Από την έντυπη έκδοση
Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
[email protected]
Στη γραμμή εκκίνησης μπαίνει τo δεσμευτικό market test για τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας, καθώς η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) έβγαλε σε δημόσια διαβούλευση έως τις 7 Φεβρουαρίου τα σχετικά κείμενα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το market test θα ξεκινήσει το αργότερο έως τον Μάρτιο και η επιτυχημένη διενέργειά του (με εκδήλωση ενδιαφέροντος και επαρκή δέσμευση δυναμικότητας από τους ενδιαφερόμενους) αποτελεί μεγάλο βήμα για την υλοποίηση του project, που εντάσσεται στο πλέγμα των έργων που ενισχύουν τον ρόλο της Ελλάδας ως κόμβο φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη (αγωγός TAP, FSRU Αλεξανδρούπολης κ.λπ.).
Θετικές εξελίξεις για το έργο κατεγράφησαν πρόσφατα από την πλευρά της Βόρειας Μακεδονίας, καθώς η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ενέκρινε στα τέλη Δεκεμβρίου δάνειο ύψους 29,8 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του σκέλους του αγωγού που περνά από τη γειτονική χώρα, με τον υπουργό Οικονομικών της, Kreshnik Bekteshi, να κάνει λόγο για έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών στο αμέσως επόμενο διάστημα (αρχές του 2022).
Η εκκίνηση των διαδικασιών για τη διενέργεια του market test -που θα διενεργήσει ο ΔΕΣΦΑ- έρχεται σε συνέχεια της υπογραφής Συμφωνίας Συνεργασίας του Διαχειριστή του Συστήματος Φυσικού Αερίου με τον ομόλογό του από τη Βόρεια Μακεδονία NER στις 10 Σεπτεμβρίου, η οποία περιλαμβάνει τα στάδια που πρέπει να ακολουθηθούν και από τις δύο πλευρές για την υλοποίηση της διασύνδεσης. Μετά την ολοκλήρωση του market test, το επόμενο βήμα είναι η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης, την οποία ο ΔΕΣΦΑ τοποθετεί τον προσεχή Απρίλιο στο Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης 2022- 2031 που τελεί υπό έγκριση από τη ΡΑΕ.
Η ολοκλήρωση του ελληνικού σκέλους του αγωγού (που έχει προϋπολογισμό 67 εκατ. ευρώ) τοποθετείται στο τέλος του 2024. Το συνολικό κόστος του έργου εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 110 εκατ. ευρώ.
Αγωγός 123 χλμ.
Ο αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας προβλέπεται να έχει συνολικό μήκος 123 χιλιομέτρων και θα εκτείνεται από τη Νέα Μεσημβρία (σημείο σύνδεσης του ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τον αγωγό TAP) προς το Νεγκότινο μέσω Ευζώνων/Γευγελής. Η αρχική μεταφορική του ικανότητα θα είναι 1,5 δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 3 δισ. κ.μ. Σημειώνεται ότι οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου έχουν εγκριθεί από το 2020, ενώ ο βασικός σχεδιασμός τελεί υπό αναθεώρηση προκειμένου ο αγωγός να διαθέτει τις κατάλληλες προδιαγραφές και για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου
Το project εκτιμάται ότι θα ενισχύσει τη θέση της Ελλάδας ως ενεργειακό σταυροδρόμι, με τη μεταφορά φυσικού αερίου στη Βόρεια Μακεδονία και ευρύτερα. Παράλληλα, όπως εκτιμά ο ΔΕΣΦΑ, προωθεί την περιφερειακή ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου και τη δραστηριοποίηση περισσότερων χρηστών, ενώ μπορεί να συμβάλει και στην αύξηση του βαθμού χρήσης των ελληνικών υποδομών όπως του Τερματικού Σταθμού της Ρεβυθούσας, με στόχο τη μείωση των χρεώσεων του Συστήματος σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Την ίδια στιγμή, ο αγωγός θα προωθήσει την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της Βόρειας Μακεδονίας και τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας της γειτονικής χώρας, που αυτή τη στιγμή εξαρτάται πλήρως από το ρωσικό φυσικό αέριο που εξασφαλίζει μέσω Βουλγαρίας, καθώς θα της δώσει πρόσβαση στο αζέρικο αέριο που ρέει μέσω του TAP και σε δεύτερο χρόνο στα φορτία LNG του FSRU της Αλεξανδρούπολης.