Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τα ιστορικά υψηλά στους ναύλους των containerships δίνουν την ευκαιρία στις ναυτιλιακές εταιρείες να επενδύσουν με δικά τους κεφάλαια σε νέες ναυπηγήσεις πλοίων. Πλοίων που σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις διαθέτουν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε ό,τι αφορά τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας.
Σύμφωνα με ναυτιλιακά δικηγορικά γραφεία, την περίοδο αυτή οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται στόλους containerships (liners) αποπληρώνουν τον υπάρχοντα δανεισμό, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που αποφασίζουν να χρηματοδοτήσουν οι ίδιες τα νέα τους επενδυτικά προγράμματα. Εικόνα που στη ναυτιλιακή βιομηχανία δεν είχε επαναληφθεί από την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008 και μετά.
Καλύπτουν, δε, με τον τρόπο αυτό και ένα μέρος από τα αστρονομικά ποσά (μέχρι 800 δισ. δολάρια υπολογίζει ο DNV) που προϋπολογίζονται για το πέρασμα συνολικά του ναυτιλιακού κλάδου στην εποχή της απανθρακοποίησης. Κεφάλαια τα οποία η ναυτιλία δεν έχει τη δυνατότητα να συνεισφέρει εξ ολοκλήρου. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarksons την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2021, παραγγέλθηκαν 386 containerships, μεταφορικής ικανότητας 3,4 εκατ. TEU.
Ανοδική πορεία όμως ακολουθούν και οι τιμές. Για τη ναυπήγηση ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 15.500 teu το κόστος φτάνει τα 147,5 εκατ. δολάρια, καταγράφοντας αύξηση κατά 39% από τις αρχές της χρονιάς.
Παράλληλα, εκτός από τα νέα πλοία και τις αποπληρωμές των δανείων, οι μεγάλοι liners επενδύουν και σε λιμενικές υποδομές (Σ.ΕΜΠΟ) ή και σε βιομηχανικές. Για παράδειγμα η Cosco πρόσφατα αγόρασε μερίδιο σε τέρμιναλ του λιμανιού του Αμβούργου, επεκτείνοντας με αυτόν τον τρόπο το λιμενικό της δίκτυο στην Ευρώπη, ενώ και η γαλλική CMA CGM επένδυσε στην Brittany Ferries, σε μια περίοδο που η επιβατηγός ναυτιλία θα χρειαστεί μεγάλες επενδύσεις για να προσαρμοστεί στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα.
Αλλά και η MSC «χτύπησε» στη Βραζιλία εξαγοράζοντας τον όμιλο Logistics Log-In Logistica.
Τα κέρδη
Οι ναύλοι στα containerships, στο τέλος Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τον γενικό δείκτη της Drewry παραμένουν στα επίπεδα των 10.361 δολαρίων την ημέρα ανά fue και είναι αυξημένοι κατά 292% σε σχέση με πέρυσι. Μάλιστα, όπως ανέφερε στη «Ν» ο Γιάννης Κοτζιάς της Xclusiv υπάρχουν φορές που φορτωτές, ειδικά όταν το φορτίο αφορά ευπαθή προϊόντα, αναγκάζονται να καταβάλουν ακόμα μεγαλύτερους από τους μέσους όρους ναύλους προκειμένου να εξασφαλίσουν χωρητικότητα και να φτάσουν τα προϊόντα τους στον προορισμό τους έγκαιρα.
Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση, σε σχέση με πέρυσι, καταγράφει η γραμμή Σαγκάη - Ρότερνταμ. Η μεταφορά ενός container (TEU) κοστίζει 14.558 δολάρια, ποσό αυξημένο κατά 535% συγκριτικά με το 2020. Πολύ μεγάλη ποσοστιαία αύξηση καταγράφει ακόμα ένα δρομολόγιο από την Ασία στην Ευρώπη (Μεσόγειος). Συγκεκριμένα, αυτό από τη Σαγκάη στη Γένοβα όπου το εμπορευματοκιβώτιο κοστίζει 13.618 δολάρια (406% πάνω σε σχέση με πέρσι). Ο ακριβότερος όμως ναύλος είναι στα 15.849 δολάρια ανά TEU, στο δρομολόγιο Σαγκάη - Νέα Υόρκη, αυξημένος κατά 225% σε σχέση πέρυσι. Ψηλά σε επίπεδο ναύλων είναι και η γραμμή Σαγκάη - Λος Άντζελες στα 12.172 δολάρια ανά TEU.
Ωστόσο, στην επιστροφή οι ναύλοι εξακολουθούν και κινούνται σε χαμηλά επίπεδα, αφού τόσο η Ευρώπη όσο και οι ΗΠΑ είναι εισαγωγείς και όχι εξαγωγείς τελικών προϊόντων. Για παράδειγμα στη γραμμή Λος Άντζελες - Σαγκάη ο ναύλος είναι στα 1.383 δολάρια ανά TEU (παρ' όλα αυτά είναι 167% πάνω σε σχέση με πέρυσι) και ο ναύλος στη γραμμή Ρότερνταμ - Σαγκάη στα 1.625 δολάρια ανά TEU, κατά 16% πάνω σε σχέση με πέρυσι.