Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Σε νέα περίοδο ανακατατάξεων εισέρχεται ο εγχώριος κλάδος των σούπερ μάρκετ, με την επικείμενη στρατηγική συνεργασία της Μασούτης με τον ΣΥΝΚΑ να ανοίγει τον φετινό «χορό» των εξελίξεων σε ό,τι αφορά τους υφιστάμενους παίκτες, καθώς η αγορά βρίσκεται εν αναμονή της επανεισόδου του γαλλικού σήματος της Carrefour πριν από την έναρξη του καλοκαιριού.
Η νέα σελίδα στα σούπερ μάρκετ ξεκινά με τη «μάχη» της Κρήτης, αφού η περιοχή αποτελεί μήλον της Έριδος για όλη σχεδόν την αγορά. Σε ό,τι αφορά τη σύμπραξη Μασούτη με ΣΥΝΚΑ, φαίνεται ότι κινείται στο «μοντέλο» Σκλαβενίτη - Χαλκιαδάκης, δηλαδή το σήμα της Μασούτης, στον βαθμό που ολοκληρωθεί ομαλά η συμφωνία με τον Συνεταιρισμό, αναμένεται να τοποθετηθεί στα καταστήματα του δικτύου του ΣΥΝΚΑ στα νησιά του Αιγαίου που έχει παρουσία και στην Κέρκυρα, ενώ στην Κρήτη οι ταμπέλες του ΣΥΝΚΑ θα διατηρηθούν.
Σε κάθε περίπτωση η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα αποκτά πρόσβαση στο νησί της Κρήτης, η οποία στο μεταξύ αναμένεται να αποτελέσει και τον πρώτο σταθμό της επανεισόδου του σήματος της Carrefour στην εγχώρια αγορά από τη Retail and More.
Το μήλον της Έριδος
Πάντως, η γνωστοποίηση του deal Μασούτη - ΣΥΝΚΑ ανέτρεψε τα «προγνωστικά», αφού ήρθε σε μια συγκυρία κατά την οποία είχε φουντώσει εκ νέου η παραφιλολογία που τοποθετούσε για ακόμα μια φορά στο ίδιο κάδρο τη Μασούτης και την ΑΒ Βασιλόπουλος και διαφορετικά σενάρια εξαγοράς/σύμπραξης των δύο παικτών.
Την ίδια στιγμή, η αιφνίδια αποχώρηση του διευθύνοντος συμβούλου της ΑΒ Βασιλόπουλος Βασίλη Σταύρου και το γεγονός ότι η αλυσίδα παραμένει «ακέφαλη» δέκα μέρες μετά και εξακολουθεί να αναζητά νέο επικεφαλής, δημιουργεί σκεπτικισμό για το πώς θα είναι η νέα τάξη πραγμάτων για την εγχώρια θυγατρική του ισχυρού ομίλου της Ahold Delhaize. Η απώλεια των μεριδίων της ΑΒ σε συνδυασμό με το υψηλό cash flow της αλυσίδας δίνουν έναυσμα για «γκρίνιες» από τον μητρικό όμιλο και ταυτόχρονα αποτελούν «προμήνυμα» εξελίξεων. Η αγορά βρίσκεται σε αναμονή της κίνησης που θα κάνει ο δεύτερος παίκτης του κλάδου, η οποία θα δώσει το νέο «στίγμα» στρατηγικής μετά το «τέλος εποχής» που συντελέστηκε σε διοικητικό επίπεδο.
Παράλληλα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Lidl στρέφεται σε μια ιδιαίτερα χρηστή -στο όριο της επιφυλακτικής- διαχείρισης καθώς οι αποδόσεις στην εγχώρια αγορά έχουν επηρεαστεί σημαντικά από το έντονο πληθωριστικό κύμα που έχει χτυπήσει το καλάθι της νοικοκυράς.
Σε ό,τι αφορά τον πρώτο παίκτη του κλάδου, τη Σκλαβενίτης, η μεγάλη «απόσταση» που διατηρεί από τους υπόλοιπους που φιγουράρουν στην πρώτη πεντάδα προσδίδει ένα πλεονέκτημα, ωστόσο η πορεία της κατανάλωσης και ο έντονος ανταγωνισμός δεν αφήνουν περιθώριο εφησυχασμού σε ό,τι αφορά τη θωράκιση των μεριδίων.
Έντονη κινητικότητα
Στελέχη της αγοράς που παρακολουθούν στενά τον κλάδο αναφέρουν ότι «διανύουμε ενδιαφέροντες καιρούς, καθώς το τραπέζι των διαπραγματεύσεων μεγαλώνει και όλοι φαίνεται να αναζητούν τη “χρυσή” ευκαιρία».
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι από πέρυσι η διοίκηση της METRO έχει εκφράσει προθυμία να εκμεταλλευτεί οποιαδήποτε ευκαιρία παρουσιαστεί, επισημαίνοντας ωστόσο ότι ο προγραμματισμός ανάπτυξης δεν μπορεί να βασίζεται στις εξαγορές, καθώς αυτές δεν μπαίνουν σε χρονικά πλάνα.
Επεκτατικές κινήσεις αναμένονται και από την Πέντε, που βρίσκεται σε φάση δημιουργίας του πρώτου mall της Γαλαξίας στη Σαλαμίνα. Η αλυσίδα που στα τέλη του 2020 προχώρησε στην απόκτηση της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας OLLA, φαίνεται να διατηρεί ακέραιο το ενδιαφέρον για ανάπτυξη μέσω εξαγορών.
Σε κυρίαρχο των νησιών του Αργοσαρωνικού εξελίσσεται η αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, η οποία ύστερα από μια δεκαετή σύμπλευση με τον ΕΛΟΜΑΣ, πλέον «αρμενίζει» αυτόνομα, βάζοντας πλώρη για περαιτέρω ανάπτυξη και στις Κυκλάδες. Ταυτόχρονα, έχοντας αποκτήσει τον έλεγχο του 100% της CRM Αριάδνη έχει πάρει θέση και επί κρητικού εδάφους.
Κινητικότητα καταγράφεται και στους Συνεργαζόμενους Παντοπώλες, οι οποίοι επιδιώκουν να επεκτείνουν εκτός των νομών Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής την αλυσίδα καφεπαντοπωλείων Γρήγορα Μάρκετ, μέσα από το μοντέλο δικαιόχρησης, που ανοίγει τον δρόμο για συνέργειες σε γενικότερο πλαίσιο.
Αλυσίδα MERE
Παράλληλα, με ενδιαφέρον παρακολουθεί η αγορά την εξέλιξη του εγχειρήματος της ρωσικής αλυσίδας MERE, το «ντεμπούτο» της οποίας δεν ήταν ιδιαίτερα ηχηρό και ήδη αντιμετωπίζει δυσκολίες προσαρμογής στην εγχώρια αγορά με τα πέντε καταστήματα που δημιούργησε σε Λάρισα, Λαγκαδά, Κόρινθο, Τρίπολη και Αγρίνιο. Ήδη έχει διακοπεί η λειτουργία στο κατάστημα στον Λαγκαδά, με την εταιρεία να δηλώνει ότι βρίσκεται σε διαδικασία μεταφοράς του σε νέο σημείο στη Θεσσαλονίκη, τη στιγμή που έντονα προβλήματα φαίνεται ότι εμφανίζονται και στο κατάστημα στην Τρίπολη.
Ταυτόχρονα η αγορά καλείται να διαχειριστεί και τον «εισαγόμενο» ανταγωνισμό που δημιουργείται από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, οι οποίες επενδύουν σημαντικά στο ηλεκτρονικό καλάθι της νοικοκυράς, που αποτελεί ισχυρό αντίβαρο στις χαμηλότερες ταχύτητες που καταγραφεί στο delivery έτοιμου φαγητού με την επαναλειτουργία του καναλιού HoReCa και κυρίως του πιεσμένου εισοδήματος των καταναλωτών.
Δυναμική της αγοράς
Σε αυτό το περιβάλλον, η φημολογία που θέλει μια ξένη αλυσίδα να «φλερτάρει» έντονα με την ιδέα εισόδου στην εγχώρια αγορά διατηρείται έντονη, με παράγοντες του κλάδου σχολιάζοντας το μέλλον του κλάδου να εκτιμούν ότι «η εικόνα που θα εμφανίζει η δυναμική της αγοράς σε βάθος διετίας - τριετίας θα είναι σημαντικά διαφοροποιημένη από ό,τι σήμερα. Η είσοδος νέων παικτών και οι συμπράξεις βρίσκονται σε προ ημερήσια διάταξη συζήτησης στην ατζέντα του κλάδου, ενώ το ψηφιακό κανάλι που ήρθε για να μείνει δεν θα διατηρήσει τους ανοδικούς ρυθμούς της διετίας 2020-2021, ωστόσο θα βρει σημαντικό περιθώριο επέκτασης στο πεδίο της μικρής λιανικής».