Εργα συνολικού ύψους 18 δισ. ευρώ για την προγραμματική περίοδο 2007-2013, ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, κάνοντας λόγο για το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων στη νεότερη ιστορία της χώρας μας. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:
- δημόσια έργα που θα υλοποιηθούν την προγραμματική περίοδο 2007-2013 (προϋπολογισμού 10 δισ. €) και
- τα μεγάλα οδικά έργα, οι «Δρόμοι Ανάπτυξης του ΥΠΕΧΩΔΕ» που κατασκευάζονται και λειτουργούν με το σύστημα των συμβάσεων παραχώρησης (προϋπολογισμού 8 δισ. €).
Η συντριπτική πλειονότητα των έργων θα γίνει στην Περιφέρεια, αφού το 80% του προγράμματος, δηλαδή 14,5 δισ. € πάει στην Περιφέρεια.
«Από την πρώτη στιγμή, εργαστήκαμε για να προετοιμάσουμε και τα έργα που θα γίνουν στη χώρα έως το 2013», δήλωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ και πρόσθεσε πως ήδη από το 2004 «προχωρήσαμε στη στρατηγική μελέτη του συνόλου των αναγκαίων συγκοινωνιακών υποδομών της χώρας και στην κατάταξή τους σε προτεραιότητες. Βάσει αυτής της μελέτης κινηθήκαμε για τα έργα του Γ’ ΚΠΣ, αλλά κυρίως καταρτίσαμε το πρόγραμμα έργων της τέταρτης προγραμματικής περιόδου».
«Εξασφαλίσαμε πόρους 160 εκατ. € και ξεκινήσαμε το μεγαλύτερο ενιαίο πρόγραμμα μελετών που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα για την έγκαιρη ωρίμανση της νέας γενιάς έργων. Σε αυτό περιλαμβάνονται και έργα συνολικού ύψους 3,7 δισ. €, τα οποία θα μελετήσει και θα κατασκευάσει το ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά θα τα χρηματοδοτήσουν οι Περιφέρειες, διότι δεν επαρκούν οι πόροι του υπουργείου», σημείωσε μεταξύ άλλων ο κ. Σουφλιάς.
Το σύνολο των έργων χωρίζεται σε δύο κατηγορίες. Η πρώτη κατηγορία, περιλαμβάνει έργα συγκοινωνιακών υποδομών (δηλαδή κυρίως οδικά έργα, έργα μετρό και λιμάνια) συνολικού ύψους 13,7 δισ. €, τα οποία υλοποιούνται μέσα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας». Η δεύτερη κατηγορία, περιλαμβάνει τα έργα αναβάθμισης και προστασίας του περιβάλλοντος, συνολικού ύψους 4,3 δισ. €, τα οποία υλοποιούνται μέσα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη».
Όπως διευκρίνισε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, ο προϋπολογισμός των έργων και δράσεων των δύο αυτών επιχειρησιακών Προγραμμάτων είναι 18 δισ. €, και αντιστοιχεί στο 42% του συνολικού προϋπολογισμού της τέταρτης προγραμματικής περιόδου.
Όπως τόνισε, με το ξεκίνημα της νέας προγραμματικής περιόδου, δηλαδή μέσα στο 2007, αρχίζουν οι εργασίες κατασκευής των 7 μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, προϋπολογισμού άνω των 8 δισ. €, που μαζί με την Εγνατία Οδό τριπλασιάζουν το δίκτυο των ελληνικών σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων. Συγκεκριμένα, έχουν υπογραφεί ήδη οι συμβάσεις για την Υποθαλάσσια Αρτηρία της Θεσσαλονίκης και την Ιόνια Οδό. Τον Ιανουάριο και Μάρτιο αναμένεται να υπογραφούν οι συμβάσεις για τους οδικούς άξονες Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα-Σπάρτη, Ράχες Μαλιακού-Κλειδί Ημαθίας και του οδικού άξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε65). Αναμένεται δε να υπογραφεί το Μάιο και η σύμβαση του μεγαλύτερου ελληνικού οδικού άξονα, Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα, εάν δεν υπάρχουν ενστάσεις. Ακολουθεί, τέλος, και η συμβασιοποίηση της Νέας Αττικής Οδού, το φθινόπωρο του 2007.
Από καθαρά οικονομικής πλευράς, ένα σπουδαίο επενδυτικό γεγονός για το 2007 είναι –όπως επεσήμανε ο υπουργός- η έναρξη εισροής ιδιωτικών κεφαλαίων για τα παραπάνω έργα του ΥΠΕΧΩΔΕ με συμβάσεις παραχώρησης: Για την κατασκευή των έργων αυτών, οι ιδιωτικές επενδύσεις των αναδόχων κοινοπραξιών στη χώρα μας θα υπερβούν τα 6 δισ. ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι κατά την εξαετία 2007-2012 θα εισρέουν κατά μέσο όρο κάθε χρόνο για τα έργα αυτά, ιδιωτικά κεφάλαια ύψους 1 δισ. €.
Υπεύθυνες για την απομάκρυνση των ΧΑΔΑ, οι Περιφέρειες και η Τ.A. και όχι το ΥΠΕΧΩΔΕ
Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Σουφλιάς στο θέμα των ΧΑΔΑ, δηλαδή των Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων, τονίζοντας ότι «η Ελλάδα έχει αναλάβει υποχρέωση έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης να κλείσει όλους τους ΧΑΔΑ έως το 2008».
Όπως διευκρίνισε, υπεύθυνες για την απομάκρυνση των ΧΑΔΑ σύμφωνα με τη νομοθεσία είναι οι Περιφέρειες και η Τοπική Αυτοδιοίκηση και όχι το ΥΠΕΧΩΔΕ.
«Στο ΥΠΕΧΩΔΕ -πρόσθεσε- σπεύσαμε από το 2004 να κάνουμε τη σχετική μελέτη, καταγράψαμε όλους τους 2626 ΧΑΔΑ, τους κατατάξαμε σε κατηγορίες και ενημερώσαμε τις Περιφέρειες, τα αρμόδια Υπουργεία και την Κυβερνητική Επιτροπή». Κατά την Δ’ προγραμματική περίοδο, όλες οι Περιφέρειες έχουν υποχρέωση να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα μέσω των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων τους. Οπως είπε ο υπουργός, τις 5 περιφέρειες Μεταβατικής Στήριξης (Δυτική Μακεδονία, Κεντρική Μακεδονία, Στερεά Ελλάδα, Αττική και Νότιο Αιγαίο),-λόγω των περιορισμένων πόρων που διαθέτουν- θα τις χρηματοδοτήσει το ΥΠΕΧΩΔΕ, όμως τα έργα απομάκρυνσης και αποκατάστασης των ΧΑΔΑ είναι δική τους ευθύνη.