Νέος αγωγός για μεταφορά φυσικού αερίου στην Ιταλία

ΔΕΠΑ: Απαιτούνται άδειες από το ΥΠΑΝ
Τετάρτη, 14 Μαρτίου 2007 10:14

Η ΕΛΒΕΤΙΚΗ εταιρεία ηλεκτροπαραγωγής ΕGL μπαίνει κι αυτή στο παιχνίδι των αγωγών φυσικού αερίου, αναγγέλλοντας την πρόθεσή της να κατασκευάσει αγωγό από τα ελληνοτουρκικά σύνορα προς Ιταλία, μέσω Αλβανίας. Το σχέδιο, με την επωνυμία Trans Adriatic Pipeline (TAP), θα ανακοινωθεί εντός του Μαρτίου στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία πρέπει να γνωμοδοτήσει προς το υπουργείο Ανάπτυξης προκειμένου να εκδοθούν οι σχετικές άδειες.

Το έργο εμφανίζεται εκ πρώτης όψεως ως ανταγωνιστικό του αντίστοιχου που σχεδιάζουν η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison, οι οποίες έχουν και την υποστήριξη των κυβερνήσεων Ελλάδας και Ιταλίας. Ωστόσο, η EGL επισημαίνει ότι αφενός δεν έχει καμία σχέση με το σχεδιαζόμενο ελληνοϊταλικό αγωγό, ενώ αφετέρου θα προχωρήσει, έχοντας εξασφαλισμένη τη διάθεση του αερίου που θα μεταφέρει ο αγωγός, τόσο για δική της χρήση όσο και για πελάτες της.

Για το ίδιο θέμα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Ασημάκης Παπαγεωργίου παρατηρεί ότι το έργο της ΕGL είναι καθαρά ιδιωτικό, και αυτό που απαιτείται είναι να λάβει τις απαραίτητες άδειες από τις ελληνικές και αλβανικές αρχές για τη διέλευση του αγωγού.

Εταιρείες

Όπως αναφέρει στη «Ν» ο Ηλίας Καρυδογιάννης, διευθύνων σύμβουλος της EGL Ελλάς, θυγατρικής της ΕGL Ελβετίας, στο σχέδιο θα συμμετάσχουν και άλλες ευρωπαϊκές ενεργειακές εταιρείες, χωρίς όμως να δίνει περαιτέρω λεπτομέρειες.

Αναφορικά με τις πηγές προμήθειας φυσικού αερίου, ο κ. Καρυδογιάννης επισημαίνει ότι γίνονται συζητήσεις για διασφάλιση συμβολαίων τόσο με την Gasprom, η οποία έχει άμεσα διαθέσιμες ποσότητες στην Τουρκία μέσω του αγωγού Blue Stream, όσο και για αέριο προέλευσης Αζερμπαϊτζάν. Σύμφωνα με το σχεδιασμό της εταιρείας, η έναρξη λειτουργίας του αγωγού θα γίνει με ποσότητες περίπου 2,5 δισ. κυβικά το χρόνο, οι οποίες σταδιακά θα αυξάνονται.

Σε ερώτηση για τις πιθανότητες πώλησης αερίου στην Αλβανία, ο κ. Καρυδογιάννης απαντά ότι πωλήσεις τουλάχιστον 1 δισ. κυβικών μέτρων έχουν διασφαλιστεί στην Αλβανία για στήριξη της ηλεκτροπαραγωγής. Πέρα από αυτό ωστόσο επισημαίνει ότι στην Αλβανία υπάρχουν σημαντικοί υπόγειοι χώροι (παλαιές γεωτρήσεις πετρελαίου κυρίως), οι οποίοι μπορούν να αξιοποιηθούν ως υπόγειες δεξαμενές αποθήκευσης αερίου.

Σύμφωνα με την EGL, ο ΤΑΡ είναι το πιο οικονομικά συμφέρον έργο για τη σύνδεση των ευρωπαϊκών αγορών αερίου με τα άφθονα αποθέματα της Κασπίας και της Μέσης Ανατολής, καθώς ανοίγει έναν τέταρτο δρόμο εισαγωγής φυσικού αερίου στην Ευρώπη παράλληλα με άλλους στη Βόρειο Θάλασσα, τη Ρωσία και τη Βόρειο Αφρική. Ακόμη, ο αγωγός έχει την απόλυτη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχει αναγνωριστεί από το Trans-European Energy Network (TEN-E) ως έργο προτεραιότητας.

Τα χαρακτηριστικά του αγωγού

Τα βασικά χαρακτηριστικά του προτεινόμενου αγωγού, σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση της εταιρείας, είναι τα εξής:

* Όδευση: ελληνοτουρκικά σύνορα, Αλβανία, Ελλάδα.

* Μήκος: 513 χλμ., από τα οποία 117 υποθαλάσσια μεταξύ Αλβανίας και Ιταλίας.

* Διάμετρος: στο επίγειο τμήμα 52 ίντσες, στο υποθαλάσσιο 36 ίντσες.

* Δυναμικότητα: 10 δισ. κυβικά μέτρα.

* Μελέτη: ολοκλήρωση του βασικού σχεδιασμού το Μάρτιο.

* Έναρξη εργασιών: α' τετράμηνο του 2008.

* Έναρξη λειτουργίας: το 2010.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η εταιρεία, το 50% της δυναμικότητας του αγωγού, δηλαδή 5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο, θα το αξιοποιήσει για τις δικές της ανάγκες στην ηλεκτροπαραγωγή, κυρίως στην Ιταλία, και το υπόλοιπο θα το διαθέσει σε εταιρείες προμήθειας αερίου που ενδιαφέρονται να τροφοδοτήσουν την Ιταλία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΪΤΑΝΤΖΙΔΗΣ



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα