Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Η αυξανόμενη ανταπόκριση των καταναλωτών στα φυτικά γαλακτοκομικά ξαναμοιράζει την «τράπουλα» στον κλάδο σε παγκόσμιο επίπεδο, με τις εκτιμήσεις των αναλυτών να κάνουν λόγο για επικείμενη έναρξη μιας νέας εποχής στη γαλακτοβιομηχανία.
Παρά το γεγονός ότι σήμερα το μερίδιο που κατέχει η «εναλλακτική» αυτή κατηγορία φυτικών γαλακτοκομικών είναι μικρό, οι αναλυτές αλλά και η βιομηχανία διαβλέπουν σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης το προσεχές διάστημα.
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Meticulous Research, τα φυτικά γαλακτοκομικά αναμένεται να αναπτυχθούν με ετήσιο ρυθμό (CARG) 11,2% την περίοδο 2020-2027 αγγίζοντας σε αξία τα 44,8 δισ. δολ. Σε πρόσφατο δημοσίευμα των Financial Times γίνεται λόγος για μια επικείμενη «μάχη» που θα καθορίσει «το μέλλον» του γάλακτος, παρά το γεγονός ότι σήμερα τα δύο «στρατόπεδα» εμφανίζουν ασύγκριτες δυναμικές. Υπολογίζεται ότι η συνολική αγορά των φυτικών ροφημάτων διαμορφώνεται στα 17 δισ. δολ., όταν στα παραδοσιακά γάλατα ανέρχεται σε 650 δισ. δολάρια. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι αναλυτές της ING εκτιμούν ότι υπάρχει προοπτική ο τζίρος των φυτικών γαλακτοκομικών να φτάσει τα 5 δισ. ευρώ το 2025, με τα φυτικά ροφήματα να έχουν τη μερίδα του λέοντος σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες όπως γιαούρτι και τυροκομικά.
30 εκατ. στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, οι πωλήσεις των ροφημάτων φυτικής προέλευσης εντός των σούπερ μάρκετ το 2020 άγγιξαν σε αξία τα 30 εκατ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση 22,7% σε σχέση με το 2019, ενώ σε όγκο η επίδοση αυτή μεταφράζεται σε κατανάλωση 11 εκατ. λίτρων, αυξημένα 30,6% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Η ανοδική πορεία των φυτικών ροφημάτων διατηρείται και φέτος, με τις επιδόσεις του πρώτου διμήνου να παρουσιάζουν αύξηση στους όγκους κατά 46,6% και αντίστοιχα στις αξίες κατά 34,6%. Το δυνατό χαρτί της κατηγορίας είναι το γάλα αμυγδάλου, το οποίο κατέχει πάνω από τα 2/3 των πωλήσεων σε όγκους, παρουσιάζοντας μάλιστα αύξηση 35,1% σε ετήσια βάση, ενώ ακολουθούν τα ροφήματα σόγιας με μερίδιο 13%.
Παρ' όλα αυτά, οι βιομηχανίες έχουν ήδη αρχίσει να παίρνουν θέση σε αυτή τη niche αγορά που δημιουργείται. Παγκόσμιοι κολοσσοί, όπως η Nestle, η Danone, Upfiled, Oatly. Ήδη στα εγχώρια ράφια ισχυρή παρουσία στα φυτικά ροφήματα έχουν τα σήματα των εταιρειών Όλυμπος, Arivia (Upfield Hellas) και Alpro (Danone), ενώ σημαντικός παίκτης στην κατηγορία είναι επίσης και η Δέλτα. Πέρα από την παραδοσιακή γαλακτοβιομηχανία, τα φυτικά ροφήματα έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον και άλλων ηχηρών «ονομάτων» από τον χώρο των τροφίμων - ποτών. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι είσοδο στην κατηγορία έχει κάνει από το 2018 η Coca Cola, μέσα από το σήμα Adez, αλλά και η Γιώτης, που λάνσαρε ρόφημα αμυγδάλου υπό το brand Fytro.
Όπως σημειώνουν στη «Ν» στελέχη του κλάδου «το μέλλον στα γαλακτοκομικά αναμένεται να αναμορφωθεί και μόλις καθιερωθούν στο ράφι και οι private label φυτικοί κωδικοί γαλακτοκομικών, τότε σίγουρα θα μιλάμε για μια νέα εποχή στην αγορά».