Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Με νέα άνοδο, τη δέκατη στη σειρά, και νέο ρεκόρ δεκαετίας έκλεισε χθες Παρασκευή ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς Baltic Dry Index (BDI). Χθες «έπιασε» τις 2.788 μονάδες, επίπεδα που είχε να δει από τις αρχές Οκτωβρίου του 2010. Οι αδιάκοπες εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα για την παραγωγή χάλυβα είναι η βασική αιτία ανόδου του BDI.
Οι τιμές σιδηρομεταλλεύματος και οι τιμές χάλυβα σε υψηλό 10 ετών υπογραμμίζουν τη μεγάλη ζήτηση που βλέπουμε επί του παρόντος στην Κίνα, ανέφερε ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons Platou Securities στην καθημερινή του αναφορά, προσθέτοντας ότι η παραγωγή ακατέργαστου χάλυβα της Κίνας τον Μάρτιο ήταν η υψηλότερη από τον προηγούμενο Αύγουστο.
Βλέπουν άνοδο
Η αγορά σημειώνει ότι το Tradewinds αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο κατά το δεύτερο τρίμηνο και το υπόλοιπο του έτους καθώς η κατασκευαστική περίοδος «ζεσταίνεται» στην Κίνα και σε άλλες περιοχές του πλανήτη, σύμφωνα με την επενδυτική μονάδα του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons. Μάλιστα, όπως τονίζει ο ίδιος ναυλομεσιτικός οίκος, οι ναύλοι θα πρέπει επίσης να επωφελούνται από την αύξηση της ποσότητας σιδηρομεταλλεύματος που εισέρχεται στην αγορά από το δεύτερο εξάμηνο του 2021. Για τις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος αξιοποιούνται κυρίως τα capesize πλοία, η αγορά των οποίων ανέβηκε αυτή την εβδομάδα στο υψηλό του προηγούμενου έτους. Ο μέσος όρος 5 χρονοναυλώσεων (5TC) για Capesize του Baltic Exchange αυξήθηκε κατά 6.242 δολ. την ημέρα και έκλεισε στο τέλος της εβδομάδας στα 34.762 δολ. την ημέρα.
Η υπερατλαντική διαδρομή C8 ξαναζωντάνεψε και κέρδισε 12.675 δολ. την εβδομάδα, στα 37.450 δολ. την ημέρα.
Ανά κατηγορία
Η αγορά των Capesize σημείωσε την τελευταία εβδομάδα μία άνοδο κατά 19,3% καθώς η ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος αυξάνεται λόγω εποχικότητας, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal και εκτιμά ότι η τάση αυτή θα συνεχισθεί και τις επόμενες ημέρες.
Στα panamax, αναφέρει το Baltic Exchange, η εβδομάδα είχε μία αντίθεση καθώς ξεκίνησε ανοδικά, ωστόσο προς το τέλος της εβδομάδας διόρθωσε λίγο. Χθες ο δείκτης BPI έκλεισε με μικρή πτώση.
Στα Ultramax / Supramax καταγράφηκε μια θετική εβδομάδα γενικά για τον κλάδο, κυρίως λόγω της έντονης ζήτησης σε ολόκληρη την περιοχή της Ασίας, όπου καταγράφηκε αυξημένη έρευνα για τα φορτία. Η ναύλωση περιόδου τριών έως πέντε μηνών για πλοία 63.000 dwt στην Κίνα έφτασε τα 26.500 δολ. την ημέρα.
Τέλος, ο κλάδος των Handy, όπως σημειώνει το Baltic Exchange, συνέχισε να βελτιώνεται αυτή την εβδομάδα, με τον BSI να κερδίζει 86 μονάδες από την περασμένη Παρασκευή μέχρι και χθες.
Και στον Ατλαντικό και στον Ειρηνικό καταγράφηκε άνοδος και όπως έγινε γνωστό, handysize 34.000-dwt στη Βενεζουέλα ναυλώθηκε τρεις έως πέντε μήνες στα 15.500 δολ. με παράδοση στον Ατλαντικό, ενώ στη Νοτιοανατολική Ασία ένα πλοίο 37.000-dwt λέγεται ότι ναυλώθηκε για τέσσερις έως έξι μήνες στα περίπου 20.000 δολ. την ημέρα.
Διπλάσιος ναύλος για την Diana
Ενδεικτικό πάντως του τι συμβαίνει αυτή την περίοδο στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου είναι το παράδειγμα μιας ναύλωσης ενός πλοίου της Diana Shipping.
Όπως ανακοίνωσε η εισηγμένη στο NYSE ναυτιλιακή εταιρεία της οικογένειας Παληού ναύλωσε στην Classic Maritime Inc, το Newcastlemax, «Philadelphia» με ένα μικτό ημερήσιο ναύλο 28.500 δολ., μείον προμήθεια 5% που καταβάλλεται σε τρίτους, για μια περίοδο μέχρι την 1η Μαρτίου 2022, με ανώτατο όριο την 1η Μαΐου 2022.
Η προηγούμενη ναύλωση του «Philadelphia» ήταν στην BHP Billiton Freight Singapore Pte. Ltd., με μικτό ημερήσιο ναύλο στα 14.500 δολ., μείον προμήθεια 5% που καταβάλλεται σε τρίτους.
Ουσιαστικά, δηλαδή, η νέα ναύλωση είναι διπλάσιου ύψους σχεδόν από την προηγούμενη.
Σε δήλωσή της η διευθύνουσα σύμβουλος της Diana Shipping κ. Σεμίραμις Παληού σημείωσε μεταξύ άλλων ότι το πλοίο απασχολείται τώρα με τον υψηλότερο ναύλο που πέτυχε ποτέ από το 2012 που εντάχθηκε στον στόλο της εταιρείας.