Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ιδιαίτερα «καυτό» ήταν το πρώτο τρίμηνο του 2021 σε αγοραπωλησίες πλοίων, καθώς φαίνεται να πραγματοποιήθηκαν πολύ περισσότερες συναλλαγές σε σχέση με το ίδιο διάστημα τα τελευταία χρόνια. Ήδη η Bimco είχε επισημάνει λίγες ημέρες πριν κλείσει ο Μάρτιος ότι μόνο στον τομέα των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου οδηγούμαστε σε ρεκόρ συναλλαγών για το σύνολο του έτους, αφού από τις αρχές του χρόνου μέχρι και τις 24 Μαρτίου είχαν αλλάξει χέρια 279 πλοία, όταν ολόκληρο το 2020 έγιναν συνολικά συναλλαγές για 794 πλοία.
Επίσης και τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking δείχνουν προς την ίδια κατεύθυνση. Από την αρχή της χρονιάς μέχρι και τις 28 Μαρτίου η Allied κατέγραψε συναλλαγές που αφορούν 267 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, όταν πέρυσι το ίδιο διάστημα είχαν καταγραφεί μόλις 89 συναλλαγές σε πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Και η γενικότερη εικόνα που αφορά όλες τις κατηγορίες πλοίων είναι ανάλογη. Ειδικότερα, σύμφωνα με την Allied, στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους άλλαξαν χέρια συνολικά 538 πλοία, ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο είχαν καταγραφεί μόλις 272 συναλλαγές.
Από τα 538 πλοία, τα 267 όπως προαναφέρθηκε είναι bulkers, τα 135 δεξαμενόπλοια και τα 97 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Πέρυσι την ίδια περίοδο από τα 272 πλοία που άλλαξαν χέρια, τα 88 ήταν πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τα 100 δεξαμενόπλοια και τα 43 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Ζήτηση για χύδην ξηρού φορτίου
Από τη σύγκριση των στοιχείων προκύπτει μία έξαρση φέτος του ενδιαφέροντος για πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Όπως σημειώνει και ο αναλυτής της Bimco, Peter Sand, η δυναμική στις συναλλαγές second hand πλοίων στον κλάδο της χύδην ναυτιλίας αντικατοπτρίζει εν μέρει την εικόνα της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, η οποία το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους είχε ένα ασυνήθιστο ισχυρό ξεκίνημα με τους ναύλους να καταγράφουν αξιόλογές επιδόσεις ακόμη και στα μικρότερου μεγέθους πλοία. Είναι ενδεικτικό ότι οι ναύλοι για τα πλοία Panamax και Supramax έπιασαν το υψηλό δεκαετίας. Στις 24 Μαρτίου τα πλοία Panamax κέρδισαν 25.719 δολ. την ημέρα, ενώ τα πλοία Supramax απολάμβαναν 22.921 δολ. την ημέρα, λέει ο Peter Sand.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα 279 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που μεταβιβάστηκαν στο πρώτο τρίμηνο του 2020, σύμφωνα με την Bimco, τα 82 ήταν Panamax, ωστόσο ο συγκεκριμένος τομέας έρχεται δεύτερος σε σύγκριση με το σύνολο των δύο μικρότερων κατηγοριών handymax και supramax που οι συναλλαγές φτάνουν στα 100 πλοία.
Η υψηλή ζήτηση για πλοία ξηρού φορτίου χύδην στις αρχές του τρέχοντος έτους αντικατοπτρίζεται επίσης και στις αξίες των περιουσιακών στοιχείων που έχουν αυξηθεί σημαντικά. Ένα 15χρονης ηλικίας πλοίο Panamax αξίζει πλέον 47,4% περισσότερο από ό,τι την 1η Ιανουαρίου 2021. Πρόκειται για μια αύξηση περίπου 4 εκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με την Bimco.
H ελληνική παρουσία
Πρωταγωνιστές βέβαια στη φρενίτιδα αγορών bulkers οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied, απέκτησαν 83 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, δηλαδή λίγο πάνω από το 31% των συνολικών συναλλαγών bulkers, ενώ σε όλες τις κατηγορίες πλοίων οι Έλληνες απέκτησαν συνολικά 129 πλοία από ένα σύνολο παγκοσμίων συναλλαγών που αφορούσαν 538 πλοία, σύμφωνα πάντα με την Allied.
Δεύτεροι στην κατάταξη των αγοραστών οι Κινέζοι με 94 πλοία συνολικά, εκ των οποίων τα 60 είναι bulekrs.
Οι Έλληνες επένδυσαν 2,1 δισ. δολ. για αγορές πλοίων, με τους Κινέζους να ακολουθούν με 1,1 δισ. δολ.
Πάντως, σύμφωνα με τον Peter Sand, η τρέχουσα δυναμική του εμπορίου χύδην ξηρού φορτίου όσο και της αγοράς second hand πλοίων σε αυτή την κατηγορία δεν φαίνεται να έχει μεγάλη διάρκεια.
Η προσδοκία της BIMCO παραμένει πιο χαμηλή αν και η τρέχουσα δύναμη της αγοράς πρέπει να απολαμβάνεται όσο διαρκεί, τονίζει ο αναλυτής και προσθέτει ότι οι μακροπρόθεσμες τάσεις στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου δεν υποστηρίζουν μια παρατεταμένη ανάκαμψη.