Ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς κοντέινερ, που αναμένουν να εισέλθουν στο πιο πολύπλοκο σύστημα λιμένων των ΗΠΑ, το Λιμάνι του Λος Άντζελες, έφτασε στο νέο αριθμό ρεκόρ των 84 πλοίων χθες, Τρίτη. Τα άδεια κοντέινερ αρχίζουν να συσσωρεύονται στις αποβάθρες του λιμανιού αυτού της Νότιας Καλιφόρνιας, ενώ γίνεται αγώνας με το χρόνο, προκειμένου να απομακρυνθούν τα εισαγόμενα εμπορεύματα που συσσωρεύονται.
Η όλη κατάσταση εξελίσσεται σε ένα πραγματικό γρίφο με τον οποίο βρίσκεται αντιμέτωπη η αρμόδια ομάδα δράσης της αμερικανικής κυβέρνησης για την επίλυση του προβλήματος στην αλυσίδα εφοδιασμού, που προκαλεί έλλειψη προϊόντων, αλλά και αύξηση του πληθωρισμού.
Τα λιμάνια των ΗΠΑ είναι πνιγμένα από εμπορεύματα, καθώς η πανδημία έστρεψε τις δαπάνες των καταναλωτών, περιορίζοντας τη διασκέδαση και τα ταξίδια, προς τα καταναλωτικά αγαθά.
Παράλληλα, η Covid-19 μείωσε το εργατικό δυναμικό που είναι απαραίτητο για να διατηρηθεί η ομαλή ροή των αγαθών, ενώ το ηλικιωμένο προσωπικό των λιμανιών που φτάνει σε ηλικία συνταξιοδότησης, συνταξιοδοτείται άμεσα και τα μέτρα περιορισμού της πανδημίας περιόρισαν το διαθέσιμο προσωπικό για τον ελλιμενισμό των πλοίων και τη διαχείριση των αποθηκών.
Υπάρχουν για την ώρα περίπου 65.000 άδεια εμπορευματοκιβώτια στις προβλήτες του Λιμανιού του Λος Άντζελες, αυξημένα κατά 18% σε σύγκριση με τη συσσώρευση που υπήρχε πριν από δύο εβδομάδες, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Τζιν Σερόκα. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καταπλέουν στο λιμάνι προκειμένου να μεταφέρουν μερικά από τα κοντέινερ πίσω στα εργοστάσια της Ασίας.
Στο μεταξύ, ο αριθμός των εισαγόμενων κοντέινερ στο λιμάνι του Λος Άντζελες μειώθηκε κατά 25% στα 71.000 από τις 24 Οκτωβρίου, σύμφωνα με τον Σερόκα.
Ο σιδηρόδρομος, αλλά και τα φορτηγά σημείωσαν πρόοδο στη μεταφορά των εισαγόμενων εμπορευματοκιβωτίων από τις προβλήτες στα δύο γειτονικά λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς, με τις διοικήσεις των λιμανιών να επιβάλλουν έκτακτες χρεώσεις για τις καθυστερήσεις στα κοντέινερ που παραμένουν στάσιμα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο της εβδομάδας μέχρι τις 22 Νοεμβρίου.
Η νέα χρέωση θα πλήξει τις εισαγωγές που προορίζονται για μεταφορά με φορτηγά μετά την παραμονή των κοντέινερ για εννέα ή περισσότερες ημέρες στις προβλήτες και θα επιβάλλεται μετά τις έξι ημέρες στα εμπορεύματα που πρόκειται να μεταφερθούν μέσω των σιδηροδρόμων.
Τα λιμάνια θα χρεώνουν αυξημένα κόμιστρα στις εταιρίες των πλοίων αναφορικά με τον χρόνο της παραμονής των κοντέινερ, με 100 δολάρια για την πρώτη ημέρα και 200 δολάρια για τη δεύτερη, με τα ποσά να αυξάνονται αναλόγως.
Πριν από την πανδημία, τα κοντέινερ που προορίζονταν για τοπικές διανομές παρέμεναν κατά μέσο όρο, λιγότερες από τέσσερις ημέρες στις προβλήτες, ενώ τα κοντέινερ σιδηροδρομικής μεταφοράς έμεναν για λιγότερες από δύο ημέρες, σύμφωνα με τα λιμάνια.
Οι εταιρίες υπερωκεάνιων ναυτιλιακών μεταφορών, όπως η AP Moller Maersk, ανακοίνωσαν ότι σχεδιάζουν να μεταβιβάζουν τις οποιεσδήποτε νέες χρεώσεις των λιμανιών στους εισαγωγείς, αφήνοντας να εννοηθεί ότι το τελικό κόστος θα επωμισθούν οι καταναλωτές.
Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Reuters