Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε επίπεδα-ρεκόρ, στα όρια των 700 δολαρίων ανά τόνο, έχει φτάσει το κόστος του πετρελαίου με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο (VLSFO), το οποίο χρησιμοποιούν τα πλοία ως καύσιμο από το 2020 και μετά, εφόσον δεν έχουν τοποθετήσει scrubber. Σύμφωνα με την τελευταία αναφορά της Mabux, το VLSFO έχει φτάσει να κοστίζει κατά μέσο όρο σε παγκόσμιο επίπεδο 695 δολάρια ο τόνος, ενώ το συμβατικό HSFO (IFO 380) είναι στα 544 δολάρια ο τόνος, με τη διαφορά ανάμεσα στα δύο καύσιμα να έχει φτάσει σχεδόν στα 151 δολάρια ανά τόνο. Σύμφωνα μάλιστα με τη Sea Intelligence, σε βραχυπρόθεσμό επίπεδο οι τιμές αναμένεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα ή και να αυξηθούν.
Τη μεγαλύτερη τιμή καταγράφει το VLSFO στη Νότια Αμερική με 751 δολάρια ο τόνος και τη μικρότερη στη Βόρεια Ευρώπη με 650 δολάρια ο τόνος. Όσον αφορά το HSFO, επίσης η μεγαλύτερη τιμή του καταγράφεται στη Νότια Αμερική (621 δολάρια ο τόνος) και η μικρότερη στη Βόρεια Ευρώπη με 488 δολάρια ο τόνος. Σύμφωνα με την ανάλυση της Sea Intelligence, οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων δέχονται τους τελευταίους μήνες διαρκή πίεση.
Την περίοδο αυτή τα συμβατικά καύσιμα έχουν φτάσει στα ανάλογα υψηλότερα επίπεδα του 2018, αλλά εξακολουθούν να είναι πολύ χαμηλότερα από τα πολύ υψηλά που καταγράφηκαν την περίοδο 2011-2014. Όπως σημειώνει η Sea Intelligence, από τη στιγμή, τον Ιανουάριο 2020, που τέθηκε σε ισχύ ο κανονισμός του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για χρήση πετρελαίου με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, «βγήκε» στην αγορά για τη ναυτιλία το VLSFO. Το πρώτο διάστημα ισχύος του νέου κανονισμού η τιμή του VLSFO εκτοξεύτηκε, φτάνοντας ακόμα και τα 686 δολάρια ανά τόνο, κυρίως λόγω προβλημάτων στη διάθεση του προϊόντος, σύμφωνα με τη Sea Intelligence. Ωστόσο, οι τελευταίες ανατιμήσεις έφεραν την τιμή του στα 695 δολάρια ανά τόνο, που αποτελεί και νέο ρεκόρ.
«Αυτό σημαίνει ότι όχι μόνο οι τιμές του VLSFO είναι πλέον σε επίπεδα-ρεκόρ, αλλά και ότι για 70,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας των πλοίων που δεν είναι εξοπλισμένα με scrubber έχουν να αντιμετωπίσουν μια κατάσταση ανάλογη με την αγορά της περιόδου 2011-2014».
Η Sea Intelligence σημειώνει και το premium που κερδίζουν αυτή την περίοδο όσα πλοία έχουν εγκαταστήσει scrubber, που αντιπροσωπεύουν το 29,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας και έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν το συμβατικό καύσιμο. Ωστόσο, όπως υπογραμμίζουν χαρακτηριστικά οι αναλυτές, παρά το γεγονός ότι το VLSFO έχει ανέβει σε επίπεδα-ρεκόρ και η διαφορά τιμής με το IFO380 είναι σημαντική, δεν είναι και η μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί. «Αυτό σημαίνει ότι η προηγούμενη άνοδος των τιμών, τον Ιανουάριο του 2020, οφειλόταν σαφώς σε συγκεκριμένα ζητήματα επάρκειας καυσίμων στις τοποθεσίες ανεφοδιασμού των πλοίων με καύσιμα, ενώ η άνοδος των τιμών τώρα υποστηρίζεται από την ανοδική πορεία των πετρελαϊκών τιμών», αναφέρουν χαρακτηριστικά και προσθέτουν: «Εξηγεί επίσης και τη μεγάλη πτώση της τιμής του VLSFO μετά τον Φεβρουάριο του 2020, όταν δηλαδή και αμβλύνθηκαν τα προβλήματα στην επάρκεια του νέου καυσίμου».
Η Sea Intelligence επισημαίνει ότι αυτή τη φορά δεν αναμένεται ανάλογη μεγάλη πτώση της τιμής του VLSFO, καθώς οποιαδήποτε πιθανή πτώση θα έπρεπε να προέλθει από τις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου .
Βραχυπρόθεσμα, συμπληρώνει, η αγορά θα πρέπει να είναι έτοιμη για ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις στα ναυτιλιακά καύσιμα, αφού ουσιαστικά η τιμή τους καθορίζεται από την τιμή του Brent που είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα.