Από την έντυπη έκδοση
Γιώργος Γεωργίου -
[email protected]
Πολύ υψηλή τιμή εξασφάλισε ελληνόκτητο υπερ-δεξαμενόπλοιο, το οποίο φέρεται να πουλήθηκε τις τελευταίες ημέρες για scrap, στοιχείο ενδεικτικό της «δίψας» των διαλυτηρίων για τονάζ, εν μέσω υποτονικής προσφοράς από τους πλοιοκτήτες.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την GMS, τον μεγαλύτερο αγοραστή πλοίων (cash buyer) παγκοσμίως για διάλυση, το VLCC New Inspiration (χωρητικότητας 298.399 dwt και κατασκευής 2002) πουλήθηκε για scrap στο Πακιστάν, έναντι 660 δολαρίων ανά ldt. Το βαπόρι ανήκε στη New Shipping, συμφερόντων Αδαμάντιου Πολέμη.
Σημειώνεται ότι για να υπολογιστεί η τιμή πώλησης ενός πλοίου για διάλυση ως μονάδα μέτρησης ορίζεται το ldt (light displacement tonnage = εκτόπισμα άφορτου πλοίου), το «καθαρό» βάρος, δηλαδή, του πλοίου, κενό φορτίου.
Το ldt του New Inspiration υπολογίζεται σε 40.737 τόνους. Συνεπώς, η ναυτιλιακή αποκόμισε τίμημα 26,8 εκατ. δολαρίων από την πώλησή του για ανακύκλωση.
Στο report της GMS, γίνεται λόγος για «εντυπωσιακή πώληση», σε ένα τίμημα αρκετά πάνω από τα επίπεδα της αγοράς.
Σημειώνεται ότι τόσο η τρέχουσα αξία όσο και η αξία scrap του πλοίου εκτιμώνται στα 24,6 εκατ. δολάρια από τη νέα πλατφόρμα δεδομένων που δημιούργησαν MarineTraffic και Signal Ocean.
Τιμές-ρεκόρ
Όπως λέει στη «Ν» ο senior trader της GMS, Βαγγέλης Χατζηγιάννης, «οι τιμές στην Ινδική υποήπειρο -όπου βρίσκονται τα μεγαλύτερα διαλυτήρια- αυξήθηκαν σημαντικά στη διάρκεια της περασμένης εβδομάδας». Οι παραδόσεις στο Πακιστάν «φλερτάρουν» με τα επίπεδα των 650 δολαρίων ανά ldt, ενώ το Μπαγκλαντές φαίνεται πως έχει υπερβεί αυτά τα επίπεδα και ηγείται της αγοράς.
Παράλληλα, ο αναλυτής αναφέρει ότι η ζήτηση είναι εμφανής και στην Τουρκία. Μάλιστα, για το «σωστό» είδος πλοίου, όπως τα offshore assets, καταγράφονται τιμές πλησίον των 450 δολαρίων ανά ldt. «Ωστόσο, δεν μπορούμε να πάρουμε ως σημείο αναφοράς αυτά τα επίπεδα, καθώς στους βασικούς τύπους πλοίων οι τιμές είναι περίπου 20% χαμηλότερες» εξηγεί.
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηγιάννη, αρκετοί cash buyers υλοποιούν «speculative» κινήσεις στην αγορά, λόγω έλλειψης προσφοράς και διαρκούς αύξησης στις τιμές των εμπορευμάτων. Σε αυτό το πλαίσιο, οι άμεσες παραδόσεις χωρητικότητας εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να δημιουργούν τιμές ρεκόρ, συγκριτικά με τις τιμές της δεκαετίας.
Ο ίδιος συμπληρώνει ότι η τελευταία φορά που η αγορά προσέγγισε τα 700 δολάρια ανά ldt ήταν το 2008. Ωστόσο, ακολούθησε μία σημαντική πτώση των τιμών, μέσα σε μόνο λίγες εβδομάδες, στην περιοχή των 200 δολαρίων ανά ldt.
«Μένει να δούμε και σήμερα αν μετά από μερικές πωλήσεις σε εγκαταστάσεις ανακύκλωσης, πόσο πρόθυμοι θα είναι οι end buyers να διατηρήσουν αυτά τα επίπεδα τιμών ή αν θα καταγραφεί διόρθωση βραχυπρόθεσμα και τους επόμενους μήνες» σημειώνει ο κ. Χατζηγιάννης.
Ωστόσο, προσθέτει ότι για άμεσες παραδόσεις, οι συνθήκες είναι θετικές και δεν θα είναι έκπληξη να ολοκληρωθούν πωλήσεις με τιμήματα στα υψηλά της «ζώνης» των 600 δολαρίων ανά ldt.
«Δεδομένου ότι η ναυλαγορά των tankers δεν δείχνει σημάδια βελτίωσης σε όλα τα μεγέθη και οι τιμές για διάλυση είναι αυξημένες, περισσότεροι πλοιοκτήτες μπαίνουν στον πειρασμό να πουλήσουν τα περιουσιακά στοιχεία τους» επισημαίνει ο κ. Χατζηγιάννης.
Ενδεικτικά, το δεξαμενόπλοιο Elka Bene (κατασκευής 2002), το οποίο βρισκόταν υπό τον έλεγχο της European Navigation, συμφερόντων του Σπύρου Καρνέση, πουλήθηκε για scrap, με παράδοση στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Παράλληλα, ένα άλλο δεξαμενόπλοιο, το Petrogaruda (κατασκευής 2003) φέρεται να πουλήθηκε στο Μπαγκλαντές, έναντι 650 δολαρίων ανά ldt, ενώ λίγα ακόμη MR tankers και aframaxes βρίσκονται υπό διαπραγμάτευση.
Η αύξηση των διαλύσεων πλοίων είναι ζητούμενο για την αγορά των tankers, η οποία «ταλαιπωρείται» εδώ και αρκετό καιρό, κάτι που εν μέρει οφείλεται στην υπερ-προσφορά τονάζ.