Ανατρέπονται λόγω Όμικρον τα σχέδια της κρουαζιέρας

Στο β' εξάμηνο μετατίθενται οι προσδοκίες ανάκαμψης του κλάδου
Δευτέρα, 10 Ιανουαρίου 2022 20:58
UPD:20:58

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Σε αλλαγές στον σχεδιασμό των εταιρειών κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο οδηγεί η αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού σε κρουαζιερόπλοια. Δεν είναι μόνο η Αμερική που παροτρύνει τους επιβάτες να αποφύγουν τα κρουαζιερόπλοια, αφού σε αυτά συγκεντρώνονται πολλοί επιβάτες σε συγκεκριμένους χώρους. Τέτοιες εικόνες έχουν και στην Ασία, ενώ κρούσματα έχουμε και στην Ευρώπη και την Αφρική.

Σχολιάζοντας τις εξελίξεις ο γενικός διευθυντής της Majestic Cruises, Θεόδωρος Κόντες, επισημαίνει τις δυσκολίες που υπήρχαν και συνεχίζουν να υπάρχουν ακόμα και σήμερα λόγω των μεταλλάξεων και ιδιαίτερα λόγω της παρούσας μετάλλαξης Όμικρον. «Έχουν εντοπιστεί πρόσφατα δεκάδες κρούσματα σε κρουαζιερόπλοια σε ΗΠΑ και Καραϊβική και παρά τη ρητή εντολή για εμβολιασμένους επιβάτες και πληρώματα, η μετάδοση ήταν πλέον εύκολη υπόθεση, κυρίως όταν τα πλοία αυτά έχουν capacity 3.000-5.000 επιβατών. Αποτέλεσμα βέβαια είναι αρκετοί προορισμοί να μην επιτρέπουν στα πλοία να προσεγγίζουν στους λιμένες τους, όπως στα Cayman Islands, Mexico, Aruba, Bonaire, Curacao, Dominica, St. Marten και πολλά άλλα. Έτσι, λοιπόν, τα πλοία αυτά επιστρέφουν στο home-port τους έπειτα από μερικές ημέρες εν πλω, για να επιληφθεί πλέον το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών (CDC) των ΗΠΑ για μελλοντική επανεκκίνηση», αναφέρει ο κ. Κόντες.

Οι αμερικανικές αρχές (CDC) προτρέπουν τους Αμερικανούς επιβάτες, ακόμα και τους εμβολιασμένους, να αποφεύγουν να πηγαίνουν διακοπές με κρουαζιερόπλοια λόγω του μεγάλου αριθμού επιβαινόντων («even fully vaccinated travelers to avoid cruising»), ενώ υπάρχουν περίπου 60 πλοία στην περιοχή που αντιμετωπίζουν παρόμοιες καταστάσεις. Το ίδιο συμβαίνει επίσης και στην Ασία, με τα ανάλογα κέντρα και προορισμούς να επεμβαίνουν για να αποφευχθεί η εξάπλωση της πανδημίας στους προορισμούς επίσκεψης, προσθέτει ο κ. Κόντες, ενώ περιστατικά έχουμε και στην Ευρώπη.

Σημειώνεται ότι οι τελευταίες αναφορές από τα Κέντρα Ελέγχου Νοσημάτων των ΗΠΑ δείχνουν ότι υπήρξαν κρούσματα Covid-19 σε 34 πλοία της Carnival, σε 41 πλοία της Royal Caribbean και σε 16 της Norwegian. Των τριών μεγαλύτερων ομίλων κρουαζιέρας στον κόσμο.

Ένα επιπλέον γεγονός που αναφέρει ο κ. Κόντες, σχετικά με την επανέναρξη των προγραμμάτων σε διάφορους προορισμούς, είναι η ακύρωση προγραμμάτων διαφόρων εταιρειών στη Νότιο Αφρική τα Χριστούγεννα του 2021. Ενώ τα πλοία βρίσκονταν καθ’ οδόν για τον προορισμό τους, επέστρεφαν σε lay up condition λόγω της μετάλλαξης Όμικρον.

«Τελειώνοντας λοιπόν το έτος 2021, η κατάσταση δείχνει να είναι λίγο καλύτερη αλλά με απρόβλεπτο ξανά το μέλλον λόγω των μεταλλάξεων και των κανονισμών που εφαρμόζονται για την πρόληψη», υπογραμμίζει, ενώ τονίζει: «Επίσης, η συγκρατημένη στάση των επιβατών να ταξιδεύουν με κρουαζιερόπλοια οδηγεί σε αβεβαιότητα για την εξέλιξη και επαναδραστηριοποίηση του κλάδου, έτσι όπως τον γνωρίζαμε. Οι προβλέψεις βέβαια είναι ότι σταδιακά μέχρι το έτος 2025 θα επανέλθουμε στα επίπεδα του 2019 και λόγω της αύξησης των προορισμών σε διάφορες περιοχές, έστω και με πλοία διαφόρων χωρητικοτήτων θα παραμείνει η ζήτηση για κρουαζιέρα σε ικανοποιητικά επίπεδα και ίσως αυξηθεί περαιτέρω μετά το 2025. Έτσι λοιπόν γίνεται ο προγραμματισμός και οι προβλέψεις για το μέλλον της κρουαζιέρας, αρκεί να υποθέσουμε ότι η μετάλλαξη Όμικρον ίσως δηλώνει το τελευταίο στάδιο της πανδημίας. Παρ’ όλα αυτά ανησυχούμε ιδιαίτερα, όταν καθημερινά πληροφορούμεθα τον αυξανόμενο αριθμό κρουσμάτων αλλά και των νέων μεταλλάξεων, όπως πρόσφατα στη Γαλλία με την εμφάνιση της παραλλαγής IHU, όπως χαρακτηρίζεται».

Οι κινήσεις των εταιρειών

Μετά τα κρούσματα που διαπιστώθηκαν, πολλές εταιρείες αλλάζουν τα πλάνα τους. Για παράδειγμα η Norwegian Cruises απέσυρε οκτώ από τα κρουαζιερόπλοιά της μέχρι και τον Απρίλιο, ενώ η MSC ακύρωσε τις κρουαζιέρες της στη Βραζιλία και η AIDA αυστηροποίησε τα υγειονομικά της πρωτόκολλα.

Αλλά και η Royal Caribbean αναφέρει ότι καταγράφει πτώση στις κρατήσεις και αυξημένες ακυρώσεις για δρομολόγια στο κοντινό μέλλον, αλλά σε μικρότερο βαθμό από εκείνον που είχε με την παραλλαγή Δέλτα. Τα load factors για τα δρομολόγια το πρώτου εξαμήνου του 2022 παραμένουν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, όπως αναμενόταν. Ωστόσο, τα δρομολόγια για το δεύτερο εξάμηνο του 2022 παραμένουν εντός ιστορικών ορίων, με υψηλότερες τιμές, με ή χωρίς μελλοντικές πιστώσεις κρουαζιέρας (FCC), με έντονη ζήτηση από τη σημαντική αγορά των ΗΠΑ.

Προβλέψεις για Ελλάδα

Οι εκτιμήσεις, επισημαίνει ο κ. Κόντες, αναφέρουν ότι σταδιακά μέχρι το έτος 2025 θα επανέλθουμε ως Ελλάδα στα επίπεδα του 2019. Μάλιστα, λόγω της αύξησης των προορισμών σε διάφορες περιοχές, η ζήτηση μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω από το 2025 και μετά.

Οι προβλέψεις βέβαια για την περσινή χρονιά ήταν να έχουμε μέχρι περίπου 2.200 προσεγγίσεις και 1,5 εκατομμύριο αφίξεις σε όλους τους προορισμούς. Αν επιβεβαιωθούν αυτά τα στοιχεία, φαίνεται ότι θα είμαστε περίπου στο 30% των επιβατών του έτους 2019.

Όσον αφορά τη φετινή σεζόν, υπολογίζονται 2.800 προσεγγίσεις και 2,5 εκατομμύρια αφίξεις. Οι εν λόγω προβλέψεις βέβαια προϋποθέτουν ότι η πανδημία θα έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της μέχρι την άνοιξη του 2022 και σταδιακά από Απρίλιο του 2022 θα αρχίσουν τα προγράμματα στην ελληνική επικράτεια.  



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα