Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Αλεξάκη
[email protected]
Μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου αναμένεται να έχει ψηφιστεί ο νέος εθνικός κλιματικός νόμος, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, μετέχοντας την Πέμπτη στη Σύνοδο του Συμβουλίου Υπουργών Περιβάλλοντος της Ε.Ε. Παράλληλα στις επαφές του στο περιθώριο της Συνόδου έθεσε το μείζον θέμα που απασχολεί τη ναυτιλία και αφορά τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητάς της κατά την ένταξή της στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών Ρύπων.
«Στην Ελλάδα συντάσσουμε ήδη το σχέδιο ενός νέου εθνικού κλιματικού νόμου, ο οποίος θα έχει ψηφιστεί πριν από την 26η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP26) που θα λάβει χώρα στη Γλασκόβη στις αρχές του Νοεμβρίου. Πρόκειται για έναν νόμο, ο οποίος έχει συγκεκριμένες αναφορές για τα θέματα κλιματικής προσαρμογής, εστιάζοντας τόσο στη βελτίωση της ανθεκτικότητας όσο και στη μείωση της τρωτότητας σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με το σχέδιο δράσης της Ε.Ε. για τον περιορισμό της ρύπανσης του αέρα, των υδάτων και του εδάφους σε επίπεδα που δεν θεωρούνται επιβλαβή για την υγεία και το περιβάλλον, ο κ. Σκρέκας σημείωσε ότι η Ελλάδα υποστηρίζει σθεναρά το όραμα για μηδενική ρύπανση έως το 2050, το οποίο αποτελεί δομικό στοιχείο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, ταυτόχρονα με την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας. «Η απανθρακοποίηση της οικονομίας αποτελεί το πλέον δραστικό και αποτελεσματικό μέτρο ριζικής μείωσης της ρύπανσης. Το άλλο βασικό εργαλείο είναι η προώθηση της κυκλικής οικονομίας», επισήμανε ο κ. Σκρέκας.
Ναυτιλία και ρύποι Να σημειωθεί ότι ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας συναντήθηκε την Πέμπτη 10 Ιουνίου στο Λουξεμβούργο και με τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αρμόδιο για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, Φρανς Τίμερμανς.
Στη συνάντηση, η οποία πραγματοποιήθηκε πριν από την έναρξη του Συμβουλίου Υπουργών Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμφωνήθηκε ότι θα υπάρξει στενή συνεργασία στη διαμόρφωση της νομοθετικής πρότασης για την ένταξη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών Ρύπων (ETS). Ο κ. Σκρέκας τόνισε τη σημασία της ελληνικής ναυτιλίας, δεδομένου ότι ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 58% της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και επισήμανε τις ιδιαιτερότητες του κλάδου οι οποίες πρέπει να γίνουν πλήρως κατανοητές προκειμένου οι ρυθμίσεις να είναι δίκαιες και αποτελεσματικές.
Υπενθυμίζεται ότι το 40% του εσωτερικού εμπορίου της Ε.Ε. και το 75% του διεθνούς εμπορίου γίνεται με πλοία, που όμως εκπέμπουν μόλις το 3% των συνολικών ρύπων CO2 και το 13% του συνόλου των μεταφορών (οδικών, αεροπορικών, σιδηροδρομικών, ναυτιλιακών). Να σημειωθεί ότι με βάση τελευταία μελέτη του ΙΜΟ η διεθνής ναυτιλία, η οποία μεταφέρει περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, εξακολουθεί να είναι υπεύθυνη για το 2% περίπου των ετησίων ανθρωπογενών εκπομπών CO2.
Επίσης η τελευταία μελέτη του Διεθνούς ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) σχετικά με τα εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου που δημοσιεύθηκε το 2020 έδειξε ότι οι εκπομπές από τη ναυτιλία το 2018 ήταν 7% χαμηλότερες από ό,τι το 2008 και παραμένουν κάτω από τα επίπεδα του 2008, έτος βάσης για τον υπολογισμό των στόχων μείωσης των εκπομπών CO2 από τα πλοία, για το 2030 και το 2050.
Ταμείο απανθρακοποίησης
Επί τάπητος, επίσης, στη συνάντηση με τον αντιπρόεδρος της Κομισιόν τέθηκε και η επιτάχυνση των διαδικασιών για την ενεργοποίηση του Ταμείου Απανθρακοποίησης των νησιών, μέσω του οποίου αναμένεται να χρηματοδοτηθούν έργα ύψους τουλάχιστον 1,25 δισ. ευρώ τα επόμενα έτη. Ο Έλληνας υπουργός ανέφερε ότι έχει ξεκινήσει η προετοιμασία για την εκπόνηση φακέλου με τις επενδύσεις που θα υλοποιηθούν, όπως, μεταξύ άλλων, η περαιτέρω διασύνδεση των νησιών και η ανάπτυξη υβριδικών υποδομών παραγωγής ενέργειας για τα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Ο κ. Τίμερμανς δεσμεύθηκε ότι θα συνεχιστεί η στήριξη της Ελλάδας με ευρωπαϊκούς πόρους και την επόμενη περίοδο 2021 - 2030.
Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος ενημέρωσε και για τον σχεδιαζόμενο Μηχανισμό Διασυνοριακής Προσαρμογής Εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα (Carbon BorderAdjust Mechanism), ο οποίος θα εφαρμοστεί για τα προϊόντα τρίτων χωρών που δεν υπάγονται στο ETS.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε την ανάγκη να στηριχθεί η ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών βιομηχανικών προϊόντων που εξάγονται σε τρίτες χώρες, οι οποίες δεν επιβαρύνονται με αντίστοιχα μέτρα χρέωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ο κ. Σκρέκας επισήμανε, επίσης, ότι είναι σημαντικό να χρηματοδοτηθούν βραχυπρόθεσμα έργα φυσικού αερίου, δεδομένου του ρόλου που θα διαδραματίσει ως αναγκαίου μεταβατικού καυσίμου τα επόμενα έτη.