Από την έντυπη έκδοση
Των Βάσως Βεγίρη
και Σοφίας Εμμανουήλ
Το online έγινε μόδα με την πανδημία, αλλά η μόδα είχε γίνει… online πολύ πριν εμφανιστεί το πρώτο κρούσμα, καθώς οι μεγάλοι παίκτες της παγκόσμιας αγοράς είχαν ήδη εδραιώσει την παρουσία τους στο ψηφιακό κανάλι, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής εξορθολογισμού των δικτύων των φυσικών καταστημάτων τους.
Πλέον ο ανταγωνισμός έχει μετατοπιστεί σε μεγάλο βαθμό στο ψηφιακό περιβάλλον, με τις μεγάλες αλυσίδες να επενδύουν στην καταναλωτική εμπειρία και τα logistics ενώ νέοι παίκτες τοποθετούνται στην αγορά. Ηχηρή είσοδο κάνει σε λίγες ημέρες η γερμανο-δανέζικη «About You» που ενεργοποιεί από τις 28 Σεπτεμβρίου την παρουσία της στην τοπική αγορά. Με κέντρο διαλογής στο Καλοχώρι, στη δυτική Θεσσαλονίκη, η About You Holding AG φέρεται να συνεργάζεται με τη Γενική Ταχυδρομική, ενώ έχει στελεχώσει κέντρο εξυπηρέτησης από Έλληνες υπαλλήλους στη Βουλγαρία (σ.σ.: την οποία σημειωτέον επιλέγουν το τελευταίο διάστημα για έδρα τηλεφωνικής εξυπηρέτησης και άλλες εταιρείες ηλεκτρονικών πωλήσεων, όπως και κάποιες βορειοελλαδικές βιοτεχνίες για ηλεκτρονικές πωλήσεις). Η εταιρεία αναπτύσσει δραστηριότητα σε 25 χώρες στην Ευρώπη, προσφέρει πλήρη γκάμα προϊόντων ένδυσης απευθυνόμενη σε όλη την οικογένεια. Προσβλέπει σε ενίσχυση του κύκλου εργασιών της στην τρέχουσα χρήση σε 1,7 δισ. ευρώ έχοντας ξεπεράσει το 1,1 δισ. ευρώ το 2020 από 743 εκατ. ευρώ το 2019. Η About You ελέγχεται από τον γερμανικό όμιλο Otto και τον δανέζικο Besteller, ενώ μόλις πριν λίγους μήνες, το καλοκαίρι, πραγματοποίησε δημόσια εγγραφή στο Χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης, αντλώντας 842 εκατ. ευρώ. Ντεμπούτο όμως ετοιμάζει στην ελληνική αγορά, σύμφωνα με πληροφορίες και η ισραηλινή ηλεκτρονική πλατφόρμα ειδών μόδας Terminal-X, η οποία τον Ιούλιο αναζητούσε Country Manager. Πρόκειται για εταιρεία του ομίλου Fox, με τον οποίο είχε συνάψει κατ’ αρχήν συμφωνία ο όμιλος Jumbo για επέκταση της αλυσίδας στο Ισραήλ, η οποία προς το παρόν παραμένει ανενεργή. Ο ισραηλινός όμιλος είχε γνωστοποιήσει συμφωνία για είσοδο της Heartland, του δανέζικου ομίλου Bestseller, στο μετοχικό κεφάλαιο της Terminal-X στα μέσα του καλοκαιριού.
Οι τάσεις στην αγορά
Σημειώνεται ότι οι επενδύσεις στο online κανάλι επιταχύνθηκαν εν μέσω πανδημίας, αλλά πρόκειται για μια τάση που ξεκίνησε από την παγκόσμια οικονομική κρίση που προηγήθηκε και συνδέθηκε με τα πρώτα σημάδια διόρθωσης στη φρενήρη ανάπτυξη του fast fashion. Έτσι η H&M ήδη από το 2018 είχε προχωρήσει στο κλείσιμο καταστημάτων και το 2019 αναθεώρησε τον στόχο ανάπτυξης νέων, ενώ επένδυσε περισσότερους πόρους στα e-shops. Με τη σταδιακή προσέλκυση των καταναλωτών στις ψηφιακές βιτρίνες ορισμένα καταστήματα γύρισαν ζημιογόνα και στο χαρτοφυλάκιο σημάτων του ισπανικού κολοσσού Inditex, με ναυαρχίδα τη Ζara. Παρά τις αβεβαιότητες, οι μεγάλες αλυσίδες μόδας διατηρήθηκαν σε αναπτυξιακή τροχιά αξιοποιώντας περισσότερο τα ψηφιακά εργαλεία, με αποτέλεσμα να συνεχίσουν να κερδίζουν μερίδια από πιο αδύναμους παίκτες, τοπικούς αλλά και ξένους, πολλοί από τους οποίους περιόρισαν τη δραστηριότητά τους ή ακόμη και τέθηκαν εκτός αγοράς.
Από την Αμερική
Αμερικανικά σήματα όπως Charlotte Russe, Fred’s, Gap, Forever 21, Macy’s και μια σειρά άλλα έκλεισαν χιλιάδες καταστήματα ενώ αποσύρθηκαν και από ευρωπαϊκές αγορές, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Forever 21 που αποχώρησε και από την Ελλάδα αλλά και την Gap, η οποία αποφάσισε να κλείσει τα εταιρικά της καταστήματα διατηρώντας παρουσία σε ορισμένες χώρες αποκλειστικά online και με φυσικά καταστήματα όπου αναπτύσσεται μέσω συνεργατών franchise, όπως στην Ελλάδα. Καθώς νέες τεχνολογίες εισέρχονται στη βιομηχανία της μόδας και αλλάζει η εφοδιαστική αλυσίδα πλατφόρμες όπως ενδεικτικά ASOS και Boohoo στο Ηνωμένο Βασίλειο αναπτύχθηκαν γρήγορα. Mάλιστα βασικός μέτοχος της ASOS είναι ο Anders Holch Povlsen ιδιοκτήτης της Bestseller, ενώ έχει μερίδιο και στην About You, που έρχεται στην Ελλάδα ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τον ανταγωνισμό.
Ας σημειωθεί ότι ειδικά την περίοδο της πανδημίας σημαντικό μέρος του τζίρου στην αγορά μόδας μετατοπίστηκε στο ψηφιακό κανάλι, όπου οι πωλήσεις ειδών ένδυσης/υπόδησης σημείωσαν αύξηση περίπου 55%. Πρόκειται για περίπου 1 δισ. ευρώ, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που αναλύει η πλατφόρμα Glami, ή σχεδόν το 24,5% του κύκλου εργασιών της συνολικής αγοράς μόδας στην Ελλάδα. Με βάση προβλέψεις, το 27% των συνολικών πωλήσεων ειδών μόδας στη χώρα θα πραγματοποιείται online το 2023.