Ευνοεί τα δεξαμενόπλοια η κρίση στην Ουκρανία

Πλήγμα δέχεται ο κλάδος μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
Τρίτη, 01 Μαρτίου 2022 07:22
UPD:07:22

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου 
[email protected]

Την επίδραση του πολέμου στα εδάφη της Ουκρανίας στις ναυλαγορές αξιολογούν πλοιοκτήτες και αναλυτές, με τα μέχρι τώρα στοιχεία να φανερώνουν διαταραχές στις ροές του διεθνούς εμπορίου. Παρότι είναι ακόμη νωρίς να εξαχθούν αναλυτικά συμπεράσματα, οι πρώτες κινήσεις των δεικτών των ναυλαγορών δείχνουν πως ωφελούνται τα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου, ενώ πλήττεται ο κλάδος μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.

Μιλώντας ενώπιον αναλυτών, με αφορμή τα αποτελέσματα τριμήνου της Diana Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Παληού, ο πρόεδρος της εταιρείας Αναστάσιος Μαργαρώνης σημείωσε ότι ο πόλεμος ενδέχεται να έχει ευρύ αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά του ξηρού φορτίου, με προβλήματα στη λειτουργία λιμένων της Μαύρης Θάλασσας για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα. «Έχουμε ήδη ξεκινήσει να βλέπουμε ορισμένες αρχικές αρνητικές συνέπειες στο εμπόριο της περιοχής» είπε.

Παράλληλα, ο κ. Μαργαρώνης εστίασε στις αλλαγές που ενδέχεται να προκύψουν στις θαλάσσιες εμπορικές διαδρομές. Η Ρωσία, όπως είπε, ήταν ένας από τους κυριότερους εξαγωγείς άνθρακα διεθνώς το 2021. «Εν όψει των επικείμενων εμπορικών κυρώσεων, οι ρωσικές εξαγωγές άνθρακα στην Ευρώπη και τη Δύση θα πρέπει πιθανότατα να αντικατασταθούν από άνθρακα άλλων εξαγωγέων, συμπεριλαμβανομένης της Νοτίου Αφρικής. Συνεπώς, ο συνδυασμός σφιχτής προσφοράς και υψηλών τιμών ίσως περιορίσει τον θετικό αντίκτυπο του άνθρακα στο εμπόριο ξηρού φορτίου το 2022» τόνισε.

Ο πρόεδρος του Δ.Σ. της Diana Shipping έκανε, επίσης, λόγο για αβεβαιότητα στο εμπόριο σιτηρών, κάτι που οφείλεται, μεταξύ άλλων, και στη ρωσο-ουκρανική διαμάχη. Ο ίδιος επικαλέστηκε εκτιμήσεις της Clarksons, σύμφωνα με τις οποίες, από τους 542 εκατ. τόνους εξαγωγών σιτηρών που αναμένεται να «ταξιδέψουν» το 2022, οι 50 εκατ. τόνοι εξέρχονται από την Ουκρανία και ακόμη 46,6 εκατ. τόνοι από τη Ρωσία. «Μία συντηρητική υπόθεση είναι ότι πολλές από αυτές τις εξαγωγές δεν θα πραγματοποιηθούν και θα αντικατασταθούν από φορτίο άλλων εξαγωγικών περιοχών, κυρίως της Βόρειας και της Νότιας Αμερικής» εξήγησε ο κ. Μαργαρώνης.

Σημειώνεται, πάντως, ότι ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, Baltic Dry Index, έκλεισε χθες για τρίτη διαδοχική ημέρα πτωτικά, με τα πλοία τύπου capesize και panamax να υφίστανται τις μεγαλύτερες πιέσεις.

Premiums για «θαρραλέους»

Στα δεξαμενόπλοια, ναυλομεσιτικές πηγές λένε στη «Ν» πως όσοι πλοιοκτήτες είναι πρόθυμοι να λάβουν το ρίσκο να ναυλώσουν βαπόρια για τη μεταφορά ρωσικού αργού πετρελαίου κερδίζουν σημαντικά «premiums ασφαλείας» στα ναύλα. Αυτά τα premiums και οι μειωμένες τιμές για το ρωσικό πετρέλαιο θα δημιουργήσουν «ισχυρά κίνητρα σε ορισμένους γενναίους ναυλωτές και πλοιοκτήτες να αξιοποιήσουν την ευκαιρία και να πάρουν φορτία», σύμφωνα με τον οίκο Poten & Partners.

Σημειώνεται ότι οι ρωσικές εξαγωγές «ταξιδεύουν» κυρίως μέσω aframaxes και suezmaxes. Αυτός είναι και ο λόγος που οι συγκεκριμένοι τύποι πλοίων έχουν επηρεαστεί περισσότερο σήμερα από τον πόλεμο. Τα μέσα ημερήσια έσοδα των suezmaxes στη spot «σκαρφάλωσαν» κατά 497% την Παρασκευή, φτάνοντας τα 67.000 δολάρια, ενώ αυτά των aframaxes σημείωσαν άνοδο 47% στα 44.000 δολάρια. Περιορισμένος είναι μέχρι τώρα ο αντίκτυπος του πολέμου στα υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs), με τους αναλυτές της Poten να εκτιμούν ότι θα υπάρξει κάποια δευτερεύουσα προσώρας επίδραση στα ναύλα.

Σημαντικός είναι φυσικά ο παράγοντας των κυρώσεων. Οι μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη έχουν στοχεύσει με κυρώσεις μέλη της ρωσικής ελίτ, τράπεζες και χρηματοοικονομικά ιδρύματα, με πρόσβαση σε δυτική τεχνολογία και νόμισμα. Έτσι, οι αγοραστές ρωσικού πετρελαίου δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν πιστωτικές εγγυήσεις από δυτικές τράπεζες ή να βρουν πλοία να μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Ρωσία. Αυτή η εξέλιξη υποχρεώνει τους εισαγωγείς να αναζητήσουν πετρέλαιο από αλλού, από χώρες που βρίσκονται πιο μακριά, γεγονός που αυξάνει τα τονο-μίλια και ανεβάζει τα ναύλα βραχυπρόθεσμα.

«Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της διαμάχης για το πετρέλαιο και την αγορά των tankers είναι ακόμη αβέβαιες προς το παρόν. Ακόμη επιβάλλονται κυρώσεις και πρόσθετες ποινές αναμένεται να ανακοινωθούν προσεχώς» σημειώνει η Poten.

«Οι υψηλότερες τιμές θα απειλήσουν να επιβραδύνουν την ανάκαμψη στη ζήτηση πετρελαίου» επισημαίνεται σε σημείωμα της Gibson Shipbrokers. «Το ρωσικό εμπόριο παραμένει υπό απειλή και πολλά εξαρτώνται από την εξέλιξη της διαμάχης. Εάν οι κυρώσεις είναι ισχυρές, τα aframaxes και τα handy tankers θα είναι οι μεγαλύτεροι χαμένοι» αναφέρουν οι αναλυτές.

Πώς επηρεάζονται τα καύσιμα

Την ανιούσα παίρνουν και τα ναυτιλιακά καύσιμα, οι τιμές των οποίων βρίσκονταν ήδη σε ανοδική πορεία, λόγω της ενεργειακής κρίσης. Σύμφωνα με την πλατφόρμα Sonan Bunkers, η τιμή του VLSFO στον Πειραιά έφτασε χθες τα 820 δολάρια ανά μετρικό τόνο, σημειώνοντας αύξηση 5 δολαρίων συγκριτικά με την Παρασκευή. Την ίδια ώρα, η τιμή του MGO «σκαρφάλωσε» στα 915 δολάρια ανά μετρικό τόνο, αυξημένη κατά 5 δολάρια.

 

 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα