Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Αλλαγή στην κορυφή των μεγαλύτερων liners στον κόσμο αναμένεται να δούμε το επόμενο διάστημα, αφού η ιταλο-ελβετική Mediterranean Shipping Company (MSC), όπως δείχνουν τα στοιχεία, θα ξεπεράσει την πρώτη εδώ και δεκαετίες δανέζικη Maersk Line. Σύμφωνα με την Alphaliner, οι δύο όμιλοι, που είναι και σύμμαχοι στην 2M alliance, έχουν αυτή τη στιγμή το ίδιο μερίδιο αγοράς όσον αφορά τη χωρητικότητα του στόλου τους, 16,9% ο καθένας.
Σε απόλυτους αριθμούς, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η Maersk δείχνει να προηγείται οριακά για μόλις 4.000 TEU. Η διαφορά σε TEU ανάμεσα στους δύο κολοσσούς μειώνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια, αλλά η MSC φέτος έφτασε σε απόσταση αναπνοής χάρη στο σερί αγορών στη second hand market, αφού έχει αποκτήσει περισσότερα από 40 πλοία. Αν υπολογίσει κανείς και το μεγάλο, εν εξελίξει, ναυπηγικό της πρόγραμμα, τότε πολύ σύντομα -κάποιοι λένε ότι είναι ίσως και θέμα ημερών- θα ανέβει στην πρώτη θέση του «βάθρου», που κρατάει εδώ και δεκαετίες ο δανέζικος όμιλος.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner, αυτή τη στιγμή η Maersk διαχειρίζεται έναν στόλο από 732 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 4,251 εκατ. TEU, ενώ η MSC έναν στόλο από 634 πλοία 4,247 εκατ. TEU. Όμως το ναυπηγικό πρόγραμμα της Maersk περιλαμβάνει μόλις 25 πλοία συνολικής χωρητικότητας 255.100 TEU, ενώ αυτό της MSC 58 πλοία 993.076 TEU, που αντιπροσωπεύει το 23,4% του εν ενεργεία στόλου της.
Η MSC, εκμεταλλευόμενη την πρωτοφανή αγορά στα containerships, παράλληλα με το ναυπηγικό της πρόγραμμα που ήταν ήδη εκτεταμένο συγκριτικά με τη Maersk, χρησιμοποίησε τα συσσωρευμένα κέρδη της για να πραγματοποιήσει ένα ράλι αγορών στα second hand, την ίδια στιγμή που η Maersk ανακοίνωνε ναυπηγικό πρόγραμμα για οκτώ containerships που θα έχουν δυνατότητα να χρησιμοποιούν μεθανόλη ως καύσιμο.
Στις άλλες θέσεις
Ντέρμπι όμως έχουμε και στις θέσεις τρία και τέσσερα στη λίστα με τους μεγαλύτετους liners του κόσμου. Ακόμα δύο σύμμαχοι (στην Ocean Alliance), η γαλλική CMA CGM και η κινεζική Cosco, εναλλάσσονται στην τρίτη θέση. Οι Γάλλοι ήταν και αυτοί για δεκαετίες σταθερά τρίτοι, αλλά ο κινεζικός ναυτιλιακός κολοσσός με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα εξαγορών ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και ναυπηγήσεων πέτυχε να περάσει στην τρίτη θέση, την οποία επανακατέβαλε φέτος ο γαλλικός όμιλος χάρη στις παραδόσεις νεότευκτων mega containerships.
Ειδικότερα, η CMA CGM, η οποία στον τομέα των Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων συνεργάζεται με έναν άλλο κινεζικό όμιλο, την China Merchant, έχει μερίδιο αγοράς 12,5% και διαχειρίζεται έναν στόλο από 560 πλοία μεταφορικής ικανότητας 3,13 εκατ. TEU. Επίσης, το ναυπηγικό της πρόγραμμα περιλαμβάνει 56 πλοία χωρητικότητας 520.650 TEU. Αντίστοιχα, η Cosco έχει μερίδιο αγοράς 11,7% και διαχειρίζεται έναν στόλο από 485 πλοία μεταφορικής ικανότητας 2,94 εκατ. TEU. Το δικό της πρόγραμμα περιλαμβάνει τη ναυπήγηση 32 πλοίων χωρητικότητας 585.272 TEU.
Επισημαίνεται ότι οι 10 μεγαλύτεροι liners στον κόσμο κατέχουν σχεδόν το 85% της παγκόσμιας χωρητικότητας, και συχνά τα τελευταία χρόνια έχουν μπει στον μεγεθυντικό φακό των αρχών ανταγωνισμού τόσο της Ευρώπης όσο και των ΗΠΑ, χωρίς όμως να αποδειχθεί ότι καταστρατηγούν τους κανόνες του ανταγωνισμού.
Τελευταίο παράδειγμα ελέγχου για φέτος ήταν όταν ο Λευκός Οίκος έδωσε εντολή στις αρμόδιες ομοσπονδιακές αρχές να διερευνήσουν αν φέρουν ευθύνη οι liners για τις τεράστιες καθυστερήσεις στα αμερικανικά λιμάνια, αλλά και αν η αύξηση των ναύλων σε επίπεδα άνω του 200% σε σχέση με το 2020 αντιβαίνει τους κανόνες του ανταγωνισμού. Μια έρευνα η οποία ξεκίνησε έπειτα από τις πιέσεις των Αμερικανών εισαγωγέων και εξαγωγέων, από την οποία όμως δεν προέκυψαν επιβαρυντικά στοιχεία.
Οι εκτιμήσεις για το 2022
Όσον αφορά το 2022 για την αγορά των containerships, η Moody’s εκτιμά ότι το 2022 η αγορά θα παραμείνει σε επίπεδα πάνω από τα αντίστοιχα πριν από την πανδημία, ωστόσο θα σημειώσει κάμψη σε σχέση με τα πρωτοφανή επίπεδα του 2021.
Σύμφωνα με την ανάλυση των Clarksons, ο τελευταίος μήνας του έτους μπορεί να φέρει μια χαλάρωση στην αγορά, αλλά η ζήτηση θα παραμείνει ισχυρή. Οι συμφωνίες για νέα ναυλοσύμφωνα αναμένεται να παραμείνουν στα ίδια επίπεδα, σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο.
Τα μοντέρνα πλοία τείνουν προς τις μακροχρόνιες ναυλώσεις, εξαιτίας της μεταβλητότητας στις τιμές των καυσίμων, αλλά και οι πλοιοκτήτες παλαιότερων σε ηλικία containerships δεν έχουν λόγους για να ανησυχούν προς το παρόν, σημειώνουν οι Clarksons. Οι ναύλοι για ένα containership μεταφορικής ικανότητας 4.400 TEU έφτασαν 100.000 δολάρια την ημέρα, αυξημένοι κατά 1% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ οι ναύλοι για ένα feeder 1.000 TEU διαμορφώθηκαν στα 32.500 δολάρια την ημέρα, σημειώνοντας κάμψη κατά 7%.