Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε ποσοστό 10% με 15% του κόστους διαχείρισης έχουν διαμορφωθεί τα ασφαλιστικά έξοδα των πλοίων. Αυτά αφορούν το hull & machinery, αλλά και την αστική κάλυψη, ενώ τα ποσά ανεβαίνουν εφόσον το πλοίο καλύπτεται και για καθυστερήσεις, καταστροφή φορτίου, war risk, και προστασία από επιθέσεις στον κυβερνοχώρο.
Στην ειδική έκδοση των Lloyd’s List για τις ασφαλιστικές καλύψεις των πλοίων επισημαίνεται ότι οι ασφαλιστικές καλύψεις των πλοίων βρίσκονταν σε χαμηλά επίπεδα για δεκαετίες, κυρίως λόγω του ανταγωνισμού μεταξύ των P&I clubs για τα μερίδια αγοράς, και την προσφερόμενη χωρητικότητα από τα Lloyd’s.
Τα τελευταία χρόνια όμως τείνει να γίνει συνείδηση ότι οι χαμηλές χρεώσεις έχουν αποδειχθεί μη βιώσιμες και οι ασφαλιστές -από την πλευρά τουςδεν είχαν άλλη εναλλακτική λύση παρά να ζητήσουν αύξηση των χρεώσεων. Μάλιστα, οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι οι αυξήσεις θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια και του 2022 και ίσως και το 2023.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στο hull & machinery, στην ασφάλιση δηλαδή για ζημιές ή απώλεια πλοίου και μηχανών. Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους έχουν καταγραφεί αυξήσεις ύψους 9%, ενώ οι ασφαλιστές αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο μέχρι το τέλος του 2021 να έχουν ανέβει περαιτέρω, σε ένα ποσοστό που θα κυμαίνεται από 5% μέχρι 10%. Μάλιστα, όπως επισημαίνεται, είναι ακόμα πολύ νωρίς προκειμένου να υπολογιστεί η συνολική επίδραση που θα έχει στην αγορά ναυτασφαλίσεων το ατύχημα του Ever Given που έκλεισε τη Διώρυγα του Σουέζ για διάστημα έξι ημερών και προκάλεσε τεράστιες καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Στην άνοδο των ασφαλίστρων συντείνει και η μεγάλη αύξηση των τιμών στο σιδηρομετάλλευμα που κάνει πιο ακριβές τις εργασίες στα πλοία.
Όσον αφορά τα P&I, αν και είναι πολύ νωρίς να γίνουν σαφείς εκτιμήσεις για την πορεία που θα έχουν τα ασφάλιστρα φέτος τόσο το Ever Given όσο και η περίπτωση του X-Press Pearl, αντιπροσωπεύουν σαφώς μια αρνητική αρχή.
Και αυτό γιατί οι αλληλασφαλιστικοί οργανισμοί που είναι μη κερδοσκοπικοί θα μπορέσουν να ξεπεράσουν τα ελλείμματα χρησιμοποιώντας αποθεματικά, αφού και οι επενδύσεις που κάνουν μέσα στο 2021 δεν αναμένεται να έχουν την εξαιρετική απόδοση που είχαν έναν χρόνο πριν. Τέλος, σε ό,τι αφορά την ασφάλιση φορτίου, με το Ever Given να έχει χιλιάδες containers, θεωρείται η μεγαλύτερη υπόθεση όλων των εποχών, και στην αντιδικία που έχει δημιουργηθεί αναμένεται να συμμετέχουν εκατοντάδες ίσως και χιλιάδες εμπλεκόμενες πλευρές.
Για το λεγόμενο war risk, τον κίνδυνο δηλαδή ένα πλοίο να υποστεί απώλειες σε μια περιοχή όπου υπάρχουν πολεμικές συγκρούσεις, η Επιτροπή έχει εκδώσει ένα νέο σύνολο περιοχών, η οποία τώρα περιλαμβάνει και το Cabo Delgado της Μοζαμβίκης, ενώ αντίθετα επιτρέπεται πλέον στα πλοία να πιάνουν στο Ομάν στον Ινδικό Ωκεανό. Υψηλά ασφάλιστρα καταβάλλουν τα πλοία που φτάνουν σε ισραηλινά λιμάνια. Πρόκειται όμως για μια διαδικασία με πολλές αλλαγές σε συχνά χρονικά διαστήματα, αφού συχνά αλλάζουν και τα δεδομένα των τοπικών συγκρούσεων σε πολλές περιοχές του πλανήτη. Τέλος, σε ό,τι αφορά την αντασφαλιστική αγορά οι χρεώσεις έχουν αυξηθεί περίπου κατά 10%.
Η υπόθεση Ever Given
Αναφορικά με τη μεγαλύτερη υπόθεση της φετινής χρονιάς, την προσάραξη του γιγαντιαίου Ever Given των 20.000 teu στη Διώρυγα του Σουέζ, η πλοιοκτήτρια εταιρεία Shoei Kisen Kaisha φαίνεται ότι έφτασε σε εξωδικαστική συμφωνία με τις Αρχές της Αιγύπτου. Αυτό που μένει να ξεκαθαρίσει είναι το ύψος της συμφωνίας αυτής, αφού άλλες πηγές αναφέρουν ότι η αποζημίωση που καταβάλλει η εταιρεία κυμαίνεται από 450 μέχρι 550 εκατ. δολάρια, ενώ άλλες το προσδιορίζουν στα 200 εκατ. δολάρια περίπου.