Από την έντυπη έκδοση
Των Αντώνη Τσιμπλάκη και Γιώργου Γεωργίου
Καθώς είναι σε εξέλιξη η ένοπλη σύγκρουση στα εδάφη της Ουκρανίας, αρκετά ελληνικά εμπορικά πλοία βρίσκονται σε κοντινά λιμάνια, ενώ τελευταία ενημέρωση του υπουργείου Ναυτιλίας κάνει λόγο για πρόβλημα σε ένα από αυτά.
Με βάση χθεσινή ενημέρωση από το υπουργείο Ναυτιλίας, στη θαλάσσια περιοχή της βόρειας Μαύρης Θάλασσας (λιμένες, αγκυροβόλια και χωρικά ύδατα Ρωσίας και Ουκρανίας) βρίσκονται οκτώ πλοία υπό ελληνική σημαία με 61 Έλληνες ναυτικούς, ενώ στη νότια Μαύρη Θάλασσα βρίσκονται πέντε πλοία υπό ελληνική σημαία με 39 Έλληνες ναυτικούς. Σημειώνεται, επίσης, ότι μέχρι στιγμής έχει επιβεβαιωθεί η παρουσία πέντε ελληνόκτητων πλοίων στο βόρειο τμήμα της Μαύρης Θάλασσας, στα οποία επιβαίνουν 19 Έλληνες ναυτικοί.
Πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι, στις 22 Φεβρουαρίου, στη βόρεια Μαύρη Θάλασσα βρίσκονταν τα bulk carriers «Maran Astronomer» της Maran Dry, συμφερόντων Μαρίας Αγγελικούση, «Common Venture» της Common Progress, συμφερόντων Αναστάσιου Παπαγιαννόπουλου, «Amazon» της Fafalios Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Φαφαλιού και τα tankers «Seaven Voyager» της Seaven Tanker, συμφερόντων της οικογένειας Τσαλαμανιού, «Μinerva Olympia» της Minerva Marine, συμφερόντων Ανδρέα Μαρτίνου, «Astro Phoenix» της Pantheon Tankers, συμφερόντων Άννας Αγγελικούση και «Militos» της Andriaki Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Γουλανδρή.
Παράλληλα, στη νότια Μαύρη Θάλασσα βρίσκονται τα δεξαμενόπλοια «Anafi Warrior» και «Syros Warrior» της Polembros Shipping, συμφερόντων Σπύρου Πολέμη, «Nissos Paros» της Kyklades Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Αλαφούζου, «Maran Hermes» της Maran Tankers, συμφερόντων Μαρίας Αγγελικούση, «Kriti Jade» της Avin International, συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη, «Sea Amber» της Pantheon Tankers, συμφερόντων Άννας Αγγελικούση και το bulk carrier «Maran Hope» της Maran Dry, συμφερόντων Μαρίας Αγγελικούση.
Τέλος, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στη βόρεια περιοχή της Μαύρης Θάλασσας βρίσκονται ή πλέουν τα φορτηγά «Maran Excellence» της Maran Dry, συμφερόντων Μαρίας Αγγελικούση και «Kleisoura» της Chronos Shipping, συμφερόντων Πρόδρομου Τσαντάογλου.
Πρόβλημα με ελληνικό πλοίο
Όπως ανέφερε χθες νωρίς το απόγευμα το υπουργείο, το μοναδικό καταγεγραμμένο πρόβλημα με τα πλοία στην περιοχή εντοπιζόταν στο λιμένα Γιούζνε της Οδησσού, όπου βρίσκεται παραβεβλημένο ένα φορτηγό πλοίο υπό ελληνική σημαία, με έξι Έλληνες ναυτικούς. Στο συγκεκριμένο πλοίο δεν χορηγείται απόπλους από τις ουκρανικές αρχές λόγω της αναστολής λειτουργίας, με εντολή του ουκρανικού ναυτικού, των λιμένων της χώρας εξαιτίας του πολέμου. Σημειώνεται ότι το ΥΝΑΝΠ έχει ζητήσει βοήθεια από την Ελληνική Προξενική Αρχή στην Οδησσό για παρέμβασή της προς τις τοπικές αρχές και την παροχή κάθε δυνατής συνδρομής, με στόχο τον απόπλου του πλοίου.
H ευρύτερη περιοχή έχει καταστεί αρκετά επικίνδυνη για την παγκόσμια ναυσιπλοΐα, καθώς ήδη τρία εμπορικά πλοία έχουν χτυπηθεί από οβίδες. Ειδικότερα, την Παρασκευή έγινε γνωστό ότι ένα bulk carrier, τύπου kamsarmax και ένα bunker tanker επλήγησαν έξω από το λιμάνι Γιούζνε. Την ίδια ώρα, κατά την πρώτη ημέρα της σύρραξης, ένα άλλο εμπορικό πλοίο χτυπήθηκε 50 ναυτικά μίλια νότια της Οδησσού.
Η εταιρεία συμβούλων ασφαλείας, Dryad Global, συμβουλεύει όλα τα πλοία εντός ουκρανικών λιμένων να αναζητήσουν τρόπους άμεσης φυγής, εάν υπάρξουν οι προϋποθέσεις. «Τα πλοία πρέπει να διασφαλίσουν ότι έχουν ανοιχτά τα συστήματα ΑΙS (Συστήματα Αυτόματης Αναγνώρισης) και να δηλώνουν τις προθέσεις τους μέσω VHF», επισημαίνεται σε σχετικό σημείωμα.
Το υπουργείο Ναυτιλίας ενημερώνει διαρκώς ενώσεις και επιμελητήρια της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας για όλες τις εξελίξεις. Ήδη από τις πρώτες ώρες έναρξης των ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, εκδόθηκε σύσταση της Ελλάδας, ως κράτος σημαίας, για άμεση απομάκρυνση και μη προσέγγιση των ελληνικών εμπορικών πλοίων από και προς τα λιμάνια και τα χωρικά ύδατα της Ουκρανίας και της Ρωσικής Ομοσπονδίας στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς και στα αγκυροβόλια των ως άνω λιμένων.
Χθες, Κυριακή, ενημερώθηκαν οι πλοίαρχοι των ελληνικών και ελληνόκτητων πλοίων να αυξήσουν περαιτέρω τα μέτρα ασφαλείας που έχουν ήδη λάβει για την ασφάλεια των πληρωμάτων, αλλά και των πλοίων τους.
Το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης και η Διεύθυνση Ναυτικής Εργασίας επικοινωνούν τακτικά με πλοιάρχους όλων των ελληνικών πλοίων στην περιοχή και δεν έχει αναφερθεί άλλο πρόβλημα.
Σημειώνεται, τέλος, ότι σε σταθερή επικοινωνία με τους πλοιάρχους των πλοίων βρίσκεται από τις 24 Φεβρουαρίου και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης.
Έκτακτα μέτρα
Η Μικτή Στρατιωτική Επιτροπή του Lloyd’s Market Association (LMA) κατέταξε τα ρωσικά και ουκρανικά ύδατα της Μαύρης και Αζοφικής Θάλασσας στον κατάλογο περιοχών αυξημένων στρατιωτικών, πειρατικών, τρομοκρατικών και συναφών κινδύνων. Με βάση την ανωτέρω ανακοίνωση της LMA, αλλάζουν οι όροι και οι προϋποθέσεις ασφάλισης των πλοίων κατά κινδύνων πολέμου που βρίσκονται στην υπόψη περιοχή και θα αποτελούν αντικείμενο ειδικής διαπραγμάτευσης μεταξύ πλοιοκτητών και ασφαλιστών.