Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
Η κρίση στην αλυσίδα προσφοράς που φαινόταν έως πρότινος προσωρινή φαίνεται ότι θα διαρκέσει και το επόμενο έτος, καθώς η έξαρση της μετάλλαξης Δέλτα κλείνει μονάδες παραγωγής στην Ασία και προκαλεί διαταραχές στις θαλάσσιες μεταφορές, σε μία εξέλιξη που συνιστά σοβαρούς κινδύνους για την παγκόσμια οικονομία. Οι μεταποιητικές μονάδες που αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις σε πρώτες ύλες σε συνδυασμό με το υψηλότερο ενεργειακό κόστος εντείνουν τον «πόλεμο προσφορών» για εύρεση ελεύθερου χώρου στα πλοία, με αποτέλεσμα να έχουν εκτιναχθεί οι ναύλοι σε ύψη ρεκόρ και οι εξαγωγείς να αυξάνουν τις τιμές ή να ακυρώνουν τις μεταφορές.
«Δεν μπορούμε να εξασφαλίσουμε επαρκείς πρώτες ύλες, δεν μπορούμε να βρούμε κοντέινερ, το κόστος έχει αυξηθεί δραματικά» αναφέρει ο Κρίστοφερ Τσε, διευθύνων σύμβουλος της Musical Electronics, που κατασκευάζει καταναλωτικά αγαθά.
Η Κίνα αναγκάστηκε να θέσει εκτός λειτουργίας για λίγες ημέρες το τρίτο σε δραστηριότητα λιμάνι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο στο Νίνγκμπο για να αντιμετωπίσει τα νέα κρούσματα κορονοϊού. Όμως, η διακοπή αυτή προκάλεσε μεγάλη συμφόρηση, με εκπροσώπους του χώρου να προειδοποιούν ότι η κατάσταση αυτή στα λιμάνια της Κίνας και η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων μπορεί να διαρκέσει έως και το τέταρτο τρίμηνο του 2021 ακόμη και στα μέσα του 2022.
«Εάν η πανδημία δεν αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά, τότε η συμφόρηση στα λιμάνια της Κίνας και όχι μόνο θα αποτελέσει τη νέα νόρμα» αναφέρει ο πρόεδρος της Energreen Marine Corp, της έβδομης μεγαλύτερης αλυσίδας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.
10 φορές υψηλότερο το κόστος μεταφοράς
Το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ από την Ασία στην Ευρώπη είναι 10 φορές υψηλότερο σήμερα συγκριτικά με τα επίπεδα του Μαΐου του 2020, ενώ το κόστος μεταφοράς από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες έχει εξαπλασιαστεί, σύμφωνα με το Drewry World Container Index. Η παγκόσμια αλυσίδα προσφοράς έχει γίνει τόσο εύθραυστη που ένα μικρό μόνο ατύχημα θα μπορούσε να έχει σοβαρές και εκτεταμένες συνέπειες σε ολόκληρο τον κόσμο, εκτιμά από την πλευρά της η HSBC. Το πρόβλημα όμως δεν σταματά εδώ. Οι υψηλότεροι ναύλοι και η αύξηση των τιμών ημιαγωγών τροφοδοτούν τον πληθωρισμό, αναφέρει ο Τσούα Χακ Μπιν, κορυφαίος οικονομολόγος της Maybank Kim Eng Research. Επιπλέον, οι παραγωγοί, μεταξύ των οποίων η Giant Manufacturing της Ταϊβάν, που αποτελεί τον μεγαλύτερο στον κόσμο κατασκευαστή ποδηλάτων, έχουν ανακοινώσει ότι θα αυξήσουν τις τιμές ώστε να ανταποκριθούν στο αυξανόμενο κόστος.
Στις ΗΠΑ οικονομολόγοι έχουν υποβαθμίσει τις προβλέψεις τους για την ανάπτυξη της αμερικανικής οικονομίας φέτος και έχουν αυξήσει τις προβλέψεις τους για τον πληθωρισμό το 2022. Συγκριτικά με έναν χρόνο πριν, ο δείκτης ατομικών καταναλωτικών δαπανών αναμένεται να αυξηθεί στο 4% στο τρίτο τρίμηνο και στο 4,1% στο τέταρτο, ποσοστά διπλάσια του στόχου 2% της Fed.
Στη Γερμανία περισσότερες από 3.000 επιχειρήσεις που συμμετείχαν σε έρευνα της Γερμανικής Ένωσης Βιομηχανικών και Εμπορικών Επιμελητηρίων αναμένουν εκτεταμένα προβλήματα στην αλυσίδα προσφοράς τα οποία θα διαρκέσουν και το επόμενο έτος. Στη Βρετανία, πέρα από τις ελλείψεις σε πρώτες ύλες, πολλές επιχειρήσεις, ειδικά στον χώρο της εστίασης, βρίσκονται αντιμέτωπες και με έλλειψη προσωπικού, με τον βαθμό απαισιοδοξίας τους να φθάνει τον Αύγουστο στο χειρότερο επίπεδο από την κορύφωση της πανδημίας.
Φρένο στη Βρετανία
Οι ελλείψεις σε ημιαγωγούς οδήγησαν την παραγωγή αυτοκινήτων στη Βρετανία τον Ιούλιο στο χαμηλότερο επίπεδο σε διάρκεια 65 ετών, σε μία κατάσταση που προκαλεί χάος σε ολόκληρη τη βιομηχανία της χώρας. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκεύασαν μόλις 53.438 οχήματα, κατά 38% λιγότερα από την αντίστοιχη περσινή περίοδο, αριθμός που σηματοδοτεί το χαμηλότερο επίπεδο για τον μήνα Ιούλιο από το 1956, σύμφωνα με την Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. Εκτός από τις ελλείψεις σε ημιαγωγούς που έπληξαν γενικότερα την αυτοκινητοβιομηχανία σε ολόκληρο τον κόσμο, οι Βρετανοί κατασκευαστές βρέθηκαν αντιμέτωποι και με ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό, κυρίως λόγω Covid-19.