Από την έντυπη έκδοση
Tης Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Με το 30% των εσόδων βασικών καταναλωτικών προϊόντων να διαχέεται στη μικρή λιανική, ο τζίρος «της γειτονιάς» διατηρεί μια σημαντική δυναμική και παραμένει «μήλον της Έριδος» για τις οργανωμένες αλυσίδες. Όπως τονίστηκε στο πλαίσιο του Convenience Retailing Conference 2021, μολονότι την τελευταία δεκαετία το δίκτυο των μικρών παικτών της λιανικής έχει συρρικνωθεί, το ξέσπασμα της πανδημίας τόνωσε την επισκεψιμότητα στα παραδοσιακά σημεία, τα οποία και μετά τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων καταφέρνουν να κρατήσουν μεγάλο μέρος της πιστότητας των καταναλωτών.
Μεγάλοι χαμένοι της γειτονιάς είναι τα παραδοσιακά περίπτερα, τα οποία έχουν απολέσει πάνω από 1 δισ. ευρώ εξαιτίας της υποχώρησης πώλησης καπνικών προϊόντων. Σε ό,τι αφορά την επόμενη μέρα για τη μικρή λιανική, ο εκσυγχρονισμός και ο εμπλουτισμός του κωδικολογίου αποτελούν βασικούς άξονες θωράκισης και ανάπτυξης.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Senior Client executive της NielsenIQ Κωνσταντίνος Αγγελολουκάς, η συμμετοχή της μικρής λιανικής στο σύνολο των πωλήσεων (σ.σ.: αφορά συγκεκριμένες κατηγορίες στο καλάθι της παραδοσιακής λιανικής, όχι το σύνολο των ταχυκίνητων) διαμορφώνεται στο 30,7%, με το κανάλι να καταγράφει ρυθμό ανάπτυξης περί το 3,2% στο κυλιόμενο δωδεκάμηνο που έληξε τον Σεπτέμβριο 2021. Για τη σύγκριση θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα οργανωμένα σημεία καταγράφουν στο ίδιο διάστημα ανάπτυξη 5,1%.
Σε όρους επισκεψιμότητας, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η διευθύντρια Πωλήσεων της IRI Greece Δήμητρα Κατσίπη, η μικρή λιανική εξακολουθεί να προσελκύει τους καταναλωτές, με το 81% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι επισκέπτεται τον φούρνο και το γαλακτοπωλείο της γειτονιάς 10,6 φορές μηνιαίως. Για το 75% των ερωτηθέντων η μέση συχνότητα επίσκεψης τον μήνα στα μίνι μάρκετ διαμορφώνεται στο 6,3, και στο 6,5 στο περίπτερο και 5,1 στα καταστήματα ψιλικών. Η αντίστοιχη αναλογία για τα οργανωμένα σημεία θέλει το 87% των ερωτηθέντων να πραγματοποιεί μέση συχνότητα επίσκεψης/μήνα στα σούπερ μάρκετ 10,2.
Οι προοπτικές
Η μετεξέλιξη μέσω ψηφιακής και τεχνολογικής αναβάθμισης καθώς και ο εμπλουτισμός παροχών της μικρής λιανικής μέσω και της δυνατότητας online παραγγελιών δημιουργούν νέο αναπτυξιακό πεδίο, εντείνοντας περαιτέρω την ελκυστικότητα του καναλιού. Παράλληλα, ο εμπλουτισμός του κωδικολογίου με premium προϊόντα αλλά και προτάσεις έτοιμου φαγητού (food to go) αναδεικνύει δύο ισχυρά εργαλεία προς αξιοποίηση από τη μικρή λιανική, προκειμένου όχι μόνο να διατηρήσει τη δυναμική της, αλλά να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της στον κλάδο. Είναι ενδεικτικό ότι στα 23.182 μικρά σημεία διακινούνται 60% λιγότερα προϊόντα σε σχέση με τα οργανωμένα σημεία, γεγονός που υποδεικνύει τη σημασία που έχει η επιλογή του σωστού κωδικολογίου για τα μικρά σημεία.
Ανταγωνισμός
Πέρα από τους ισχυρούς παίκτες των σούπερ μάρκετ, με την ανάπτυξη δικτύου μικρών σημείων στο μοντέλο του convenience store, η μικρή λιανική έχει μπει στο στόχαστρο και των πλατφορμών, με πλέον πρόσφατη τη διεκδίκηση ηγετικού ρόλου στη συγκεκριμένη αγορά από τον γερμανικό όμιλο Delivery Hero, θυγατρική του οποίου είναι η γνωστή πλατφόρμα efood, που πρόσφατα προχώρησε στην εξαγορά τεσσάρων εταιρειών του ομίλου Μούχαλη, μεταξύ αυτών των καταστημάτων γειτονιάς (convenience stores) με την επωνυμία Kiosky's και περιπτέρων -ένα δίκτυο με πάνω από 500 σημεία πώλησης-, καθώς και της πλατφόρμας delivery.gr.