Από την έντυπη έκδοση
Σε τροχιά ανάκαμψης φαίνεται πως έχει εισέλθει ο κλάδος της κρουαζιέρας, καθώς οι προκρατήσεις για τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στα περισσότερα ελληνικά λιμάνια το 2022 κινούνται πάνω από τα επίπεδα του 2019.
Ένας σημαντικός, μάλιστα, αριθμός πλοίων θα αξιοποιήσουν τα λιμάνια ως «home ports», για την έναρξη δηλαδή και τον τερματισμό κρουαζιέρων, με δυνατότητα επιβίβασης ή και αποβίβασης επιβατών.
Στο μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι, τα στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) φανερώνουν ότι οι εκτιμώμενες αφίξεις για φέτος ανέρχονται σε 763. Σημειώνεται ότι το 2019 το λιμάνι είχαν προσεγγίσει 622 κρουαζιερόπλοια. Μάλιστα, όπως λένε αρμόδιες πηγές στη «Ν», περίπου τα 2/3 των συνολικών αφίξεων θα είναι «homeporting». Οι ίδιες πηγές στέκονται στις συμφωνίες με μεγάλες εταιρείες, όπως η Norwegian Cruise Line, οι οποίες αναβαθμίζουν το προφίλ του λιμένα.
Αντίστοιχα, στο Ηράκλειο έχουν προγραμματιστεί περίπου 250 αφίξεις, έναντι 204 δύο χρόνια πριν και στην Κέρκυρα 489, έναντι 420. Μερίδιο στην κρουαζιέρα διεκδικεί δυναμικά και η Θεσσαλονίκη, η οποία αναμένει 53 αφίξεις το τρέχον έτος, έναντι μόλις 6 το 2019. Μάλιστα, πριν από λίγες ημέρες έφτασε στο λιμάνι και το πρώτο κρουαζιερόπλοιο της χρονιάς, το Viking Sky, της Viking Cruises.
Η κίνηση
Βέβαια, όπως επισημαίνουν επαΐοντες της κρουαζιέρας, ο «αστερίσκος» που ακούει στο όνομα πανδημία εξακολουθεί να επηρεάζει τις εταιρείες και μία επικίνδυνη μετάλλαξη μπορεί να αλλάξει εκ νέου τα δεδομένα.
Άλλωστε, παρά τις αφίξεις, η επιβατική κίνηση παραμένει σε έναν βαθμό περιορισμένη λόγω των πρωτοκόλλων για την προστασία έναντι του κορωνοϊού.
Πηγή που δραστηριοποιείται στον κλάδο εκτιμά ότι φέτος η εγχώρια επιβατική κίνηση θα κυμανθεί πιθανότατα κάτω από το 50% της κίνησης που καταγράφηκε το 2019, η οποία είχε υπερβεί τα 5,5 εκατ., ενώ η πλήρης ανάκαμψη δεν θα είναι εφικτή για ορισμένα χρόνια ακόμη.
Το βασικό σενάριο πρόσφατης έρευνας που εκπόνησε η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) κατέδειξε ότι η επιβατική κίνηση διεθνώς αναμένεται να ανακάμψει και να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 μέχρι το τέλος του 2023.
Διεθνείς «παρενέργειες»
Καθώς διαμορφώνονται αυτές οι ευνοϊκές συνθήκες για τον κλάδο, δεν λείπουν και οι αρνητικές εξελίξεις, ως απόρροια της καταστροφικής επίδρασης της πανδημίας.
Στην τελευταία εξέλιξη, η κυπριακή Salamis Lines εξέρχεται του κλάδου, πουλώντας το πλοίο Salamis Filoxenia (κατασκευής 1975), έναντι 4,1 εκατ. δολαρίων.
«Λόγω της αβεβαιότητας αναφορικά με την εξέλιξη της πανδημίας του κορονοϊού, από τη μία, και του ικανοποιητικού τιμήματος πώλησης, από την άλλη, το συγκρότημα αποφάσισε να προχωρήσει με την πώληση του πλοίου» σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση της εισηγμένης στο κυπριακό χρηματιστήριο Salamis Tours.
Αυτή η είδηση έρχεται μερικές μέρες αφότου η Crystal Cruises διέκοψε τη λειτουργία της, μετά τη χρεοκοπία της μητρικής Genting Hong Kong.