Το ξέσπασμα της πανδημίας από την άνοιξη του 2020 προκάλεσε σοκ στoν ταξιδιωτικό κλάδο. Αμέτρητες πτήσεις ακυρώθηκαν και στις βαλίτσες των ανθρώπων κάπου στο πατάρι έχει μαζευτεί σκόνη. Πολύ γρήγορα οι κατασκευαστές βαλιτσών ένιωσαν τις επιπτώσεις. Σύμφωνα με την Textile Shoes Leather Goods Trade Association (BTE), οι πωλήσεις στο εμπόριο βαλιτσών μειώθηκαν πάνω από 80% στην αρχή της πανδημίας. Αλλά τώρα ο κλάδος ελπίζει ότι τα χειρότερα έχουν περάσει.
Επιθυμία και πάλι για ταξίδια
«Είμαστε πεπεισμένοι ότι το αργότερο μέχρι το καλοκαίρι θα υπάρξει και πάλι κίνηση στη βιομηχανία με την πραγματική έννοια της λέξης», λέει η εκπρόσωπος της Ομοσπονδιακής Ένωσης Βιομηχανίας Υποδημάτων και Δερμάτινων Ειδών, Κλαούντια Σουλτς στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων. Η επιθυμία των ανθρώπων για ταξίδια είναι «προς το παρόν ήδη ξεκάθαρα αισθητή. Κατά συνέπεια και η ζήτηση για αποσκευές θα αυξηθεί ξανά».
Αλλά και ο εμπειρογνώμονες του κλάδου Γιούργκεν Νισπάν από το Ινστιτούτο IMU της Στουτγκάρδης αναμένει επίσης ότι ο κλάδος θα δει ένα σαφές πλεονέκτημα και πάλι το 2022 «μετά από χρόνια ύφεσης. Από τη μία πλευρά, υπάρχει ανάγκη να καλύψουμε τη διαφορά όσον αφορά στα ταξίδια και από την άλλη, η αγοραστική δύναμη όσων έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν βαλίτσες και δερμάτινα είδη στην κατηγορία premium παραμένει υψηλή».
Ωστόσο, τα τελευταία δύο χρόνια ήταν μεγάλη πρόκληση για τους κατασκευαστές αποσκευών. «Όταν ξεκίνησαν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που σχετίζονται με την πανδημία, οι πωλήσεις στο τμήμα των βαλιτσών μειώθηκαν», θυμάται ο Γιόαχιμ Αϊσενμπρέι, διευθύνων σύμβουλος του οίκου Breuninger στη Στουτγκάρδη. Ο εκπρόσωπος της BTE Άξελ Αουγκουστιν αναφέρει επίσης ότι έχει σημειωθεί πτώση στη ζήτηση για αποσκευές «πάνω από 80 % σε σύγκριση με το 2019».
Αν και η ζήτηση αυξήθηκε και πάλι πέρυσι, εξακολουθεί να είναι πολύ κάτω από το επίπεδο προ κρίσης.
Η εταιρεία μόδας Bugatti με έδρα το Χέρφορντ, έξω από το Μπίλεφελντ, αναφέρει ότι πριν από την πανδημία, οι πωλήσεις βαλιτσών της Bugatti αντιστοιχούσαν στο 30% περίπου των συνολικών ετήσιων πωλήσεων. Τα 2020 και 2021, χρονιές που η πανδημία έφτασε στο απόγειό της, ήταν μόνο 8%.
Αλλαγή στις ταξιδιωτικές συνήθειες
Η εταιρεία ελπίζει τώρα σε βελτίωση το τρέχον έτος, κυρίως χάρη στις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Κοντά στην Κολωνία βρίσκεται ο κατασκευαστής βαλιτσών Rimowa, ο οποίος ανήκει πλέον στον γαλλικό όμιλο ειδών πολυτελείας LVMH (Louis Vuitton, Moet, Hennessy). Η πανδημία έβαλε επίσης τον πολυτελή οίκο ενώπιον «απρόβλεπτων προκλήσεων», λέει κάνοντας έναν απολογισμό ο επικεφαλής της εταιρείας Ιγκ Μονέ- Μασιμπέρ. «Χωρίς τη σταθερή οικονομική υποστήριξη του ομίλου, θα ήμασταν χωρίς αμφιβολία ευάλωτοι στη σοβαρή κρίση, ειδικά το 2020». Ωστόσο, η εταιρεία επωφελείται από τη υψηλή θέση της διεθνώς. Σε ορισμένες περιοχές τα πράγματα ήδη κινούνται και πάλι προς τα εμπρός.
Το 2021, για παράδειγμα, οι επιχειρήσεις στη Βόρεια Αμερική και την Κίνα βρέθηκαν και πάλι «πολύ πάνω από το επίπεδο πριν από την πανδημία», αναφέρει ο Μπονέ-Μασιμπέρ. Στην Ευρώπη έγινε αισθητή μια αξιοσημείωτη αναβίωση της αγοραστικής κίνησης από το δεύτερο εξάμηνο του έτους. «Ενώ η πανδημία μας έθεσε ως ταξιδιωτική επιχείρηση ενώπιον απρόβλεπτων προκλήσεων, ήταν ενδιαφέρον να δούμε πώς άλλαζαν οι αγοραστικές συνήθειες των πελατών μας», λέει ο επικεφαλής της Rimowa.
Επειδή κατά καιρούς δεν ήταν εφικτά τα ταξίδια στο εξωτερικό, πολλοί άνθρωποι έκαναν πιο συχνά σύντομες διακοπές στη χώρα τους. «Συνεπώς, οι βαλίτσες σε μέγεθος χειραποσκευής γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς για σύντομα ταξίδια», συμπληρώνει.
Η Rimowa επωφελήθηκε επίσης από τον εμπλουτισμό της γκάμας προϊόντων με αξεσουάρ και τσάντες. Αλλά ακόμα κι αν η βιομηχανία βαλιτσών αφήσει σύντομα την πανδημία πίσω της, η επόμενη πρόκληση βρίσκεται ήδη εκεί, όπως τονίζει ο ειδικός του κλάδου Dispan. Οι κατασκευαστές αποσκευών πρέπει τώρα να αντιδράσουν γρήγορα στις παγκόσμιες μεγάλες τάσεις της ψηφιοποίησης, λέει ο ειδικός του IMU. Οι καταναλωτές αποδίδουν επίσης όλο και μεγαλύτερη σημασία στη βιωσιμότητα όσον αφορά τις βαλίτσες και τις ταξιδιωτικές τσάντες.