Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Ένα ακόμα βήμα για την ψηφιοποίηση της καθημερινότητας του Δημοσίου, του πολίτη και της αγοράς, με την καθιέρωση νέων βάσεων δεδομένων υπό την ονομασία «myAuto», «Audit-Car», «myPhoto» και «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου», κάνει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με νομοσχέδιο που ετέθη σε δημόσια διαβούλευση έως τις 17 Ιουλίου.
Οι νέες αυτές ηλεκτρονικές υπηρεσίες έρχονται να προστεθούν στις ήδη 1.185 υπάρχουσες του gov.gr που έχουν διευκολύνει σημαντικά την καθημερινότητα του πολίτη, όπως είναι μεταξύ άλλων η άυλη συνταγογράφηση, η υπεύθυνη δήλωση και εξουσιοδότηση, ο εμβολιασμός κατά του κορονοϊού, το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό Covid-19, η απόδοση κλειδάριθμου με ψηφιακό ραντεβού, πληρωμές και παράβολα, υπηρεσίες που αφορούν τη Δικαιοσύνη και πολλά άλλα.
Στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται ρυθμίσεις με στόχο την επιτάχυνση της ολοκλήρωσης της διαδικασίας κτηματογράφησης ακινήτων, διατάξεις για την επίσπευση των διαδικασιών αδειοδότησης των κεραιών 5G, όπως και για την έγκριση επενδυτικών σχεδίων από το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ).
Οι νέες βάσεις δεδομένων για τα αυτοκίνητα αφορούν το μεγαλύτερο τμήμα των πολιτών που θα αποκτήσουν πρόσβαση στα στοιχεία του οχήματός τους, ενώ θα διευκολύνουν το έργο (ελεγκτικό κ.λπ.) των αρμόδιων δημόσιων φορέων (ΚΤΕΟ, εφορία, αστυνομία) και τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Οι νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες «myAuto» και «Audit-Car» που θα ενσωματωθούν στο gov.gr θα παρέχουν σε πραγματικό χρόνο πρόσβαση σε βασικές πληροφορίες όσον αφορά τα οχήματα, όπως στα βασικά στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας, στην εξόφληση των τελών κυκλοφορίας, στον τεχνικό έλεγχο και στην ασφάλιση του οχήματος.
«myAuto»
Ειδικότερα, βάσει του άρθρου 31 του νέου νομοσχεδίου, μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας «myAuto» οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα έχουν πρόσβαση, σε πραγματικό χρόνο, σε πληροφορίες που αφορούν το όχημά τους και σχετίζονται με: α) την ημερομηνία έκδοσης και ανάκλησης της άδειας κυκλοφορίας και τα λοιπά βασικά στοιχεία αυτής, β) την ημερομηνία καταβολής τελών κυκλοφορίας, γ) την περίοδο ασφαλιστικής κάλυψης σε ισχύ και το ιστορικό ασφαλιστικών αποζημιώσεων, δ) το ιστορικό Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό αν το όχημα εισήχθη μεταχειρισμένο, με βάση τις διελεύσεις και τα διανυθέντα χιλιόμετρα, ε) τον τύπο και το μοντέλο του οχήματος, στ) τη θέση του οχήματος σε προσωρινή ακινησία, ζ) τον τεχνικό έλεγχο του οχήματος και η) την ένταξή του στο Μητρώο Κλεμμένων Οχημάτων της Ελληνικής Αστυνομίας.
«Audit-Car»
Στις ίδιες πληροφορίες θα έχουν πρόσβαση και τα όργανα ελέγχου οχημάτων μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας «Audit-Car».
Σήμερα οι βασικές πληροφορίες σχετικά με τα οχήματα παρέχονται αποσπασματικά από βάσεις δεδομένων διαφόρων φορέων και όχι σε όλες τις περιπτώσεις σε πραγματικό χρόνο, με αποτέλεσμα να προκύπτουν γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και καθυστερήσεις. Με την προτεινόμενη ρύθμιση εισάγεται η δυνατότητα συγκεντρωτικής πρόσβασης, ψηφιακά, σε πλήθος πληροφοριών που αφορούν το όχημα, τόσο στους ίδιους τους ιδιοκτήτες αυτών όσο και στα αρμόδια όργανα ελέγχου προς τον σκοπό της εξοικονόμησης χρόνου, αλλά και της ασφαλέστερης άντλησης και διασταύρωσης των τηρουμένων στα μητρώα του Δημοσίου στοιχείων που αφορούν το όχημα.
«myPhoto»
Με την υπηρεσία «myPhoto» προβλέπεται η μεταφόρτωση, διαχείριση και αποθήκευση ψηφιακών φωτογραφιών ή η οπτική απεικόνιση των ιδιόχειρων υπογραφών κάθε φυσικού προσώπου στο κυβερνητικό νέφος Δημοσίου Τομέα (G-Cloud), ώστε να χρησιμοποιηθούν σε ηλεκτρονικές εφαρμογές και υπηρεσίες που παρέχονται από φορείς του Δημοσίου.
Παρέχεται δηλαδή στα φυσικά πρόσωπα ένα ακόμα ψηφιακό εργαλείο το οποίο θα τους επιτρέπει να διεκπεραιώνουν εξ αποστάσεως, με ταχύτητα και ασφάλεια, ένα ιδιαίτερα μεγάλο εύρος συναλλαγών με φορείς του δημοσίου τομέα, για την ολοκλήρωση των οποίων απαιτείται η προσκόμιση φωτογραφίας ή και η υπογραφή τους. Η μεταφόρτωση των ανωτέρω ψηφιακών αρχείων θα πραγματοποιείται από πιστοποιημένους επαγγελματίες φωτογράφους, προκειμένου να διασφαλισθεί η ακεραιότητα των δεδομένων που περιλαμβάνονται σε αυτά και να αποφευχθούν φαινόμενα σφάλματος κατά τη μεταφόρτωση, ενώ για λόγους διασφάλισης της γνησιότητας των αρχείων, η ανάκτηση και χρήση τους από το φυσικό πρόσωπο θα είναι δυνατή μόνο κατόπιν προηγούμενου συσχετισμού τους με βασικά στοιχεία ταυτοποίησης.
Ειδικότερα με το άρθρο 33 του σε διαβούλευση νομοσχεδίου αναγνωρίζεται νομοθετικά η χρήση ψηφιοποιημένης ιδιόχειρης υπογραφής στις συναλλαγές των πολιτών με τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) ή με άλλα λόγια η ισότιμη νομική και αποδεικτική ισχύς της ψηφιοποιημένης ιδιόχειρης υπογραφής, με την ιδιόχειρη υπογραφή.
Με τη ρύθμιση αυτή καλύπτεται το νομοθετικό κενό σχετικά με την αναγνώριση της νομικής και αποδεικτικής ισχύος των ιδιόχειρων υπογραφών που τίθενται σε ηλεκτρονικό μέσο. Ταυτόχρονα, δημιουργεί τις θεσμικές προϋποθέσεις για την προώθηση νέων μορφών συναλλαγών με τα ΚΕΠ. Η θέση της ιδιόχειρης υπογραφής επί ηλεκτρονικού μέσου την καθιστά ψηφιοποιημένη, με την έννοια ότι το γραφικό αποτύπωμα του υπογράφοντος τίθεται σε ειδική οθόνη με δυνατή την ενσωμάτωση της υπογραφής αυτής σε ηλεκτρονικό έγγραφο.
«e-Φάκελος Ακινήτου»
Με το άρθρο 29 προβλέπεται η δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας με την ονομασία «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου», με αντικείμενο την υποστήριξη της διενέργειας εμπραγμάτων δικαιοπραξιών επί ακινήτων, η οποία θα είναι προσβάσιμη στα συμβαλλόμενα μέρη και στους συμβολαιογράφους μέσω του gov.gr.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση εισάγεται ένα εξαιρετικά χρήσιμο ψηφιακό εργαλείο, προσβάσιμο, το οποίο περιμένει η αγορά των ακινήτων, καθώς αναμένεται να συμβάλει ουσιαστικά στην ελαχιστοποίηση του χρόνου που απαιτείται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας διενέργειας εμπράγματων συμβολαιογραφικών δικαιοπραξιών επί ακινήτων και στην αποφυγή της πρόσθετης ταλαιπωρίας των εμπλεκόμενων μερών, μέσω της αξιοποίησης των διαλειτουργικοτήτων μεταξύ των υφιστάμενων πληροφοριακών συστημάτων και μητρώων των φορέων του δημοσίου τομέα.
Με στόχο την ακόμα μεγαλύτερη διευκόλυνση των ενδιαφερόμενων μερών, θα παρέχεται η δυνατότητα στον συμβολαιογράφο να αναρτά ο ίδιος στην ηλεκτρονική πλατφόρμα έγγραφα όταν αυτά δεν είναι δυνατόν να εκδοθούν ή να εξαχθούν ηλεκτρονικά από τους φορείς του Δημοσίου, υπέχοντας, παράλληλα, ευθύνη ως προς την ακρίβεια και την πληρότητα αυτών.
Ειδικότερα, η διαδικασία αγοράς - πώλησης ακινήτου θα ξεκινά και θα ολοκληρώνεται ασφαλώς ηλεκτρονικά στο γραφείο του συμβολαιογράφου. Η επιτάχυνση θα γίνει δυνατή μέσα από την ψηφιοποίηση περίπου 17 πιστοποιητικών.
Σήμερα για να γίνει μια αγοραπωλησία ακινήτου στη χώρα μας είναι αναγκαία 11 βήματα, όταν ο μέσος όρος στις χώρες που εξετάζει η Παγκόσμια Τράπεζα είναι 4,7.
Η φιλοδοξία του υπουργείου είναι να φθάσουμε στο ένα ή το πολύ στα δύο βήματα, ενώ η εκτίμησή του είναι ότι η υπηρεσία «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου» θα είναι έτοιμη να ξεκινήσει να λειτουργεί εντός του φθινοπώρου.
Κτηματογράφηση
Αναφορικά με το Κτηματολόγιο η βασικότερη αλλαγή που επέρχεται στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο με το σε διαβούλευση νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι η δυνατότητα ολοκλήρωσης της κτηματογράφησης μιας περιοχής χωρίς να έχουν κλείσει οι εκκρεμότητες με τις ενστάσεις.
Βάσει των στοιχείων που επικαλείται το αρμόδιο υπουργείο, δηλαδή τα στατιστικά των ήδη κτηματογραφημένων περιοχών, το 98% των ακινήτων μιας περιοχής θα μπορούσαν να καταχωρηθούν στο Κτηματολόγιο μετά την ανάρτηση, χωρίς να απαιτούνται άλλες διαδικασίες. Παρ’ όλα αυτά, κατά το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, για να λειτουργήσει το Κτηματολόγιο πρέπει να έχουν εκδικαστεί όλες οι αιτήσεις και οι αντίθετες απόψεις και αυτό σημαίνει μεγάλες καθυστερήσεις.
Οι επιτροπές εξέτασης αντιρρήσεων θα εξετάζουν τις εκκρεμείς αιτήσεις διόρθωσης σε καθεστώς λειτουργούντος Κτηματολογίου.
Η προτεινόμενη ρύθμιση αφορά μόνον τις υπό κτηματογράφηση περιοχές, στις οποίες η ανάρτηση πραγματοποιήθηκε μετά τον Μάιο του 2020.
Στόχος είναι σε έναν χρόνο να έχει περάσει σε λειτουργών Κτηματολόγιο το 57% των δικαιωμάτων σε ακίνητη περιουσία, από 35% σήμερα και σε δύο χρόνια το 90%.
Με το άρθρο 13 επίσης αναμορφώνεται ο υφιστάμενος τρόπος διόρθωσης πρόδηλων σφαλμάτων ανακριβών πρώτων εγγραφών που εμφανίζουν την ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτη» με την αντιστροφή του βάρους προβολής αντιρρήσεων, το οποίο επιρρίπτεται πλέον στις αρμόδιες υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου.
Οπτικοακουστικά έργα
Το εν λόγω νομοσχέδιο περιλαμβάνει ακόμη στοχευμένες τροποποιήσεις στο καθεστώς ενίσχυσης των οπτικοακουστικών έργων από το ΕΚΟΜΕ.
Μεταξύ άλλων διευκρινίζεται ότι ως επιλέξιμες δαπάνες για την παραγωγή οπτικοακουστικού έργου νοούνται οι αμοιβές σεναριογράφου, σκηνοθέτη και οι δαπάνες για πνευματικά δικαιώματα για μουσική επένδυση, ενώ επέρχονται επιμέρους τροποποιήσεις στη διαδικασία ελέγχου και πιστοποίησης της ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων.