Κρουαζιέρα: Η μάχη του Πειραιά για επιστροφή στην κανονικότητα

2022/2019: Περισσότερες αφίξεις πλοίων, αλλά λιγότερους επιβάτες δείχνει ο ΟΛΠ
Σάββατο, 06 Νοεμβρίου 2021 16:00

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Ανάκαμψη σε επίπεδα άνω του 2019 σε αριθμό κρουαζιερόπλοιων αναμένει για το 2022 ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά. Το μεγαλύτερο hub λιμάνι κρουαζιέρας στην Ελλάδα είδε φέτος τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων να φτάνουν το 60% των δεδομένων του 2019, τελευταία χρονιά πριν από την πανδημία, ενώ για το 2022 αναμένονται μέχρι στιγμής 736 calls από 622 calls το 2019 (αύξηση 18%). Ωστόσο, με τα σημερινά δεδομένα, είναι εξαιρετικά δύσκολο το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και γενικότερα η παγκόσμια κρουαζιέρα, να πιάσει τους αριθμούς επιβατών που είχε το 2019, όταν και τα πλοία ταξίδευαν γεμάτα, ενώ τώρα υπάρχουν περιορισμοί στις πληρότητες, με τις περισσότερες εταιρείες να επιλέγουν μάξιμουμ πληρότητες μέχρι το 80% της δυναμικής των πλοίων τους. Παράλληλα το μεγάλο στοίχημα για τη βιομηχανία είναι να πετύχει να προσελκύσει και πάλι μεγάλους αριθμούς επιβατών, μετά το ναδίρ που κατέγραψε ο κλάδος το 2020. Σημειώνεται ότι το 2020 καταγράφηκε μείωση 88% σε σχέση με το 2019 λόγω της πανδημίας.

Παράλληλα, το 2022 αναμένονται και νέες αφίξεις εταιρειών στο λιμάνι, όπως η Virgin Cruises και η Ritz-Carlton Yacht Collection. Επισημαίνεται ότι περίπου το 60% αφορά κρουαζιέρες homeport, οι οποίες συμβάλλουν θετικά στην τοπική και εθνική οικονομία.

«Η άμεση και ταχεία επανεκκίνηση της κρουαζιέρας αποδεικνύει τη δυναμική του Λιμένος Πειραιά λόγω των υψηλών παρεχόμενων υπηρεσιών του, της υποστήριξης που προσέφερε κατά τη διάρκεια της πανδημίας στις εταιρείες κρουαζιέρας, όσο προφανώς και της μοναδικής του, κομβικής θέσης. Είναι βέβαιο ότι με το πέρας της πανδημίας το λιμάνι του Πειραιά θα αναδειχθεί ξανά σε ένα από τα καλύτερα λιμάνια της Μεσογείου και της Ευρώπης και θα ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της τουριστικής βιομηχανίας της Ελλάδας στην Ευρώπη», τόνισε ο πρόεδρος του ΟΛΠ Yu Zenggang και προσέθεσε: «Οι αναμενόμενες αφίξεις θα πραγματοποιηθούν με αυστηρή τήρηση των μέτρων προστασίας και ασφάλειας, αναφορικά με τον Covid-19».

Τι αναμένει η αγορά

Όπως έχει δηλώσει στη «Ν» ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας κάπτεν Γιώργος Κουμπενάς: «Το 2022 θα το χαρακτήριζα ως τη χρονιά σταθεροποίησης και εξισορρόπησης των απωλειών των δύο ουσιαστικά χαμένων χρόνων και εμπέδωσης της ασφάλειας, ώστε στη συνέχεια το 2023 να προσεγγίσουμε τα νούμερα του 2019. Αναφορικά με την Ελλάδα, θεωρώ ότι θα συνεχίσει η θετική δυναμική, με αρκετές βέβαια από τις εταιρείες που φέτος πραγματοποίησαν απο-επιβίβαση από τα ελληνικά λιμάνια να επιστρέφουν στις παραδοσιακές τους αγορές».

Αλλά και ο γενικός διευθυντής της Majestic International Cruises Μιχάλης Λάμπρος υπογραμμίζει: «Ελπίζουμε ότι με τις παρούσες συνθήκες ίσως να δούμε μία αύξηση σε ποσοστό περίπου 25% με 30% σε σύγκριση με το έτος 2021. Το ίδιο ισχύει και για τα ελληνικά λιμάνια επιβίβασης και αποβίβασης επιβατών (homeporting). Το ενθαρρυντικό σημείο για τη χώρα μας είναι η αύξηση των προορισμών κρουαζιέρας, η οποία σε συνδυασμό με την αναμενόμενη επανεκκίνηση κρουαζιερόπλοιων στα γειτονικά μας κράτη, Τουρκία, Αίγυπτο, Ισραήλ και Κύπρο, θα βοηθήσουν σε μια ικανοποιητική αύξηση των επιβατών. Ανεξάρτητα από τις θετικές προσδοκίες για το έτος 2022, ακόμα και εάν αντιμετωπίσουμε πιθανή συνέχιση της πανδημίας έστω και σε χαμηλότερο ποσοστό από τα έτη 2020 και 2021, όλα δείχνουν ότι οι φορείς της κρουαζιέρας σε τοπικό και σε διεθνές επίπεδο θα αγωνιστούν σκληρά για να δουν ξανά ημέρες του 2019».

Σύμφωνα δε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Five Senses Consulting Γιάννη Μπρα, «η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αξιοποιήσει την ώθηση που έχει πάρει και να δημιουργήσει υπεραξίες που θα φανούν τα επόμενα χρόνια». Προσθέτει πως «είναι σημαντικό ότι ανακοινώθηκε το άνοιγμα δύο τουρκικών λιμανιών (Γαλατά και Κουσάντασι), που τηρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα, καθώς δίνεται η δυνατότητα να επιστρέψει το χειμερινό πρόγραμμα κρουαζιέρας στην περιοχή και κάποια ελληνικά λιμάνια (Πειραιάς, Ρόδος, Ηράκλειο) να γίνουν προορισμοί για όλο τον χρόνο, με τη Ρόδο μάλιστα να γίνεται για πρώτη φορά λιμάνι που θα δέχεται πλοία καθ' όλη τη διάρκεια του έτους».

Πρωτοβουλίες

Την ίδια στιγμή, πρωτοβουλίες για ρυθμίσεις σε θέματα του κλάδου της κρουαζιέρας που σχετίζονται και με την προετοιμασία υποδοχής των πλοίων την προσεχή τουριστική περίοδο έχει πάρει η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ). Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, ενεργεί για:

* Την εξέταση με τα ενδιαφερόμενα μέλη της των προγραμμάτων δρομολογίων των κρουαζιερόπλοιων για τα δύο προσεχή έτη, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται η άνεση στις προσεγγίσεις στους λιμένες, καθώς και στις μετακινήσεις των εκατομμυρίων επιβατών - τουριστών που καταφτάνουν με τα μέσα αυτά στη χώρα μας.

* Τη χάραξη της αναγκαίας στρατηγικής για την κρουαζιέρα, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς της κεντρικής διοίκησης.

* Τη λειτουργία ηλεκτρονικού / ψηφιακού συστήματος - πλατφόρμας, όπου θα συγκεντρώνονται όλα τα στοιχεία κίνησης των πλοίων στους 50 προορισμούς κρουαζιέρας και θα παρέχεται η ευχέρεια ενημέρωσης όλων των ενδιαφερόμενων φορέων, με σκοπό την αναγκαία προετοιμασία στην υποδοχή των κρουαζιερόπλοιων και στις ευκολίες εξυπηρέτησης των επιβατών.

* Την τήρηση, από τις αρμόδιες αρχές διαχείρισης των λιμένων, του συστήματος berth allocation, με στόχο την αποφυγή συνωστισμού την περίοδο αιχμής, από πλευράς ταυτόχρονου κατάπλου πλοίων σε λιμένες, που μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στην αποβίβαση των επιβατών - τουριστών, καθώς και στις μετακινήσεις στα ενδιαφέροντα σημεία της ευρύτερης περιοχής.

* Τη λήψη μέτρων προστασίας του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος από πλευράς ρύπων που εκπέμπονται από τη λειτουργία των μηχανών των πλοίων, τα οποία ελλιμενίζονται σε λιμένες όπου συμβαίνει να υπάρχει πυκνή κατοίκηση περιμετρικά, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η ζωή των κατοίκων.

* Την άρση απαγόρευσης εισόδου επισκεπτών - τουριστών που υπάρχει σήμερα από χώρες κυρίως της Λατινικής Αμερικής.

* Τη θέσπιση νομοθετικού πλαισίου που θα προβλέπει όρους ελκυστικούς για τη λειτουργία των πλοίων, με στόχο την επιστροφή τους στο Εθνικό Νηολόγιο.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα