ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ πολυεθνικών ομίλων για εξαγορές και εν γένει νέες επενδύσεις συγκεντρώνει η αγορά γάλακτος στη χώρα μας, η οποία μετά και τις τελευταίες εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού φαίνεται πως εισέρχεται σε τροχιά μεγάλων ανατροπών.
Στελέχη του κλάδου δεν παραλείπουν με κάθε ευκαιρία να δηλώνουν ότι ο χάρτης της γαλακτοβιομηχανίας θα αλλάξει άρδην. Εκτιμούν ότι υπό τον έλεγχο των πολυεθνικών θα περιέλθει μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς. Ότι οι βασικότερες κινήσεις εξαγορών θα προέλθουν από ξένα κεφάλαια και θα υλοποιηθούν από ισχυρούς «παίκτες», οι οποίοι ωστόσο θα στοχεύσουν στα ψηλά κλιμάκια της αγοράς και όχι στα χαμηλά και σε επιχειρήσεις τοπικής εμβέλειας.
Φαίνεται πως αυτή τη φορά επιδίωξη κάθε επενδυτικής απόφασης θα είναι η εξασφάλιση δικτύων και brands πανελλαδικής κάλυψης, ή αλλιώς εταιρειών οι οποίες κατέχουν στρατηγική θέση στη γαλακτοβιομηχανία.
Υπό αυτή την έννοια το ενδιαφέρον όλων συγκεντρώνεται στην κορυφή της πυραμίδας του κλάδου, όπου κάθε εταιρεία εμφανίζεται με διαφορετική στρατηγική -προϊοντική, αλλά και επενδυτική- και οι επιλογές τους θα μπορούσαν να υπαγορευθούν από τον κανόνα που θέλει τα ετερώνυμα να έλκονται.
Το ότι στη γαλακτοβιομηχανία οι εξελίξεις θα υπαγορευθούν από τα ξένα κεφάλαια, προκύπτει και από το καλό κλίμα που επικρατεί στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια. Η Επενδυτική ευμάρεια των τελευταίων μηνών οδήγησε στην ισχυροποίηση της κεφαλαιακής υποδομής και κατά συνέπεια των περιθωρίων ρευστότητας γνωστών πολυεθνικών σχημάτων.
Δεν είναι καθόλου τυχαίες εξάλλου οι πληροφορίες που θέλουν γνωστό γραφείο συμβούλων με έδρα το Βέλγιο να διερευνά για λογαριασμό μεγάλου επενδυτικού οίκου την ελληνική γαλακτοβιομηχανία. Η χαρτογράφηση του κλάδου λέγεται ότι άρχισε από τον περασμένο Νοέμβριο, οπότε νέα από το μέτωπο της αγοράς θα μπορούσαν να καταγραφούν ανά πάσα στιγμή.
Εξάλλου, αν κανείς καταγράψει ένα προς ένα τα τελευταία συμβάντα, δεν θα μπορούσε παρά να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η βιομηχανία γάλακτος στην Ελλάδα προσφέρεται για τοποθετήσεις κεφαλαίων.
Vivartia
Ο leader της αγοράς, η Vivartia, αν και ισχυρότερος από κάθε άλλη φορά, βρίσκεται -λόγω ακριβώς του όγκου του, στο επίκεντρο των εξελίξεων σε ό,τι αφορά την έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για το καρτέλ στο γάλα. Μέχρι και πρόσφατα οι πιέσεις που δέχθηκε δεν ήταν λίγες, ενώ κλίμα σχετικής έστω έντασης επικράτησε και στο ΣΕΒΓΑΠ, όπου κατά τη τελευταία συνεδρίασή του συνέβη το... αναμενόμενο. Όσοι ενεπλάκησαν στους χειρισμούς για το ζήτημα των τιμών παραγωγού δέχθηκαν σκληρή κριτική από τα υπόλοιπα στελέχη του κλάδου, αναλαμβάνοντας βέβαια και τη σχετική ευθύνη.
Friesland
Δεν έλειψαν φυσικά και οι απουσίες από τη τελευταία συνεδρίαση του Συνδέσμου, όπως για παράδειγμα της Friesland, η οποία ως μη εμπλεκόμενη στην υπόθεση που διερευνά η Επιτροπή Ανταγωνισμού, δεν θέλησε να συμμετάσχει στις τελευταίες διαβουλεύσεις του ΣΕΒΓΑΠ, που ήταν σίγουρο ότι θα χαρακτηρίζονταν από ένταση.
Danone
Στο επιχειρηματικό πεδίο και πάλι, αν κάτι αναμένει η αγορά, είναι την επόμενη κίνηση της Danone, που εδώ και σχετικά μεγάλο διάστημα επιχείρησε τη δεύτερη είσοδό της στην αγορά, παραμένοντας όμως στα... χαμηλά του κλάδου. Όλα μαρτυρούν ότι ο πολυεθνικός αυτός γίγαντας δεν έχει ακόμη κάνει την καθοριστική του κίνηση στη χώρα μας, ενώ η Friesland, τηρώντας αποστάσεις ασφαλείας από το διερευνούμενο καρτέλ, βρίσκεται σε πλεονεκτικότερη θέση έναντι του ανταγωνισμού. Εξάλλου, ουδέποτε έκρυψε την πρόθεσή της να τοποθετηθεί στην Ελλάδα με μεγαλύτερα κεφάλαια.
Nestle
Η Nestle από την πλευρά της δείχνει να έχει κατασταλαγμένη άποψη. Ακολουθώντας την πολιτική της μητρικής της εταιρεία, φαίνεται ότι θα απέχει από μελλοντικές κινήσεις εξαγορών στο χώρο του γάλακτος.
Όσο για τη Vivartia, θα συνεχίσει να αποτελεί γενικότερα για την αγορά τροφίμων έναν από τους σημαντικότερους πόλους εκπλήξεων. Σήμερα, ουδείς μπορεί με ασφάλεια να εκτιμήσει ποια θα είναι η επόμενη κίνησή της, ενώ με μεγαλύτερη σιγουριά θα έλεγε ότι η Όλυμπος τα επόμενα χρόνια θα δράσει αυτόνομα. Ωστόσο, ανοικτό παραμένει πάντα το ενδεχόμενο να συμπράξει με άλλη εταιρεία του κλάδου, αναπροσαρμόζοντας ανάλογα τη στρατηγική της.
ΦΑΓΕ
Από την πλευρά της, η ΦΑΓΕ καλείται το 2007 να ανακτήσει τις δυνάμεις της μετά τα όσα συνέβησαν με τις δύο διατροφικές κρίσεις στο γιαούρτι. Ως εταιρεία διατηρεί τη δυναμική της, προκαλώντας το ενδιαφέρον της αγοράς για συνέργιες, ή και για πιο επιθετικές κινήσεις, ενώ η ίδια φαίνεται να διαμορφώνει νέα στρατηγική στο γάλα μετά την απόφασή της να αποσυρθεί από το ράφι με τους κωδικούς φρέσκου γάλακτος και ουσιαστικά να βαδίσει στα χνάρια των μεγάλων ευρωπαϊκών αγορών, όπου κυριαρχούν οι πωλήσεις του γάλακτος μακράς διάρκειας.
Στη Βόρεια Ελλάδα
Στη Βόρεια Ελλάδα η ΜΕΒΓΑΛ δείχνει αποφασισμένη να παραμείνει ανεξάρτητη, μη αποκλείοντας το ενδεχόμενο εξαγορών που... μοιραία θα περιοριστούν σε τοπικό επίπεδο, οι Κρι-Κρι και Εβροφάρμα θα επιμείνουν σε κινήσεις αύξησης των μεριδίων τους, η ΑΓΝΟ θα επικεντρώσει περαιτέρω την πολιτική της στο ζήτημα της χαμηλότερης τιμής στο γάλα για τα μικρά σημεία πώλησης και η Δωδώνη θα στηρίξει την πολιτική σταδιακής επέκτασής της σε νέες γεωγραφικές περιοχές της χώρας.
ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΤΣΟΥΛΟΣ