Σούπερ μάρκετ: Στα 900 εκατ. ευρώ ο τζίρος «πανικού» της πανδημίας

Τετάρτη, 17 Νοεμβρίου 2021 11:20
UPD:11:33

Απο την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected] 

Στα 2,2 δισ. ευρώ ανέρχονται τα επιπλέον έσοδα που εισήλθαν στα ταμεία 34 αλυσίδων σούπερ μάρκετ την περίοδο 2017-2020, με τον τζίρο «πανικού» της πανδημίας της περσινής χρονιάς να αφορά σχεδόν 900 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία από το «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2021». Ειδικά για τον πρώτο παίκτη του κλάδου, την Σκλαβενίτης, η περσινή χρονιά πρόσθεσε στα ταμεία μια δυναμική εσόδων ίση με τον συνολικό κύκλο εργασιών του πέμπτου παίκτη της αγοράς. Σε όρους κερδοφορίας, οι 28 εκ των 34 εξεταζόμενων αλυσίδων κατέγραψαν αύξηση, με το καθαρό περιθώριο κέρδους του κλάδου να ενισχύεται στο 1,91%, έναντι 0,98% το 2019.

Ειδικότερα, βάσει των ισολογισμών 34 αλυσίδων (σ.σ.: στο δείγμα δεν περιλαμβάνεται η Lidl Hellas, λόγω μη δημοσίευσης ισολογισμού), συνολικά στην τετραετία 2017-2020, η αύξηση των εσόδων ξεπερνά το 28% και αντιπροσωπεύει επιπλέον ποσό ύψους 2,19 δισ. ευρώ, γεγονός που αποτελεί απόρροια τριών βασικών παραγόντων: στην πανδημία Covid-19 και τα επακόλουθα lockdowns, στην ολοκλήρωση της επαναλειτουργίας του δικτύου καταστημάτων της Μαρινόπουλος, αλλά και στην οργανική ανάπτυξη του κλάδου.

ΠΑΝΌΡΑΜΑ ΤΩΝ ΣΟΎΠΕΡ ΜΆΡΚΕΤ

Το 2020 ο κλάδος καταγράφει τέταρτη χρονιά ανάπτυξης, με τις 34 υπό μελέτη επιχειρήσεις να σημειώνουν πωλήσεις αξίας 9,98 δισ. ευρώ, ενισχυμένες κατά 868,77 εκατ. ευρώ ή 9,54% σε σχέση με τα 9,11 δισ. ευρώ του 2019. Η καταγραφόμενη συνολική αύξηση της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου για το 2020 (3,70%, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ) οφείλεται κυρίως στα lockdowns της εξεταζόμενης χρονιάς, τις «αγορές πανικού» της άνοιξης του 2020 και το κλείσιμο της εστίασης για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Σημαντική παράμετρος που πρέπει να προσμετρηθεί είναι και η αλματώδης αύξηση των online πωλήσεων του κλάδου, η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, ήταν 260% σε σχέση με το 2019, διαμορφώνοντας τζίρο ύψους 163,30 εκατ. ευρώ.

Οι Top-10 αλυσίδες το 2020

Από την επεξεργασία των στοιχείων των ισολογισμών των δέκα πρώτων παικτών προκύπτει ότι τις υψηλότερες πωλήσεις -αλλά και τη μεγαλύτερη αύξηση στον κλάδο- καταγράφει ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, με 3,79 δισ. ευρώ, με αύξηση κατά 15,59% και επιπλέον 511,46 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019. Ο επιπλέον τζίρος που εισέρρευσε στα ταμεία του leader του κλάδου επί της ουσίας αντιστοιχεί σε πωλήσεις υψηλότερες της 5ης επιχείρησης του δείγματος. Στη δεύτερη θέση, βάσει κύκλου εργασιών, βρίσκεται ο όμιλος Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος με 2,02 δισ. ευρώ και αύξηση κατά 3,76% σε σχέση με το 2019 (έπειτα από 2 έτη μικρών μειώσεων), προσθέτοντας στον συνολικό του τζίρο 70,20 εκατ. ευρώ. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Μετρό, με σημαντική αύξηση πωλήσεων κατά 6,00%, φτάνοντας το 1,36 δισ. ευρώ. Ακολουθεί η Δ. Μασούτης με 882,47 εκατ. ευρώ και μεγάλη αύξηση κατά 6,34%.

ΠΑΝΌΡΑΜΑ ΤΩΝ ΣΟΎΠΕΡ ΜΆΡΚΕΤ

Τις μεγαλύτερες ποσοστιαίες αυξήσεις μεταξύ των 10 μεγαλύτερων εταιρειών του δείγματος, μετά τον όμιλο Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, εμφάνισαν η Πέντε και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, καταλαμβάνοντας την 5η και 6η θέση στον κλάδο αντίστοιχα. Η Πέντε, έπειτα από χρήσεις χαμηλών διακυμάνσεων, κατέγραψε αύξηση κατά 13,64%, προσθέτοντας 61,41 εκατ. ευρώ στον τζίρο της, για να φτάσει στα 511,54 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός αύξησε τις πωλήσεις του κατά 11,43%, φτάνοντας στα 390,10 εκατ. ευρώ και καταλαμβάνει πλέον με άνεση την 6η θέση στη σχετική κατάταξη. H Market In επίσης κατέγραψε υψηλή αύξηση, κατά 8,91%, φτάνοντας στα 347,14 εκατ. ευρώ. Τη δεκάδα κλείνουν ο Συνεταιρισμός ΣΥΝ.ΚΑ. με μείωση κατά 1,57%, στα 186,215 εκατ. ευρώ, η Bazaar με αναιμική αύξηση 0,29%, στα 183,50 εκατ. ευρώ, και η Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες με αύξηση 9,09% στα 84,00 εκατ. ευρώ.

Σε επίπεδο κερδοφορίας, αθροιστικά οι 10 μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες (εταιρικοί και ενοποιημένοι ισολογισμοί) παρουσιάζουν το 2020 εντυπωσιακή αύξηση στα κέρδη σε σχέση με το 2019, με τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων (κέρδη) να διαμορφώνονται σε 171,73 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 167,56% σε σχέση με τα 64,18 εκατ. ευρώ του 2019. Ως εκ τούτου, ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας των 10 μεγαλύτερων ομίλων και εταιρειών διαμορφώθηκε στο 1,76%, έναντι 0,72% το 2019. Τα καθαρά αποτελέσματα εμφανίζονται αυξημένα κατά 113,60%, από 89,36 εκατ. ευρώ σε 190,87 εκατ. ευρώ. Το καθαρό περιθώριο κέρδους επομένως διαμορφώθηκε σε 1,91%, έναντι 0,98% το 2019.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα