Κυρώθηκε κατά πλειοψηφία, από την Ολομέλεια, η σύμβαση για την «Οικονομική αποκατάσταση παραχωρησιούχων αεροδρομίων, λόγω των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 για το έτος 2020».
Υπέρ της σύμβασης τάχθηκε η ΝΔ, ενώ από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ δήλωσαν «παρών» και ΚΚΕ, ΕΛ.ΛΥ και ΜεΡΑ25 καταψήφισαν.
Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, χαρακτήρισε τη κύρωση της σύμβασης, «εθνικής στρατηγικής σημασίας», τονίζοντας ότι «η εύρυθμη λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων θα βοηθήσει τον ελληνικό τουρισμό, τη βαριά βιομηχανία της χώρας και θα αυξήσει τα δημοσιονομικά έσοδα του κράτους».
ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ δήλωσαν «παρών», διευκρινίζοντας ότι καταρχήν είναι θετικοί ως προς την οικονομική ενίσχυση της Φράπορτ, ωστόσο όπως είπαν, δεν έχουν αποσαφηνιστεί πλήρως τα ερωτήματα που τέθηκαν τόσο ως προς το ποια συγκεκριμένα είναι τα μέτρα στήριξης της εταιρίας όσο και πως διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον.
Από την πλευρά τους, ΚΚΕ, ΕΛ.ΛΥ και ΜεΡΑ25 κατηγόρησαν την κυβέρνηση για σκανδαλώδη οικονομική στήριξη της εταιρίας χωρίς καμία κατοχύρωση των συμφερόντων του κράτους.
«Έχουμε να κάνουμε με συγκεκριμένες δεσμεύσεις που απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης του 2015 τις οποίες πρέπει να τηρούμε. Κάναμε το βέλτιστο για το συμφέρον του ελληνικού δημοσίου, λαμβάνοντας υπόψη συγκεκριμένες δεσμεύσεις που έχει η χώρα. Αντίστοιχες πρωτοβουλίες και κρατικές παρεμβάσεις έχουν γίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες αλλά και αρκετές εκτός Ευρώπης», υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών.
Ο κ. Σταϊκούρας, χαρακτήρισε «απαραίτητη και αναγκαία την πρόβλεψη οικονομικής ενίσχυσης για τη λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων», τονίζοντας ότι «πρόκειται για καίριες υποδομές που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την εύρυθμη λειτουργία της χώρας».
«Καταφέραμε μετά από 12μηνες διαπραγματεύσεις, μία όσο το δυνατόν καλύτερη ρύθμιση, σε σχέση με την σύμβαση παραχώρησης του 2015, που είναι επωφελής για τη χώρα, την οικονομία και τη κοινωνία.
Αποδείξαμε ότι γνωρίζουμε πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε καλύτερα τον εθνικό πλούτο αλλά και καλύτερα κοινωνικά να τον κατανέμουμε. 'Αλλοι απέδειξαν ότι είναι πολιτικές ανεμοδούρες», ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας.
Απαντώντας σε κριτικές βουλευτών της αντιπολίτευσης που μίλησαν για αδικαιολόγητη υπεραισιοδοξία της κυβέρνησης για την πορεία της οικονομίας, ο κ. Σταϊκούρας αντέτεινε ότι «στη κυβέρνηση υπάρχει ρεαλιστική αισιοδοξία», και επικαλέστηκε διεθνείς προβλέψεις, τονίζοντας ότι «σύμφωνα με αυτές θα υπάρξει σημαντική βελτίωση των οικονομικών δεικτών της Ελλάδος που φθάνει στο επίπεδο της κατάστασης προ κορΩνοϊού».
«Όλοι οι δείκτες μιλούν για καλύτερα αποτελέσματα για το ρυθμό ανάπτυξης της χώρας από ότι εμείς εκτιμούμε ότι θα είναι στο 3,6%. Αυτό δεν είναι στοιχείο θριαμβολογίας αλλά στοιχείο μιας ρεαλιστικής πραγματικότητας η οποία όμως θέλει συνοχή και σύνεση», σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας.
Από την πλευρά του, ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Τρύφων Αλεξιάδης, έκανε λόγο για «ασαφή σημεία του νομοσχεδίου που χρίζουν περαιτέρω διευκρινήσεων».
«Εμείς θέλουμε να λυθεί το πρόβλημα μέσα στα πλαίσια που ορίζει η σύμβαση παραχώρησης που υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2015, με κριτήριο τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος. Το σημερινό νομοσχέδιο για την οικονομική ενίσχυση έχει πάνω από 15 ασαφή σημεία που πρέπει να αποσαφηνιστούν. Γιατί κάθε ευρώ που σπαταλά το δημόσιο είναι δάνειο του μέλλοντος. Για να υπερψηφίσουμε πρέπει να έχουμε όλα τα στοιχεία. Αναφέρεται αόριστα απώλεια εσόδων της εταιρίας χωρίς διευκρινήσεις», υποστήριξε ο κ. Αλεξιάδης.
Για ασαφή σημεία της σύμβασης μίλησε και ο εισηγητής του ΚΙΝΑΛ, Κώστας Σκανδαλίδης.
«Εμείς λέμε ναι στην οικονομική στήριξη της εταιρίας αλλά με απόλυτα διαφανείς διαδικασίες και με συγκεκριμένα μέτρα και όχι χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Γιατί δεν μπορεί, κάθε φορά που μια μεγάλη επιχείρηση έχει ζημιά, αυτήν να την επωμίζεται στη πλάτη του ο ελληνικός λαός, και κάθε φορά που υπάρχουν κέρδη να τα επωφελείται η ίδια εταιρία. Αυτό δεν είναι κατανοητό. Για χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού εμείς δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε αν δεν έχουμε σαφείς και ξεκάθαρες απαντήσεις», ανέφερε ο κ. Σκανδαλίδης.
Κατά της κύρωσης της σύμβασης δήλωσε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, υποστηρίζοντας ότι, «η σημερινή κυβέρνηση εφαρμόζει τα επακόλουθα της σύμβασης παραχώρησης που έγινε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το 2015 και με την οποία αναγκάζεται το ελληνικό δημόσιο να στερηθεί έσοδα από τον κρατικό προϋπολογισμό και να καταβάλει αποζημίωση».
«Είστε απλόχεροι και γαλαντόμοι σε επιχειρηματικούς ομίλους, αλλά τσιγκούνηδες, μέχρι απανθρωπιάς για τα λαϊκά στρώματα και τους εργαζόμενους. Είναι ταξική και άδικη η πολιτική σας για να ταξιδεύουν όλο και πιο ψηλά τα επιχειρηματικά κέρδη από τα οποία το δημόσιο δεν διεκδικεί ποτέ», ανέφερε η κ. Μανωλάκου.
«Είναι προκλητική η άμεση και έμμεση στήριξη των επιχειρηματικών ομίλων με την αιτιολογία της πανδημίας. Αποζημιώνετε πλουσιοπάροχα φροντίζοντας τα έξοδα τους να είναι μηδαμινά.
Αντί να δίνετε λύσεις με οικονομικά και προνομιακά πακέτα για να στηρίξετε επιχειρηματικούς ομίλους, όπως τη «Φράπορτ», να στηρίξετε τα λαϊκά στρώματα. Εμείς καταψηφίζουμε γιατί είναι ενάντια στα συμφέροντα του ελληνικού λαού και την ασφάλεια της χώρας», κατέληξε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ.
Για «σκανδαλώδη συμφωνία που προετοιμάστηκε από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ανήκει στο Υπερταμείο των ξένων δανειστών και δεν υπόκειται σε κοινοβουλευτικό έλεγχο», έκανε λόγο ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος.
«Εμείς είμαστε εναντίον των καταχρηστικών διεκδικήσεων. Δεν είναι ευθύνη του ελληνικού δημοσίου το γεγονός ότι λόγω ανωτέρας βίας, της πανδημίας που ξέσπασε, ανεστάλησαν οι πτήσεις από την ΕΕ. Είναι σκανδαλώδης από νομικής οικονομικής και ηθικής πλευράς η οικονομική ενίσχυση της «Φράπορτ». Και αν την ψηφίσει η κυβέρνηση θα έρθει αντιμέτωπη με την δικαιοσύνη όταν οι έλληνες καταλάβουν τα εγκλήματα», πρόσθεσε ο κ. Βιλιάρδος.
Ο ειδικός αγορητής του ΜεΡΑ25, Κρίτων Αρσένης, χαρακτήρισε «απαράδεκτο το ελληνικό δημόσιο να μην αποδέχεται την έννοια της ανωτέρας βίας και να αναλαμβάνει την οικονομική ζημιά της «Φράπορτ», λόγω πανδημίας».
«Δεν υπήρχε καμία υποχρέωση της Ελλάδος να αποζημιώσει τη «Φράπορτ». Η κυβέρνηση θέλει να κάνει συνένοχο τη Βουλή σε μια πρωτοφανή εξυπηρέτηση συμφερόντων της εταιρίας, η οποία πήρε τα 14 αεροδρόμια της χώρας χωρίς να βάλει το χέρι στη τσέπη και ζητά να αποζημιωθεί για διαφυγόντα κέρδη λόγω κορονοϊού», τόνισε ο κ. Αρσένης.
Ο γενικός εισηγητής της ΝΔ, Βασίλης Σπανάκης, σημείωσε ότι η οικονομική ενίσχυση της εταιρίας τελεί υπό την αίρεση της ΕΕ ενώ παράλληλα η «Φράπορτ» παραιτείται έναντι οποιασδήποτε άλλης απαίτησης από το ελληνικό δημόσιο.
Σύμφωνα με την σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της εταιρείας «FRAPORT ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Α. ΑΕ», και «FRAPORT ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Β. ΑΕ, προβλέπεται η χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης ύψους 177,9 εκατ. ευρώ περίπου, «για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων λόγω των ληφθέντων μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας covid-19, στο πλαίσιο εκτέλεσης των συμβάσεων παραχώρησης για την αναβάθμιση, συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδος».