Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
«Κάθε χρόνο και χειρότερα» είναι το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουν οι έμποροι της Ελλάδας με βάση τις εκτιμήσεις για τη φετινή Black Friday, σύμφωνα με έρευνα της αγοράς σε άντρες και γυναίκες 15-64 ετών σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και μεγάλα αστικά κέντρα, που δημοσιεύει η «Ν».
Με βάση τα στοιχεία μεγάλης ευρωπαϊκής εταιρείας ερευνών που μελετά τις καταναλωτικές τάσεις σε ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά, η φετινή Black Friday επιβαρύνεται όχι μόνο από την πανδημία και τα νέα μέτρα που συνοδεύουν την αντιμετώπισή της αλλά και από την οικονομική δυσπραγία των καταναλωτών. Αναλυτικά, με βάση τα στοιχεία του 2021 που έχουν στα χέρια τους οι έμποροι, το 55% των καταναλωτών δεν θα συμμετέχει καθόλου ή θα συμμετέχει ελάχιστα στην Black Friday λόγω οικονομικής αδυναμίας, δυσπραγίας και απροθυμίας να ξοδέψουν χρήματα.
Αναφορικά με τη διείσδυση της Black Friday στη συνείδηση των καταναλωτών τα στοιχεία δείχνουν πως το 73% τη θεωρεί ευχάριστο καταναλωτικό θεσμό και το 63% ιδανική λύση για κατανάλωση. Όσον αφορά το φύλο, στη φετινή Βlack Friday υπερτερούν ως δυνητικοί αγοραστές οι άντρες σε ποσοστό 51% έναντι 49% των γυναικών. Εξαιτίας της ακρίβειας στην αγορά, το 48% των δυνητικών αγοραστών δηλώνει ότι θα περιμένει μέχρι την τελευταία στιγμή να δει τη διαμόρφωση των τιμών προτού ψωνίσει ελπίζοντας ότι θα βρει καλύτερες τιμές.
Υπάρχουν επίσης εκείνοι που πιστεύουν πως ο συγκεκριμένος θεσμός δεν δίνει πραγματικές προσφορές και ένα μεγάλο ποσοστό εκείνων που δεν έχουν ανάγκη να κάνουν αγορές. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι οικονομικές δυσκολίες είναι ο λόγος που υπερτερεί για την αγοραστική αποχή και όχι η πανδημία. Όπως επίσης αξίζει να σημειωθεί πως τα ίδια περίπου συμπεράσματα προκύπτουν και από άλλες παράλληλες έρευνες που έχουν γίνει ή βρίσκονται σε εξέλιξη σχετικά με την καταναλωτική κίνηση κατά την Black Friday.
Όπως τονίζει, η πλειονότητα των καταναλωτών βλέπει τη «Μαύρη Παρασκευή» ως λύση για τις εορταστικές αγορές, γεγονός που σημαίνει ότι ο εορταστικός τζίρος αλλά και το κέρδος των εμπόρων θα είναι πτωτικά. Σε άλλη έρευνα, το ποσοστό των αναποφάσιστων να συμμετέχουν στην Black Friday είναι πολύ μεγάλο φτάνοντας το 43% και εάν προστεθεί με το ποσοστό εκείνων που δεν θα συμμετάσχουν κατηγορηματικά στην Black Friday, τα μηνύματα που προκύπτουν είναι δυσοίωνα για το εμπόριο.
Πτώση τζίρου
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, οι έμποροι εκτιμούν ότι λόγω ακρίβειας, πληθωρισμού, ενεργειακού κόστους, μειωμένων εισοδημάτων, καθώς και έλλειψης εμπορευμάτων η φετινή Μαύρη Παρασκευή θα πάει χειρότερα σε τζίρο από πέρυσι, όταν τα φυσικά καταστήματα ήταν κλειστά, δούλευε μόνο το online κανάλι και υπήρχαν τεράστια προβλήματα στις ταχυμεταφορές και παραδόσεις προϊόντων. Πόσο χειρότερα, σε ποσοστό απωλειών υπολογίζεται διψήφιο από 10% και πάνω σε σχέση με το 2020, γεγονός που καθιστά το 2021 μία ακόμη κακή χρονιά για τον θεσμό της Black Friday μετά το επίσης κακό 2020, όποτε το ποσοστό του τζίρου είχε κυμανθεί μεταξύ 20%-45% σε ορισμένες περιπτώσεις του λιανεμπορίου και κατηγορίες προϊόντων. Τελευταία καλή και αποδοτική χρονιά για το Black Friday στην Ελλάδα ήταν το 2019 - τότε ψώνιζαν μεγάλα και ακριβά προϊόντα σε προσιτή τιμή που δεν μπορούσαν να τα αγοράσουν την υπόλοιπη χρονιά. Κάτω από αυτές τις συνθήκες οι εταιρείες στο μόνο που αποβλέπουν είναι να αρπάξουν ο ένας του άλλου τα μερίδια αγοράς, μιας και η πίτα της κατανάλωσης δεν πρόκειται να αυξηθεί, να μεγαλώσει. Σε αυτή τη δύσκολη εμπορική μάχη όσοι έχουν καλύτερη οργάνωση αποθήκης, αποθέματα και ρευστό για απόκτηση νέων αποθεμάτων γρήγορα θα κερδίσουν τον ανταγωνισμό. Όμως δεν θα κερδίσουν την ακρίβεια, όπως δείχνουν και τα πρόσφατα στοιχεία του πληθωρισμού, που σημείωσε ρεκόρ δεκαετίας, με τις τιμές της ενέργειας να εκτοξεύονται ,γεγονός που πνίγει το σύνολο της κατανάλωσης και του εμπορίου.
Υψηλή η φορολογία
Η αύξηση κατά 37 λεπτά το λίτρο στην αμόλυβδη βενζίνη σε σχέση με έναν χρόνο πριν, πέρα από τις διεθνείς τιμές, σχετίζεται άμεσα με τη φορολογία, η οποία βρίσκεται στις «πρώτες θέσεις» μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. Συγκεκριμένα, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) ανέρχεται σε 0,70 ευρώ ανά λίτρο ή 700 ευρώ ανά χιλιόλιτρο βενζίνης, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι πέρα από τα άλλα τέλη και δασμούς η τελική τιμή της βενζίνης επιβαρύνεται και με έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ (24%) σε επίπεδο Ε.Ε.
Βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης ανά λίτρο βενζίνης είναι το 0,36 ευρώ ανά λίτρο και οι μόνες χώρες που επιβάλλουν τη μίνιμουμ φορολογία είναι η Βουλγαρία και η Ουγγαρία και ακολουθούν η Πολωνία και Ρουμανία με 0,37 ευρώ ΕΦΚ ανά λίτρο βενζίνης. Αντίθετα, τον υψηλότερο ΕΦΚ έχει η Ολλανδία με 0,81 ευρώ ανά λίτρο, η Ιταλία με 0,73 ευρώ ανά λίτρο και η Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο. Η Γαλλία έχει 0,68 ευρώ ανά λίτρο, η Γερμανία 0,65 και η Ισπανία 0,50 ευρώ, όταν ο μέσος όρος σε επίπεδο Ε.Ε. είναι το 0,56 ευρώ ανά λίτρο.
Τι θα αγοράσουν
Οι καταναλωτές θεωρούν κατά 86% πως η Black Friday είναι θεσμός αλλά τι να το κάνεις εάν δεν έχεις χρήματα για να ψωνίσεις. Σχετικά λοιπόν με το τι θα αγοράσουν όσοι αποφασίσουν να ψωνίσουν στην Black Friday, τα στοιχεία δείχνουν πως φέτος θα προτιμήσουν να αγοράσουν ρούχα, παπούτσια, καλλυντικά, αρώματα, περιφερειακά είδη τεχνολογίας, μικροσυσκευές και ένα μικρό ποσοστό καταναλωτών θα κινηθεί για αγορά λευκών οικιακών συσκευών, εάν τις βρει στα ράφια, λόγω έλλειψης προϊόντων.
[SID:14771757]