Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
[email protected]
Ένα νομοθετικό κενό της νέας ρύθμισης των 36-72 δόσεων για τα χρέη προς την Εφορία που βεβαιώθηκαν την περίοδο από την 1η-3-2020 έως την 31η-7-2021 προκαλεί προβλήματα σε χιλιάδες οφειλέτες πληττόμενους από την πανδημία του κορονοϊού που δικαιούνται να ενταχθούν στη ρύθμιση αυτή.
Η ρύθμιση έχει νομοθετηθεί πρόσφατα με το άρθρο 75 του ν. 4821/2021 αλλά -σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες- δεν αναμένεται να ενεργοποιηθεί άμεσα.
Με δεδομένο ότι η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων υπαγωγής στη ρύθμιση λήγει στις 31-12-2021, το πιο πιθανό είναι η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή των αιτήσεων να τεθεί σε λειτουργία προς το τέλος του τρέχοντος έτους, δηλαδή στις αρχές Δεκεμβρίου 2021.
Μέχρι τότε όμως πολλά χρέη προς την Εφορία βεβαιωμένα κατά τη διάρκεια της φετινής άνοιξης ή του φετινού καλοκαιριού και μέχρι τις 31-7-2021 για τα οποία οι προθεσμίες εξόφλησης λήγουν τον Αύγουστο ή τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο θα έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμα για χρονικό διάστημα το οποίο θα κυμαίνεται από 1 έως και 3 μήνες.
Κατά το χρονικό αυτό διάστημα που τα συγκεκριμένα χρέη θα παραμένουν ληξιπρόθεσμα και αρρύθμιστα, οι οφειλέτες τους θα κινδυνεύουν να χάσουν άλλες ρυθμίσεις στις οποίες έχουν εντάξει παλαιότερες οφειλές τους.
Κι αυτό διότι, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, οι ρυθμίσεις εκείνες χάνονται εφόσον οι ενταγμένοι σ’ αυτές οφειλέτες έχουν εκκρεμότητες με άλλα απλήρωτα χρέη, ληξιπρόθεσμα και αρρύθμιστα. Υπάρχει δηλαδή ο κίνδυνος μέχρι να δοθεί η δυνατότητα ένταξης των νέων αυτών ληξιπρόθεσμων και αρρύθμιστων οφειλών στην καινούργια ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων, οι οφειλέτες να χάσουν όλες τις υπόλοιπες ρυθμίσεις άλλων παλαιότερων οφειλών τους.
Απώλεια ρυθμίσεων
Το πρόβλημα αφορά συγκεκριμένα όσους οφειλέτες έχουν ταυτόχρονα και άλλα χρέη ήδη τακτοποιημένα με πάγιες ρυθμίσεις 24 ή 48 δόσεων ή με παλαιές ρυθμίσεις 100 ή 120 δόσεων.
Οι οφειλέτες αυτοί, εφόσον έχουν χρέη βεβαιωμένα πρόσφατα έως και την 31η-7-2021, για τα οποία οι προθεσμίες καταβολής δεν έχουν λήξει ακόμη, αν αφήσουν τα νέα αυτά χρέη τους να γίνουν ληξιπρόθεσμα και να παραμείνουν αρρύθμιστα μέχρι και τον Νοέμβριο για να τα εντάξουν στη νέα ρύθμιση από τον Δεκέμβριο αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να χάσουν όλες τις άλλες ρυθμίσεις των παλαιότερων χρεών τους!
Η λύση του προβλήματος
Για να αντιμετωπιστεί αυτό το νομοθετικό κενό, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών θα πρέπει:
* ή να νομοθετήσει το «πάγωμα» και αυτών των πρόσφατα βεβαιωθεισών οφειλών μέχρι τις 31-12-2021, όπως ήδη έχει πράξει με άλλες παλαιότερες οφειλές βεβαιωθείσες την περίοδο της πανδημίας,
* ή να δώσει εντολή στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων να θέσει άμεσα σε λειτουργία την ηλεκτρονική πλατφόρμα για την ένταξη των οφειλετών στη νέα ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων, ώστε τα επίμαχα ποσά των νέων οφειλών να μη μείνουν απλήρωτα και αρρύθμιστα και οι οφειλέτες τους να μην απολέσουν τις υπόλοιπες ρυθμίσεις τους για τα παλαιότερα χρέη τους.
Τα κριτήρια υπαγωγής
Στη ρύθμιση αυτή μπορούν να υπαχθούν ειδικότερα οφειλές βεβαιωμένες στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (ΔΟΥ) και τα Ελεγκτικά Κέντρα που, κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης, δεν τελούν σε καθεστώς άλλης ρύθμισης και έχουν βεβαιωθεί κατά το διάστημα από 1ης-3-2020 έως 31η-7-2021. Η υπαγωγή στη ρύθμιση είναι εφικτή, εφόσον πληρούται ένα από τα ακόλουθα κριτήρια:
α) εφόσον πρόκειται για οφειλέτες φυσικά πρόσωπα επιτηδευματίες, νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, που επλήγησαν λόγω των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid-19, να έχουν κύριο ΚΑΔ δραστηριότητας που ορίζεται
σε μία τουλάχιστον απόφαση υπουργού Οικονομικών με μέτρα οικονομικής ενίσχυσης πληγέντων από τα μέτρα κατά του Covid-19, η οποία έχει εκδοθεί εντός του 2020,
β) εφόσον πρόκειται για οφειλέτες φυσικά πρόσωπα μη επιτηδευματίες:
βα) η σύμβαση εργασίας τους να είχε ανασταλεί για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα κατά την περίοδο από 1.3.2020 έως 31.7.2021, λόγω των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid-19,
ββ) να έλαβαν αποζημίωση ειδικού σκοπού με μονομερή δήλωση, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα από 1.3.2020 έως 31.7.2021,
βγ) να εντάχθηκαν στον μηχανισμό ενίσχυσης «Συν-Εργασία», για οποιαδήποτε χρονικό διάστημα από 1.3.2020 έως 31.07.2021,
βδ) να έχουν εισπράξει αναγκαστικά μειωμένο μίσθωμα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα από 1.3.2020 έως 31.7.2021 και να έχουν αποζημιωθεί κατόπιν ελέγχου των δηλώσεων Covid-19,
βε) να ήταν εγγεγραμμένοι στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ, οποιοδήποτε διάστημα από 1.3.2020 έως 31.7.2021.
Λοιπές οφειλές
Στην παρούσα ρύθμιση υπάγεται υποχρεωτικά το σύνολο των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών στις ΔΟΥ και τα Ελεγκτικά Κέντρα που κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης δεν τελούν σε καθεστώς άλλης ρύθμισης και έχουν βεβαιωθεί κατά το διάστημα από 1-3-2020 έως 31.7.2021.
Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να ρυθμιστούν έως και σε 72 μηνιαίες δόσεις όλες οι αρρύθμιστες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση που βεβαιώθηκαν κατά τη χρονική περίοδο από τον Μάρτιο του 2020 έως και τον Ιούλιο του 2021 αλλά δεν κατέστη δυνατό να εξοφληθούν εμπρόθεσμα.
Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται οφειλές από ΦΠΑ φορολογικών περιόδων από τον Μάρτιο του 2020 έως τον Ιούνιο του 2021, από φόρο εισοδήματος, ειδική εισφορά αλληλεγγύης, τέλος επιτηδεύματος και φόρο πολυτελούς διαβίωσης φορολογικού έτους 2019, καθώς και από ΕΝΦΙΑ έτους 2020 οι οποίες έμειναν απλήρωτες και αρρύθμιστες μέχρι σήμερα.
Περιλαμβάνονται επίσης έκτακτες φορολογικές οφειλές (από φόρους κληρονομιάς, δωρεάς, γονικής παροχής, μεταβίβασης ακινήτων, πρόστιμα οδικών, πολεοδομικών και λοιπών παραβάσεων βεβαιωμένα στις ΔΟΥ, πρόστιμα φορολογικών και τελωνειακών ελέγχων) που βεβαιώθηκαν εντός της περιόδου Μαρτίου 2020 - Ιουλίου 2021 αλλά δεν εξοφλήθηκαν εμπρόθεσμα και παρέμειναν αρρύθμιστες.
Επιπλέον, εντάσσονται στη ρύθμιση, ανεξαρτήτως των ανωτέρων κριτηρίων και της ημερομηνίας βεβαίωσής τους, οφειλές για τις οποίες έχει χορηγηθεί αναστολή είσπραξης και παράταση καταβολής έως τις 31-12-2021.
Οφειλές που εξαιρούνται
Εξαιρούνται από την υπαγωγή στη ρύθμιση:
α) Ο φόρος εισοδήματος φορολογικού έτους 2020.
β) Οφειλές οι οποίες δεν δύνανται να ρυθμίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 22 του ν. 4002/2011 (Α’ 180) και αφορούν σε ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων που χορηγήθηκαν με τη σύσταση ειδικών αφορολόγητων αποθεματικών ή σύμφωνα με άλλες διατάξεις.
γ) Δόσεις ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής, βάσει δικαστικής απόφασης ή προσωρινής διαταγής ή κατ’ εφαρμογή του ν. 4469/2017.
Τι ορίζει ο νόμος
Σύμφωνα με το άρθρο 75 του ν. 4821/2021, με την υπ’ αριθμόν Α1179/10-8-2021 απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών Αποστόλου Βεσυροπούλου και με την υπ’ αριθμόν Ε2167/16-8-2021 εγκύκλιο της ΑΑΔΕ, παρέχεται σε χιλιάδες φορολογούμενους πληττόμενους οικονομικά από την πανδημία του κορονοϊού η δυνατότητα να ρυθμίσουν έως και σε 36 άτοκες μηνιαίες δόσεις ή έως και σε 72 έντοκες μηνιαίες δόσεις:
α) οφειλές προς τις φορολογικές αρχές που έχουν βεβαιωθεί από 1-3-2020 έως 31-7-2021
β) βεβαιωμένες οφειλές για τις οποίες έχει χορηγηθεί παράταση προθεσμιών καταβολής ή και αναστολή είσπραξης έως και τις 31-12-2021 στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των επιπτώσεων του κορονοϊού Covid-19.
Η αίτηση για υπαγωγή σε πρόγραμμα ρύθμισης 36 άτοκων ή 72 έντοκων μηνιαίων δόσεων υποβάλλεται ηλεκτρονικά μέχρι και τις 31/12/2021, μέσω διαδικτυακής εφαρμογής για όλες τις περιπτώσεις που αυτό υποστηρίζεται τεχνικά.
Εξαιρετικά και σε περίπτωση που υφίσταται αδυναμία διαδικτυακής υποστήριξης, η αίτηση υποβάλλεται στην Υπηρεσία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), ο προϊστάμενος της οποίας είναι αρμόδιος για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής.
Η αίτηση για ρύθμιση επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 του ν. 1599/1986.
Όταν η αίτηση δεν υποβάλλεται από τον πρωτοφειλέτη, η υποβολή της διενεργείται μόνο στην αρμόδια για την επιδίωξη της είσπραξης των οφειλών υπηρεσία.
Η υπαγωγή του οφειλέτη στη ρύθμιση συντελείται με την καταβολή της πρώτης δόσης μέχρι και την 31η/1/2022. Οι επόμενες δόσεις της ρύθμισης καταβάλλονται έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επόμενων μηνών.