Η υγειονομική κρίση του νέου κορωνοϊού έχει αναδιαμορφώσει πολλές πτυχές της σύγχρονης οικονομικής και κοινωνικής ζωής, λειτουργώντας ως καταλύτης για αλλαγές που «ψήνονταν» ήδη πριν το ξέσπασμα του ιού. Η αγορά εργασίας δεν θα μπορούσε να ξεφύγει από την επιρροή του, ανατρέποντας το μοντέλο εργασίας και καθιερώνοντας πιο ευέλικτες μορφές. Αυτές οι αλλαγές έχουν θεωρηθεί ως θετικές, καθώς δίνουν λύσεις σε ουσιαστικά ζητήματα που αφορούν την εργασιακή πραγματικότητα.
Ο Covid-19 έφερε όμως και αμφιλεγόμενες αλλαγές στο εργασιακό πλαίσιο, με το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας τη «σκοτεινή κληρονομιά» μιας εταιρικής κουλτούρας που φοβούνται ότι θα αμαυρώσει τις αναδιοργανωμένες επιχειρήσεις.
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της XPO Logistics, η οποία άνθησε στη διάρκεια της πανδημίας. Πρόκειται για ένα γίγαντα των μεταφορών που παραδίδει αγαθά για πολυεθνικές όπως η Asos και η Walmart. Η πανδημία εκτόξευσε τα έσοδά της καταγράφοντας ρεκόρ εσόδων, ύψους 5 δισ. δολαρίων το τελευταίο τρίμηνο, καθώς βοήθησε στη μεταφορά προϊόντων σε όλο τον κόσμο.
Για να αξιοποιήσει στο έπακρο τα οφέλη της, η πολυεθνική που εδρεύει στις ΗΠΑ μόλις ολοκλήρωσε μία διαδικασία που χωρίζει τις δραστηριότητες σε δύο εταιρείες. Έτσι ο κλάδος της αποθήκης και του ηλεκτρονικού εμπορίου έγινε μια ξεχωριστά εισηγμένη εταιρεία με το όνομα GXO Logistics.
Η XPO οργάνωσε μεταφορές για μάρκες όπως οι Nestlé, Nike, Ikea, Home Depot και για αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπως οι Morrisons, Co-op, Waitrose και Iceland. Πριν από τη διάσπαση, περισσότεροι από 25.000 εργαζόμενοι απασχολούνταν στην XPO στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η νέα εταιρεία, GXO, έχει περίπου 94.000 υπαλλήλους σε 869 τοποθεσίες παγκοσμίως.
Γιατί η αναδιοργάνωση της XPO Logistics προκαλεί ανησυχία
Η δημιουργία αυτής της εταιρείας είναι η «σκοτεινή κληρονομιά» του Covid για την οποία πολλοί προειδοποιούν. Γιατί όμως;
Σύμφωνα με τον βρετανικό Guardian, η εταιρεία παραδίδει περίπου το 40% της μπύρας που καταναλώνεται στις βρετανικές παμπ, Στο Ηνωμένο Βασίλειο λοιπόν, το τμήμα των φορτηγών απέφυγε τον περασμένο μήνα μία απεργία λόγω του πενιχρού μισθού των υπαλλήλων. Ο μισθός αργότερα αυξήθηκε.
Ενώ η XPO έλαβε 100 εκατ. λίρες από το κυβερνητικό πρόγραμμα στήριξης της εργασίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι εργαζόμενοι που τέθηκαν σε αναστολή είδαν ουσιαστικά μείωση του μισθού τους επειδή το πρόγραμμα καλύπτει το 80% των μισθών και οι διευθυντές απέρριψαν αιτήματα για συμπλήρωση του υπόλοιπου 20%.
Η δυσαρέσκεια οξύνθηκε περαιτέρω από την απόφαση της XPO τον Μάιο να παρακάμψει τις αντιρρήσεις των μετόχων και να εγκρίνει μία μακροπρόθεσμο επιβράβευση κινήτρων για τον ιδρυτή της εταιρείας, τον δισεκατομμυριούχο διαπραγματευτή Bradley Jacobs, το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να ανέρχεται έως και 80 εκατ. δολάρια.
Την περασμένη εβδομάδα, οι εργαζόμενοι συγκεντρώθηκαν σε διαδικτυακό σεμινάριο που οργανώθηκε από συνδικάτα και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού για να συζητήσουν τις επιλογές αναφορικά με την αντιμετώπιση κοινωνικών και κυβερνητικών ζητημάτων στις δύο αδελφές εταιρείες.
Να σημειωθεί ότι η εταιρεία έχει μακρά ιστορία αντιπαραθέσεων στα εργασιακά ζητήματα και η αντιμετώπισή της στους εργαζόμενους κατά τη διάρκεια της πανδημίας έχει προκαλέσει ανησυχία από τα συνδικάτα.
Ένα από τα επιχειρήματά τους είναι ότι τα στελέχη των εταιρειών πληρώθηκαν 6,4 εκατ. δολάρια σε μπόνους το 2020, ενώ το προσωπικό στις αποθήκες στο Σουίντον και το Μπελσίλ της Σκωτίας εργάζονταν υπό τις συνθήκες που διαμόρφωνε ο Covid.
Η εταιρεία επικρίθηκε επίσης για μια πολιτική αμοιβών ασθενείας στο Μπελσιλ που περικόπτει τις πρώτες τρεις ημέρες από το μισό για οποιαδήποτε απουσία.
Τέτοιες οι εργασιακές διαμάχες είναι πιθανό να ενταθούν περισσότερο καθώς τα στελέχη της GXO αναφέρουν τα οφέλη του αυτοματισμού των αποθηκών και των νέων τεχνολογιών στους επενδυτές.
Για παράδειγμα, ένα από τα κορυφαία παραρτήματα του Ηνωμένου Βασιλείου είναι μια νέα εγκατάσταση για τη Nestlé στο βιομηχανικό πάρκο East Midlands Gateway κοντά στο Ντέρμπι. Η Unite (η κορυφαία ένωση του Ηνωμένου Βασιλείου) υπέγραψε μια συμφωνία αναγνώρισης με την εταιρεία εκεί τον Ιούλιο, η οποία αναφέρει ότι θα βοηθήσει στην προστασία από κάθε προσπάθεια «μείωσης των δικαιωμάτων των εργαζομένων και αποδυνάμωσης των νόμων για την υγεία και την ασφάλεια».
Με καινοτομίες όπως ρομποτικούς βραχίονες και φορητούς σαρωτές, οι εγκαταστάσεις της GXO είναι αναμφίβολα τελευταίας τεχνολογίας. Αλλά τα συνδικάτα είναι επιφυλακτικά καθώς ανησυχούν ότι ο αυτοματισμός θα χρησιμοποιηθεί ως μέσο μείωσης των μισθών.
Το σεμινάριο της περασμένης εβδομάδας βασίζεται σε χρόνια συνεργασίας από συνδικάτα που εκπροσωπούν τους οδηγούς XPO και το προσωπικό των αποθηκών στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, οι οποίοι ένωσαν τις δυνάμεις τους σε διαδηλώσεις, γραμμές διαμαρτυρίας και απεργίες.
Πέρυσι, 11 συνδικάτα συγκεντρώθηκαν για να δημοσιεύσουν μια έκθεση που περιγράφει λεπτομερώς τους ισχυρισμούς για αμφιλεγόμενες μισθολογικές πρακτικές, κακές απαντήσεις στον Covid-19, παραβιάσεις της υγείας και της ασφάλειας και προσπάθειες κατά των συνδικάτων.
Τον Ιανουάριο του 2018, ένας δικαστής στις ΗΠΑ διέταξε την XPO Logistics να παρέχει αμοιβή σε εργαζόμενους του σωματείου για αυξήσεις που τους αρνήθηκαν, αλλά αυτές δόθηκαν σε εργαζόμενους εκτός σωματείου. Η XPO Logistics έχει πληρώσει περισσότερα από 47 εκατομμύρια δολάρια σε πρόστιμα και ποινές που σχετίζονται με αδικήματα που σχετίζονται με εργαζόμενους στις ΗΠΑ από το 2000.
Στις ΗΠΑ, μόνο 231 από τους 35.000 εργαζόμενους στην XPO Logistics συνδικαλίστηκαν σε σύγκριση με την Ευρώπη, όπου εκπροσωπείται περίπου το 75% των εργαζομένων της εταιρείας. Οι οδηγοί φορτηγών εξασφάλισαν τα πρώτα τους συνδικάτα μεταξύ των εργαζομένων της XPO Logistics λίγες εβδομάδες πριν από την διάσπαση της εταιρείας σε δύο.
naftemporiki.gr