Σε «μετωπική» εξελίσσεται η σύγκρουση ΑΔΜΗΕ - ΡΑΕ

Αφορμή η καθυστερημένη αναπροσαρμογή χρεώσεων χρήσης δικτύου
Τετάρτη, 30 Ιουνίου 2021 23:23
ATHANASSIOS ANAGNOSTOPOULOS

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Αλεξάκη
[email protected] 

Σε υψηλούς τόνους ήταν η κριτική που άσκησε χτες στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), μιλώντας σε δημοσιογράφους, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης.

Αφορμή ήταν η καθυστερημένη απόφαση της Αρχής για αναπροσαρμογή στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις για το σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά αιτία, όπως φαίνεται, είναι μια σειρά από θέματα όπου καταγράφονται, όπως αναφέρεται, αντίθετες προσεγγίσεις.

«Η ΡΑΕ σαν δημόσιο παλαιάς κοπής μάς αντιμετωπίζει σαν δημόσιο και όχι ως μια εταιρεία που λογοδοτεί σε επενδυτές» είπε χαρακτηριστικά. «Χρειάζεται να επαναπροσδιοριστεί η σχέση με τον Ρυθμιστή, για να προστατευθούν τα νόμιμα συμφέροντα της εταιρείας» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μανουσάκης, παραπέμποντας σε νομικές προσφυγές και σημείωσε ότι μια σειρά από αποφάσεις και καθυστερήσεις, τις οποίες απέδωσε στη ΡΑΕ, επέφερε πλήγμα 10 εκατ. ευρώ στην καθαρή κερδοφορία του ΑΔΜΗΕ.

Οι χρεώσεις

Αναφερόμενος στο θέμα με τις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος, αφού υποστήριξε ότι οι αναπροσαρμογές είναι οριακές σε σχέση με το σύνολο του λογαριασμού τόνισε ότι εάν η ΡΑΕ είχε εισηγηθεί ήδη τη μείωση των ΥΚΩ, με δεδομένο ότι έχουν λειτουργήσει οι διασυνδέσεις των Κυκλάδων και έχουν σβήσει οι πετρελαϊκές μονάδες στα νησιά, ο τελικός λογαριασμός θα ήταν προς όφελος του καταναλωτή.

«Αν είχε κάνει η ΡΑΕ κανονικά τη δουλειά της, οι αυξήσεις θα είχαν μπει από τον Ιανουάριο, θα ήταν απειροελάχιστες στα οικιακά και λιγότερο από 1% στις εταιρείες και ταυτόχρονα ο ΑΔΜΗΕ θα εισέπραττε τα 5 εκατ. φέτος και όχι το 2023» είπε ο πρόεδρος του Διαχειριστή.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται από πήγες του ΑΔΜΗΕ, σχετικά με την επιβάρυνση των καταναλωτών ενέργειας από τις νέες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος (ΧΧΣ) που ανακοίνωσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στις 28 Ιουνίου 2021:

1. Η επιβάρυνση του τελικού καταναλωτή (χαμηλής/μέσης τάσης) από τα τέλη υπέρ του Διαχειριστή αντιστοιχεί σε ένα ελάχιστο ποσοστό επί του συνολικού λογαριασμού. Ενδεικτικά (όπως αναφέρεται σε αναλυτικό παράδειγμα στη συνέχεια), σε οικιακό λογαριασμό 4μηνης κατανάλωσης, συνολικού ύψους 448 ευρώ, η αύξηση του τέλους ΑΔΜΗΕ θα ανέρχεται σε μόλις 36 λεπτά του ευρώ.

2. Με τα έργα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, η επιβάρυνση των καταναλωτών μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας θα πρέπει να μειώνεται. Αυτό συμβαίνει επειδή οι ΥΚΩ χρεώνονται στο σύνολο των καταναλωτών προκειμένου να επιμερίζεται το κόστος των ρυπογόνων τοπικών μονάδων παραγωγής, οι οποίες όμως παύουν να λειτουργούν μόλις τα νησιά διασυνδέονται. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι με τις διασυνδέσεις Σύρου, Πάρου και Μυκόνου (2018) και Νάξου (2020), οι ΥΚΩ πρέπει να μειωθούν κατά 60 εκατ. ευρώ ετησίως. Με τη διασύνδεση Κρήτης, αντίστοιχα, οι ΥΚΩ θα πρέπει να μειωθούν κατά 380 εκατ. ευρώ το 2022 (πρώτο πλήρες έτος λειτουργίας Κρήτης-Πελοποννήσου). Μετά την ολοκλήρωση και της Κρήτης-Αττικής το 2023, η μείωση εκτιμάται σε 550 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ το 2030.

Σύμφωνα, έτσι, με πηγές του ΑΔΜΗΕ, δεν υφίσταται καμία επιβάρυνση για τους καταναλωτές ενέργειας από τα έργα του ΑΔΜΗΕ. Αντίθετα, οι λογαριασμοί ρεύματος θα μειώνονται όσο τα νησιά διασυνδέονται, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι η ΡΑΕ θα εισηγηθεί με απόφασή της τη μείωση των ΥΚΩ.

Παραδείγματα

Παραδείγματα υφιστάμενων λογαριασμών (σε ευρώ)

Παράδειγμα 1: Οικιακός λογαριασμός (χαμηλής τάσης)

Συνολικό ποσό λογαριασμού: 448

Χρεώσεις προμηθευτή: 257,23

Χρεώσεις ρυθμιζόμενων: 129,84

Χρέωση ΑΔΜΗΕ: 11,68

Νέα χρέωση ΑΔΜΗΕ: 12,07 (αύξηση 0,36 ευρώ ή 0,08% επί συνολικού λογαριασμού)

Παράδειγμα 2: Εταιρικός λογαριασμός (μέσης τάσης)

Συνολικό ποσό λογαριασμού: 11.488

Χρεώσεις προμηθευτή: 7.522,62

Χρεώσεις ρυθμιζόμενων: 2.855,25

Χρέωση ΑΔΜΗΕ: 241,91

Νέα χρέωση ΑΔΜΗΕ: 279,7 (αύξηση 37,79 ευρώ ή 0,33% επί συνολικού λογαριασμού)

Επίσης επέρριψε ευθύνη για αβελτηρία και κωλυσιεργία στη Ρυθμιστική Αρχή που αφορά πέρα από τις χρεώσεις και την έγκριση των 10ετών Προγραμμάτων Ανάπτυξης. Επιπλέον χαρακτήρισε αδικαιολόγητο το πρόστιμο των 5 εκατ. ευρώ που αποφάσισε η ΡΑΕ για το Δυτικό Διάδρομο της Πελοποννήσου.

Ο CEO του ΑΔΜΗΕ αναφέρθηκε, τέλος, και στο πλάνο ανάπτυξης θέτοντας ως προτεραιότητα την αξιοποίηση των υποδομών, του στόλου βαρέων οχημάτων, αλλά και την ανάπτυξη κομβικού ρόλου στην ενεργειακή μετάβαση και στην αποθήκευση.

Προστασία Καταναλωτή

Η ΡΑΕ είναι αποφασισμένη να προβεί στις κατάλληλες ενέργειες εφόσον χρειαστεί προκειμένου να προστατευτεί ο καταναλωτής στην περίπτωση της λειτουργίας της αγοράς χονδρικής, αλλά και στην περίπτωση των τελών δικτύου και των σχετικών αποζημιώσεων για τις επενδύσεις, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Αρχής, Αθ. Δαγούμας, μιλώντας χθες κατά το συνέδριο Green Deal Greece 2021 του ΤΕΕ.

Ειδικά για την πρόσφατη απόφαση για αύξηση των περιόδων χρήσης του Δικτύου Μεταφοράς σημείωσε ότι πρόκειται για απόφαση που θα ισχύσει ως το τέλος του έτους και ότι το επόμενο διάστημα θα διαβουλευθεί με τον ΑΔΜΗΕ επί της νέας εισήγησης που έχει ζητήσει από τον Διαχειριστή και η οποία έχει καθυστερήσει, όπως είπε ο κ. Δαγούμας τουλάχιστον ένα μήνα.

Ο πρόεδρος της ΡΑΕ προανήγγειλε δε ότι το επόμενο διάστημα θα ανακοινωθούν οι αποφάσεις της ΡΑΕ και για Τέλη Χρήσης του Δικτύου Διανομής. Παράλληλα ανέφερε ότι πλέον το μοντέλο επέκτασης του δικτύου έχει αλλάξει και η κατεύθυνση και η εισήγηση της ΡΑΕ είναι να γίνονται οι επεκτάσεις των υποσταθμών προς όφελος του καταναλωτή, δηλαδή να πληρώνονται αυτές οι επενδύσεις όταν υπάρχει ένας συγκεκριμένος συντελεστής φόρτισης, ώστε να αποφεύγεται το περιττό κόστος.

Σε σχέση με τις τιμές, τέλος, κάλεσε τους προμηθευτές για την ορθή λειτουργία της αγοράς σε ζητήματα ρητρών και διαφάνειας.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα