Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Σημαντικές επενδύσεις της τάξεως των 270 εκατ. ευρώ έχουν ήδη προϋπολογίσει για τη φετινή χρονιά οι πέντε μεγαλύτεροι παίκτες του οργανωμένου λιανεμπορίου βασικών καταναλωτικών ειδών.
Μολονότι το 2022 ξεκινά με σημαντικές προκλήσεις, που περιλαμβάνουν τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις, αλλά και τη διατήρηση της πανδημίας, παράγοντες που θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό την πορεία της κατανάλωσης, οι ισχυροί παίκτες του κλάδου των σούπερ μάρκετ διατηρούν τα επενδυτικά τους πλάνα προκειμένου να υποστηρίξουν την οργανική τους ανάπτυξη και να θωρακίσουν την εγχώρια παρουσία τους. «Ο βασικός στόχος είναι να αυξηθούν οι όγκοι των πωληθέντων και να διατηρηθεί η πιστότητα των καταναλωτών» σημειώνουν στη «Ν» στελέχη του κλάδου σχολιάζοντας την εικόνα της αγοράς φέτος, εκτιμώντας ότι «η αγορά εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική».
Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, το πεδίο της οργανικής ανάπτυξης παραμένει πάντα ψηλά στις στρατηγικές, δεδομένου ότι εξ ορισμού είναι η διαδικασία της επέκτασης των επιχειρήσεων με την αύξηση της παραγωγής, την επέκταση της πελατειακής βάσης ή την ανάπτυξη νέων προϊόντων. Μέσω της οργανικής ανάπτυξης επιτυγχάνεται καλύτερη και πιο παραγωγική διαχείριση -ειδικά σε περιόδους προκλητικές όπως αυτή που διανύουμε-, που οδηγεί σε αύξηση εσόδων, χωρίς όμως να αυξάνονται τα σταθερά - λειτουργικά έξοδα. Σε αυτό το πλαίσιο, οι πέντε μεγαλύτερες εγχώριες αλυσίδες αναμένεται να διαθέσουν και τη φετινή χρονιά σημαντικά κεφάλαια στο κομμάτι της ενίσχυσης της υφιστάμενης δυναμικής τους, προσβλέποντας, μεταξύ άλλων, σε περαιτέρω ανάπτυξη της μεριδιακής τους παρουσίας στην εγχώρια αγορά.
Υπεραγορές Σκλαβενίτης
Στα επίπεδα των 50 εκατ. ευρώ αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», να κινηθεί φέτος το επενδυτικό πλάνο του πρώτου παίκτη της αγοράς Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης. Πέρα από το πρόγραμμα των ανακαινίσεων, το οποίο προβλέπει εντός του 2022 την ανανέωση 40 καταστημάτων, φέτος στο επίκεντρο βρίσκονται τα δύο νέα καταστήματα που δρομολογούνται: Ένα νέο σούπερ μάρκετ στη Γλυφάδα, καθώς και το υπερμάρκετ στο ιστορικό κτήριο της Renault - MAVA, που βρίσκεται στην εθνική οδό Αθηνών - Λαμίας στο ύψος της Νέας Φιλαδέλφειας, το οποίο απέκτησε ο όμιλος τον περσινό Σεπτέμβριο. Χθες εξάλλου το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής (ΚΕΣΑ) προχώρησε σε έγκριση αρχιτεκτονικής μελέτης για «αλλαγή χρήσης με νέες διαρρυθμίσεις στο υφιστάμενο εμβληματικό κτήριο, γνωστό ως ΜΑVA-Renault. Σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό κατάστημα, το πλάνο του 2022 προβλέπει μια διευρυμένη κάλυψη σε πολλές περιοχές της επικράτειας. Ταυτόχρονα, επιδίωξη του ομίλου είναι να ενεργοποιηθούν ένα με δύο dark stores και στην παρούσα φάση η διαδικασία βρίσκεται στην εξεύρεση κατάλληλων χώρων στην Αθήνα, ενώ σε ό,τι αφορά το πλάνο της δημιουργίας logistic center στην Αττική παραμένει στο τραπέζι, με την αναζήτηση ωστόσο κατάλληλου οικοπέδου ικανού να υποστηρίξει στεγασμένους χώρους 100.000 τ.μ. να εξακολουθεί να είναι σε εξέλιξη.
AB Βασιλόπουλος
Ο φετινός σχεδιασμός αναμένεται να απορροφήσει κεφάλαια ύψους 60 εκατ. ευρώ, με το μοντέλο των καταστημάτων της γειτονιάς να βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της αναπτυξιακής στρατηγικής δικτύου για την ΑΒ Βασιλόπουλος, που επιδιώκει μέσα στην επόμενη τριετία να αριθμεί 250 σημεία AB Shop & Go. Σήμερα η αλυσίδα λειτουργεί 100 ΑΒ Shop & Go, ενώ εντός του 2022 δρομολογείται η λειτουργία ακόμα 50 νέων μικρού τύπου καταστημάτων μέσα από το μοντέλο δικαιόχρησης. Το πλάνο προβλέπει επίσης την ανανέωση, όπως κάθε χρόνο, για έναν σημαντικό αριθμό καταστημάτων, καθώς και τη λειτουργία δέκα νέων σημείων πώλησης ΑΒ. Ταυτόχρονα, ιδιαίτερη σημασία δίνει η αλυσίδα στην ενίσχυση των υποδομών της και τα logistics, στην κατεύθυνση της βέλτιστης αξιοποίησης των αποθεμάτων και της βελτιστοποίησης του συστήματος παραγγελιοδοσίας μέσα από το πρόγραμμα Forecasting & Replenishment.
Lidl
Περί τα 100 εκατ. ευρώ αναμένεται να κατευθυνθούν στη διετία 2022-2023 (σ.σ.: η εταιρεία ολοκληρώνει τις οικονομικές χρήσεις τον Φεβρουάριο κάθε έτους) στη στήριξη του επενδυτικού πλάνου της Lidl Hellas. Σύμφωνα με όσα έχει γνωστοποιήσει πρόσφατα η αλυσίδα το πλάνο προβλέπει τη δημιουργία πέντε νέων καταστημάτων. Σημειώνεται ότι το δίκτυο της εταιρείας αριθμεί 229 σημεία πώλησης και πέντε κέντρα διανομής. Αναφορικά με το ενδεχόμενο εισόδου και στις ηλεκτρονικές πωλήσεις, η στρατηγική του γερμανικού μητρικού ομίλου φαίνεται ότι για την ώρα εξακολουθεί να επικεντρώνεται στον παραδοσιακό τρόπο ανάπτυξης μέσω της ενίσχυσης του δικτύου των φυσικών καταστημάτων, καθώς το ηλεκτρονικό κανάλι προβλέπει υψηλό κόστος τη στιγμή που οι «αποδόσεις» του σε όρους περιθωρίου κέρδους είναι περιορισμένες.
ΜΕΤΡΟ
Το φετινό επενδυτικό πλάνο της αλυσίδας ΜΕΤΡΟ κινείται στα επίπεδα των 35 εκατ. ευρώ. Στο πρώτο εξάμηνο του έτους αναμένεται η ολοκλήρωση της επέκτασης του Κέντρου Διανομής στη Β. Ελλάδα κατά 20.000 τ.μ. Οι επενδύσεις σε υποδομές πληροφορικής και στον ψηφιακό μετασχηματισμό ευρύτερα ενισχύονται και φέτος και υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν τα 6 εκατ. ευρώ. Η αλυσίδα δίνει βαρύτητα και στο πεδίο της εξοικονόμησης ενέργειας ξεκινώντας φέτος ένα μεγάλο πρόγραμμα τοποθέτησης φωτοβολταϊκών συστημάτων στις στέγες των κτηρίων. Φέτος αναμένεται και το λανσάρισμα και του ηλεκτρονικού καταστήματος χονδρικής METRO Cash and Carry, ενώ συνεχίζεται και η υποστήριξη του e-shop λιανικής My market. Σε ό,τι αφορά το υφιστάμενο δίκτυο φυσικών καταστημάτων, διατηρείται το πλάνο ανακαινίσεων.
Μασούτης
Στα 25 εκατ. ευρώ… για αρχή προϋπολογίζεται το φετινό επενδυτικό πλάνο της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας Μασούτης. Σύμφωνα με όσα έχει γνωστοποιήσει η διοίκηση της αλυσίδας, φέτος δρομολογείται η έναρξη λειτουργίας για πέντε τουλάχιστον νέα καταστήματα κυρίως σε περιοχές που δεν έχει αυτή τη στιγμή παρουσία, καθώς και ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων στον άξονα της «πράσινης» αναβάθμισης. Τα νέα καταστήματα αναμένεται να λειτουργήσουν στην Καβάλα, στη Ναύπακτο, στα Ιωάννινα και στη Λαμία, ενώ στο στόχαστρο της εταιρείας βρίσκεται η Πελοπόννησος, η Αττική αλλά και τα νησιά. Παράλληλα η φετινή χρονιά θεωρείται και έτος «ορόσημο» για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εταιρείας, η οποία προσδοκά στη μεγέθυνση των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Υπό το πρίσμα αυτό σχεδιάζονται κινήσεις δημιουργίας dark store. Η ανάπτυξη του dark store στην Αθήνα τοποθετείται τον προσεχή Μάρτιο και αναμένεται να ενισχύσει το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων της Μασούτης και να βοηθήσει στην επίσπευση των παραδόσεων.