Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Την επανεκκίνηση του έργου των 500 εκατ. ευρώ το οποίο αφορά την επέκταση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», που είχε διακοπεί στις αρχές του περασμένου χρόνου λόγω της πανδημίας, φαίνεται ότι εξετάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, παράλληλα με την αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων.
Η έγκριση του master plan για την επέκταση του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας «Ελ. Βενιζέλος» έχει δοθεί από τον Ιανουάριο του 2020 και πλέον φέρνει τις επενδύσεις στα αεροδρόμια της χώρας στην πρώτη γραμμή, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των εργασιών στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που εκτελεί η Fraport Greece, που θα ανακοινωθεί επίσημα μεθαύριο Τετάρτη από τον πρωθυπουργό σε ειδική εκδήλωση στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», αλλά και το αεροδρόμιο στο Καστέλι που έχει μπει πλέον και αυτό σε τροχιά υλοποίησης.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να προετοιμαστεί ώστε να προλάβει το επενδυτικό boom που μπορεί να κρατήσει τουλάχιστον έως το τέλος της δεκαετίας.
Η προσδοκία αυτή εκφράστηκε πλέον ως πεποίθηση από σειρά εκπροσώπων του επιχειρείν και των επενδύσεων, τους ανθρώπους που σχεδιάζουν μπίζνες της επόμενης μέρας και έχουν εικόνα για το τι θα συμβεί.
Μάλιστα, είναι η πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, αναφέρεται χαρακτηριστικά, που εκφράζεται µε τόση σαφήνεια η αισιοδοξία των ανθρώπων της αγοράς, οι οποίοι είθισται να τηρούν επιφυλακτική στάση.
Με την έγκριση, ουσιαστικά θα πατηθεί το κουμπί έναρξης για να προχωρήσει μια επένδυση σταθμός, στην οποία αναμένεται να υπάρξει τεράστιο ενδιαφέρον από ξένους και εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους, ενώ η συμβολή του έργου στον κατασκευαστικό κλάδο θα είναι σημαντική. Η επέκταση του ΔΑΑ κρίνεται απαραίτητη καθώς το αεροδρόμιο έως το 2019 έκανε συνεχή ρεκόρ επιβατικής κίνησης κυρίως με πτήσεις εξωτερικού, χάρη στην εντυπωσιακή ανοδική πορεία του τουρισμού.
Το 2019 το αεροδρόμιο της Αθήνας υποδέχθηκε 25,5 εκατ. επιβάτες.
Εκτιμήσεις για 33 εκατ. επιβάτες
Με βάση τις ανάγκες που εκτιμάται ότι θα έχει το αεροδρόμιο από το 2025, μεταξύ άλλων δρομολογείται η επέκταση του βόρειου τμήματος του υφιστάμενου τερματικού σταθμού (terminal) του αεροδρομίου, με στόχο μέσα στην ερχόμενη τετραετία η ετήσια δυναμικότητα του «Ελευθέριος Βενιζέλος» να αυξηθεί σε περίπου 33 εκατομμύρια επιβάτες, από 26 εκατομμύρια που είναι σήμερα.
Η επέκταση του υπάρχοντος terminal, με εκτιμώμενο κόστος περίπου 500 εκατ. ευρώ, θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη επένδυση της εταιρείας του ΔΑΑ από τον Μάρτιο του 2001, δηλαδή από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του αεροδρομίου της Αθήνας.
Το έργο για την αύξηση της χωρητικότητας του κεντρικού αεροσταθμού θα είναι πολύ μεγαλύτερο σε σχέση με εκείνο που ολοκληρώθηκε το 2019 και αφορούσε την επέκταση της νότιας πλευράς του -κατά περίπου 16.000 τ.μ.- το οποίο κόστισε περίπου 18 εκατ. ευρώ (χωρίς τον ΦΠΑ).
Σχέδια δημιουργίας clusters
Παράλληλα, διάφορα μοντέλα εξετάζονται για την αξιοποίηση και των υπόλοιπων 22 μικρών περιφερειακών αεροδρομίων που παραμένουν υπό τον έλεγχο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στο τραπέζι βρίσκεται και η δυνατότητα δημιουργίας clusters αεροδρομίων.
Εξετάζονται όμως και άλλα εναλλακτικά σενάρια, όπως για παράδειγμα η μακροχρόνια σύμβαση παραχώρησης, κατά τα πρότυπα του «Ελευθέριος Βενιζέλος» ή των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς και ο θεσμός της παραχώρησης εκμετάλλευσης ή η σύμβαση διαχείρισης, το λεγόμενο «management contract», στην οποία ένας ιδιωτικός φορέας αναλαμβάνει να παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων έναντι αμοιβής.
Στην παρουσία του στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), Γρηγόρης Δημητριάδης, επισήμανε ότι πρόθεση του Υπερταμείου είναι να επιταχύνει τον εκσυγχρονισμό και την καλύτερη αξιοποίηση των εταιρειών του Δημοσίου που είναι στο χαρτοφυλάκιό του, εκμεταλλευόμενο το εξαιρετικό επενδυτικό κλίμα που διαμορφώνεται.
Στα σκαριά ο διαγωνισμός για την Καλαμάτα
Από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, όπως έχει γράψει η «Ν», θα ξεκινήσει η αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων σύμφωνα με δημόσιες δηλώσεις του επικεφαλής του Υπερταμείου Γρηγόρη Δημητριάδη. Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα αεροδρόμια τα οποία έμειναν έξω από το πακέτο των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που απέκτησε η Fraport. Ήδη προκηρύσσεται διαγωνισμός για την πρόσληψη συμβούλου ο οποίος θα διαχειριστεί την υπόθεση του αεροδρομίου και την εξεύρεση επενδυτών, είτε αμέσως με διαγωνιστική διαδικασία ιδιωτικοποίησης, είτε εμμέσως με τη διαδικασία των ΣΔΙΤ. Σε κάθε περίπτωση με βάση τις κυβερνητικές δεσμεύσεις ο επενδυτής θα έχει εξευρεθεί το αργότερο σε διάστημα 12-18 μηνών.
Για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας αναμένεται να εκδηλωθεί έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, με πιο σοβαρό, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, των επιχειρηματιών Κωνσταντακόπουλου (Costa Navarino) και Ε. Βασιλάκη (Aegean), ενώ σε κάθε περίπτωση ιδιαίτερη βαρύτητα θα έχουν οι αποφάσεις του ομίλου Κοπελούζου κατά πόσον η Fraport θα συμμετάσχει στη σχετική διαδικασία που θα υποδειχθεί από τον σύμβουλο.
Τα τελευταία χρόνια, το αεροδρόμιο Καλαμάτας καταγράφει εντυπωσιακές επιδόσεις. Για το 2019, την τελευταία προ Covid-19 χρονιά, η επιβατική κίνηση έφτασε τους 336.000 επιβάτες από 280.900 το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση 20,3%. Η συντριπτική πλειοψηφία, δηλαδή οι 310.000, ήταν αφίξεις εξωτερικού. Το 2020 η επιβατική κίνηση υποχώρησε λόγω της πανδημίας σε 87.280 ταξιδιώτες, ενώ για φέτος αναμένεται υπερδιπλασιασμός της επιβατικής κίνησης σε σχέση με την περασμένη χρονιά. Καθοριστικό ρόλο στις υψηλές «πτήσεις» έχει διαδραματίσει η άνοδος του τουριστικού ρεύματος στη νότια και νοτιοδυτική Πελοπόννησο με επίκεντρο το Costa Navarino. Ο διεθνής διαγωνισμός για την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας εκτιμάται πως θα βγει στον αέρα σε έναν με ενάμιση χρόνο.