτιλιακή εταιρεία φέρεται να πούλησε μέσα στο 2021 το πλοίο Cape Chronos (χωρητικότητας 6.900 TEUs και κατασκευής 2015), σε τίμημα που ξεπέρασε τα 130 εκατ. ευρώ. 
Εξηγώντας αυτό το τίμημα της ναύλωσης, ο senior αναλυτής του οίκου Alphaliner, Jan Tiedemann, στέκεται, με δήλωσή του στη «Ν», πέρα από τις συνθήκες στο ισοζύγιο προσφοράς - ζήτησης, στο πρόσθετο κόστος που καλούνται να καταβάλουν οι ναυλωτές λόγω της σύντομης διάρκειας της συμφωνίας.
«Από την αρχή του χρόνου έχουν καταγραφεί περίπου 10 ναυλώσεις μικρής διάρκειας, οι οποίες έχουν ξεπεράσει το ορόσημο των 100.000 δολαρίων την ημέρα», σημειώνει ο αναλυτής. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ναύλωση με το μεγαλύτερο ποσό αφορά ένα containership χωρητικότητας 4.360 TEUs και κατασκευής 2009, το οποίο φέρεται να έκλεισε στα 235.000 δολάρια ημερησίως. 
Σημειώνεται, πάντως, ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες αξιοποίησαν τις εξαιρετικές συνθήκες στην αγορά και «κλείδωσαν» τα βαπόρια τους σε πολυετείς ναυλώσεις τους προηγούμενους μήνες. Μάλιστα, είναι λίγα πλέον τα διαθέσιμα προς ναύλωση πλοία για το τρέχον έτος και αρκετές συμφωνίες που κλείνουν σήμερα έχουν αφετηρία το δεύτερο μισό του 2023. 

Συμφωνίες εφοπλιστών

Η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου ανακοίνωσε ότι έχει καλύψει όλες τις «ανοιχτές» ημέρες για το 2022, προγραμματίζοντας ναυλώσεις για πλοία που θα βγουν από συμφωνίες το 2023. Η Danaos έχει εξασφαλίσει ναυλώσεις για το 96,6% του στόλου για το 2022. Σε αντίστοιχα ποσοστά κυμαίνονται και τα ποσοστά κάλυψης των Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου και Euroseas, συμφερόντων Αριστείδη Πίττα.

Μπαράζ επενδύσεων σε νεότευκτο τονάζ

Πληθώρα νέων πλοίων αναμένεται στην αγορά το 2023 και το 2024, όπως λένε στη «Ν» ναυλομεσιτικές πηγές, μετά τις μαζικές παραγγελίες που τοποθετήθηκαν το 2021 και συνεχίζονται μέχρι και σήμερα.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε εσχάτως η «Ν», μέχρι τώρα το 2022 έχουν καταγραφεί παραγγελίες για 87 containerships σε διεθνές επίπεδο, την ώρα που το 2021 οι πλοιοκτήτες επένδυσαν σε περίπου 560 πλοία. «Παρότι έχει υπάρξει μία επιβράδυνση στον ρυθμό με τον οποίο ναυπηγούνται containerships, καταγράφεται ένα σταθερό επίπεδο δραστηριότητας», αναφέρεται σε σχετικό report της ναυλομεσιτικής Affinity (Shipping).
Το Φεβρουάριο, οι πλοιοκτήτες που επένδυσαν σε τονάζ εστίασαν κυρίως σε μεγέθη 2.000 - 4.000 TEUs, ενώ τοποθετήθηκαν λίγες παραγγελίες για containerships χωρητικότητας 5.100 - 8.000 TEUs και 14.000 - 16.000 TEUs.
«Το βιβλίο παραγγελιών της αγοράς έχει εκτοξευτεί στα 385 πλοία, φτάνοντας στο 25,3% του στόλου στο νερό. Πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό από το 2011, αλλά σημαντικά μικρότερο από τα επίπεδα του 2008, όταν είχε ανέβει στο 55%», αναφέρουν οι αναλυτές της Affinity.
Σε μία από τις επενδύσεις που «έκαναν πρωτοσέλιδα» τις προηγούμενες ημέρες, η κορυφαία εταιρεία τακτικών γραμμών, Mediterranean Shipping Co (MSC), φέρεται να δρομολογεί mega παραγγελία για πάνω από 20 containerships (χωρητικότητας 8.000 TEUs), αξίας που προσεγγίζει τα 2,8 δισ. δολάρια. 
«Η τωρινή χωρητικότητα των ναυπηγείων δεν μπορεί να ανταποκριθεί στα σημερινά επίπεδα ζήτησης. Ταυτόχρονα, τα κόστη ναυπήγησης (βλέπε χάλυβα) έχουν διπλασιαστεί από το δεύτερο μισό του 2021, με αποτέλεσμα να αυξάνονται και οι τιμές στα ναυπηγεία», έχει πει στη «Ν» ο αναλυτής της G.Moundreas & Co, Κωνσταντίνος Αγγελάκος. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, οι τιμές για νεότευκτα containerships έχουν «σκαρφαλώσει» κατά 50%.


 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα