Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Ελλείψεις σε σειρές προϊόντων και μεταφορικά κόστη βραχυκυκλώνουν την αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, που αναμένει σφοδρό κύμα ανατιμήσεων από το τέλος του έτους, ενώ ήδη έχουν φανεί τα πρώτα δείγματα αυξήσεων τιμών στα τελικά προϊόντα στο ράφι.
Όπως τονίζουν στη «Ν» στελέχη του χώρου, μέχρι στιγμής οι αλυσίδες λιανικής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κρατούν δυνάμεις προχωρώντας σε λελογισμένες αυξήσεις τιμών τελικών προϊόντων της τάξης του 1% έως 2% σε σύγκριση με το προηγούμενο διάστημα. Ωστόσο επισημαίνουν πως από το τέλος του 2021 αναμένουν να φτάσει το μεγάλο κύμα των ανατιμήσεων στα προϊόντα του κλάδου που μεσοσταθμικά υπολογίζεται να κυμανθεί μεταξύ 3%-5% και εκτιμάται ότι θα φανεί λίγο μετά την πολλά προσδοκώμενη περίοδο Βlack Friday και Εορτών.
Παράγοντας-κλειδί που θα καθορίσει ποιος θα τα καταφέρει σε αυτή τη δύσκολη νέα κατάσταση είναι τα αποθέματα προϊόντων που διαθέτει το κάθε δίκτυο λιανικής του κλάδου. Όπως αναφέρουν στελέχη, υπάρχουν δίκτυα που έχουν αποθέματα κατά 30% περισσότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, γιατί είχαν πλανάρει, όπως λένε, μια καλή χρονιά, ωστόσο είναι λίγες και δεν ανήκουν στην κατηγορία των μικρομεσαίων του κλάδου. Όπως τονίζουν οι γνώστες του χώρου των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, σε περίπτωση που η κρίση σε προσφορά προϊόντων και μεταφορικού κόστους ενταθεί ή διατηρηθεί επί μακρόν, τότε κι αυτές θα δοκιμαστούν σκληρά ακολουθώντας ντόμινο αρνητικών εξελίξεων.
Ελλείψεις προϊόντων
Αυτό που απασχολεί τώρα κατά κύριο λόγο την αγορά των καταναλωτικών ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών είναι η έλλειψη προϊόντων που είναι εμφανής πλέον στα καταστήματα και σίγουρα θα επηρεάσει τον τζίρο των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία παρατηρούνται ελλείψεις σε προϊόντα τεχνολογίας, φορητούς υπολογιστές, κινητά, καθώς και σε σειρές από τις κατηγορίες των λευκών και μαύρων συσκευών, δηλαδή ψυγεία, κουζίνες, τηλεοράσεις, που αποτελούν κρίσιμες προϊοντικές κατηγορίες λόγω σημαντικού περιθωρίου κέρδους. Οι αναλυτές του κλάδου πάντως διευκρινίζουν πως οι ελλείψεις μέχρι στιγμής δεν οδηγούν σε πάγωμα αγορών. Αντίθετα κατευθύνουν τον καταναλωτή σε ό,τι υπάρχει ανεξάρτητα τιμής, επωνυμίας, υπεραξίας. Όμως αυτό δεν είναι σίγουρο πάντα, εάν δεν πρόκειται για προϊόν άμεσης και πρώτης ανάγκης.
Όπως τονίζουν στη «Ν» στελέχη του χώρου, η έλλειψη πρώτων υλών αλλά και τελικών προϊόντων και τα κόστη μεταφοράς δυσχεραίνουν το εμπόριο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Επισημαίνουν πως τη μεγαλύτερη επιβάρυνση δέχονται τα προϊόντα που μεταφέρονται από την Κίνα και λιγότερο εκείνα που μεταφέρονται από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη (π.χ. Πολωνία κ.λπ.), αν και όπως λένε οι γνώστες του χώρου η έλλειψη πρώτων υλών έχει αρχίσει να επιβαρύνει μαζί με το ενεργειακό κόστος και τα ευρωπαϊκά εργοστάσια και τη διανομή των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών.
Οι αναλυτές λένε πως όλα θα καθοριστούν από την εμπορική πολιτική που θα ακολουθήσει ο κάθε μεγάλος κατασκευαστής και κατ' επέκταση οι λιανέμποροι, εάν δηλαδή θα απορροφήσουν την αύξηση των τιμών και σε ποιο ποσοστό. Και τονίζουν πως οι έμποροι που έχουν απόθεμα προϊόντων είναι σε πλεονεκτική θέση.
Η διαμόρφωση του πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ στο 3% τον Αύγουστο, που αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην άνοδο σε ετήσια βάση των τιμών της ενέργειας (15,4%), ως απόρροια των υψηλότερων τιμών του πετρελαίου, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα έφερε αύξηση στις τιμές των βιομηχανικών αγαθών εκτός ενέργειας κατά 2,7%, στις τιμές της κατηγορίας τρόφιμα-αλκοολούχα ποτά-καπνός κατά 2% και στις τιμές των υπηρεσιών κατά 1,1%. Στην Ελλάδα από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του μηνός Αυγούστου 2021 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2020 προέκυψε αύξηση 1,9%, έναντι μείωσης 1,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2020 με το 2019. Στις κυριότερες μεταβολές τιμών από τη σύγκριση δεικτών Αυγούστου 2021 με Αύγουστο 2020 και επιπτώσεις τους στον Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή οι οικιακές συσκευές και επισκευές διαμορφώθηκαν στο
-1,4%.
Δύσκολη συγκυρία
Τα στελέχη του κλάδου ευελπιστούν ότι η κατάσταση θα εξομαλυνθεί μετά το α' τρίμηνο του 2022. Ωστόσο η ενεργειακή καταιγίδα που έχει ξεσπάσει διεθνώς, σε συνδυασμό με την οικονομική δυσπραγία των νοικοκυριών και των καταναλωτών λόγω υψηλής ανεργίας και παρατεταμένης οικονομικής κρίσης λόγω πανδημίας περιορίζουν τα περιθώρια για θετικές προβλέψεις. Όπως λένε, το μίγμα είναι εκρηκτικό, ενεργειακή κρίση, υγειονομική κρίση, κρίση πρώτων υλών, υψηλές τιμές μεταφορών και ναύλων. Οι άνθρωποι του χώρου επιμένουν πως οι προβλέψεις είναι δύσκολες και θα επιβιώσουν όσοι έχουν υγιή επιχειρηματική διάρθρωση και ετοιμότητα.