Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Μπορεί η ναυλαγορά των bulk carriers να σημείωσε διόρθωση τους τελευταίους μήνες, αλλά τα έσοδα παραμένουν σε ικανοποιητικά επίπεδα, κάτι που αξιοποιούν Έλληνες εφοπλιστές «κλειδώνοντας» τα βαπόρια τους σε μακροχρόνιες συμφωνίες.
«Ποδαρικό» με μονοετή ναύλωση, έναντι 25.000 δολαρίων την ημέρα, για το capesize «Brave Sailor» (χωρητικότητας 176.298 dwt και κατασκευής 2011) φέρεται να έκανε στο νέο έτος η Alpha Bulkers, συμφερόντων της Άννας Αγγελικούση. Ναυλομεσιτικές πηγές υποδεικνύουν την εταιρεία Olam ως ναυλωτή. Το τίμημα για τη συμφωνία, η οποία εκκίνησε στις 4 Ιανουαρίου, είναι πάνω από τα μέσα έσοδα των capes, όπως αυτά διαμορφώθηκαν στο τέλος της περασμένης εβδομάδας. «Σχετικά σταθερή ήταν η εκκίνηση στο 2022 για την αγορά των capes, με τα μέσα ημερήσια έσοδα να τερματίζουν στα 20.167 δολάρια την πρώτη εβδομάδα του έτους», επισημαίνουν οι αναλυτές του οίκου Hartland Shipping Services. Η Alpha Bulkers διαχειρίζεται, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, 33 bulk carriers. Σημειώνεται ότι την πρώτη ημέρα του νέου χρόνου παρέλαβε το newcastlemax «Alpha Trophy».
Με νέα ναύλωση για ένα panamax συνδέθηκε πριν από μερικές ημέρες και ο όμιλος Τσάκου. Ο λόγος για το «Betty K» (χωρητικότητας 82.000 dwt και κατασκευής 2019), το οποίο φέρεται να έκλεισε στην Klaveness για μία περίοδο 18-22 μηνών. Τα ναύλα της συμφωνίας φέρεται να είναι συνδεδεμένα με το 103% του μέσου όρου πέντε χρονοναυλώσεων (5TC) του δείκτη BPI (Baltic Panamax Index). Αυτό σημαίνει ότι με τα σημερινά επίπεδα της αγοράς, τα ναύλα της εν λόγω συμφωνίας διαμορφώνονται περίπου 1.000 δολάρια πάνω από τον μέσο όρο της spot αγοράς. Σημειώνεται ότι το «Betty K» είναι και το νεότερο bulk carrier στον πολυπληθή διαφοροποιημένο στόλο του ομίλου Τσάκου. Με θετικό πρόσημο ξεκίνησαν τη χρονιά οι αγορές των panamaxes. Με βάση τη Hartland, τα μέσα ημερήσια έσοδα ανέβηκαν στο τέλος της περασμένης εβδομάδας στα 26.610 δολάρια. Συνολικά 100 πλοία (tankers, bulk carriers, containerships και LNG carriers) ελέγχει ο ναυτιλιακός όμιλος της οικογένειας Τσάκου.
Δύο ναυλώσεις εξασφάλισε στο τέλος Δεκεμβρίου και η Castor Maritime του Πέτρου Παναγιωτίδη. Σε μία από αυτές, το panamax Magic Horizon (χωρητικότητας 76.619 dwt και κατασκευής 2010) ναυλώθηκε για περίοδο 100 ημερών, έναντι 20.100 δολαρίων ημερησίως. Το πλοίο ήταν ναυλωμένο από τον Αύγουστο του 2021 μέχρι τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους, έναντι 11.000 δολαρίων ημερησίως. Η ναυτιλιακή ελέγχει 29 πλοία, bulkers και tankers.
«Τα ναύλα στην αγορά του ξηρού φορτίου αναζωογονήθηκαν στο ξεκίνημα του 2022 από την πτώση που καταγράφηκε στα τέλη Νοεμβρίου», υπογραμμίζουν οι αναλυτές της ναυλομεσιτικής Compass Maritime.
Με το βλέμμα στους επόμενους μήνες, αναλυτές και ναυλομεσίτες «βλέπουν» θετικά σημάδια, αλλά και ανησυχητικά μηνύματα που προμηνύουν μεταβλητότητα.
Θετικά μακροοικονομικά
«Ο συνδυασμός μέτρων καραντίνας, διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα, γεωπολιτικών εξελίξεων, σφιχτής προσφοράς και ισχυρής ζήτησης για σημαντικά εμπορεύματα οδήγησε την αγορά σε νέα υψηλά το 2021, αλλά επίσης ευθύνεται και για την υψηλή μεταβλητότητα των τελευταίων μηνών», σημειώνεται σε report της ναυλομεσιτικής EastGate Shipping. «Η μακροοικονομική εικόνα παραμένει προσεκτικά θετική. Τα επίπεδα του βιβλίου παραγγελιών σε συνδυασμό με την αναμενόμενα ήπια αύξηση του στόλου το 2022 σημαίνουν ότι η ζήτηση πιθανότατα θα ξεπεράσει την προσφορά», προσθέτουν οι αναλυτές της EastGate. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Κίνα θα παραμείνει στο επίκεντρο των εξελίξεων και πολλά θα εξαρτηθούν από τη νομισματική πολιτική που θα εφαρμόσει, η οποία τείνει να έχει άμεση επίδραση σε μία σειρά βασικών μετρήσεων που επηρεάζουν την αγορά του ξηρού φορτίου», τονίζουν. Ωστόσο, καταλήγουν ότι «προετοιμάζονται για υψηλότερη από τη συνηθισμένη μεταβλητότητα, η οποία θα απαιτήσει διαίσθηση και αντανακλαστικά από όλους τους συμμετέχοντες στην αγορά».