Σε ανοδική τροχιά κινήθηκε η συντριπτική πλειονότητα των εγχώριων εμπορικών επιχειρήσεων φαρμάκων, καλλυντικών και ειδών ατομικής υγιεινής το 2005 και το 2006.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα έρευνας της Stat Bank, οι συνολικές πωλήσεις 238 παραγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων του χώρου αυξήθηκαν από 9,36 δισ. ευρώ το 2005 σε 10,39 δισ. ευρώ το 2006 (άνοδος 11%). Αντίστοιχα, τα κέρδη προ φόρων αυξήθηκαν από 494,4 εκατομμύρια ευρώ το 2005 σε 586,6 εκατομμύρια ευρώ το 2006. Η αύξηση της συνολικής κερδοφορίας ήταν 18,6%.
Ειδικότερα, οι 71 βιομηχανικές επιχειρήσεις φαρμάκων, καλλυντικών και ειδών ατομικής υγιεινής αύξησαν τις συνολικές πωλήσεις τους κατά 10,5%, για να φτάσουν τα 4,47 δισ. ευρώ, Επίσης τα συνολικά τους κέρδη κατά 30,76%, για να φτάσουν τα 352,2 εκατ. ευρώ.
Αντιστοίχως, οι 167 εισαγωγικές και εμπορικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στους παραπάνω τομείς, αύξησαν τις συνολικές τους πωλήσεις κατά 11%, για να φτάσουν τα 5,9 δισεκατομμύρια ευρώ. Αντιστοίχως τα συνολικά κέρδη προ φόρων των εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκαν κατά 4,1%.
Μειούμενος βαίνει τα τελευταία χρόνια ο ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς φαρμάκων, που ωστόσο εξακολουθεί να κινείται με διψήφιο ποσοστό αύξησης. Το 2006, σύμφωνα με στοιχεία του ΕΟΦ, οι πωλήσεις σε νοσοκομεία, φαρμακεία και φαρμακαποθήκες (περιλαμβανομένων των παράλληλων εξαγωγών) έφτασαν τα 6,168 δισ. ευρώ, κατά 11,11% υψηλότερα έναντι της προηγούμενης χρονιάς. Είχε προηγηθεί ανάλογη πορεία και το 2005. Τότε ο τζίρος είχε φτάσει τα 5,548 δισ. ευρώ, διευρυμένος κατά 10,78% έναντι του 2005.
Σύμφωνα με την έρευνα της Stat Bank οι καθυστερήσεις στην κυκλοφορία φαρμάκων (που έχουν λάβει άδεια κυκλοφορίας), οι ανισότητες στη πρόσβαση των ασθενών σε καινοτόμα φάρμακα, οι συχνές ελλείψεις φαρμάκων -λόγω παράλληλων εξαγωγών-, το διαρκώς μεταβαλλόμενο θεσμικό πλαίσιο και τα χρέη των νοσοκομείων αποτελούν βασικά προβλήματα της εγχώριας αγοράς.
Σε πτωτική τροχιά βρίσκεται ο ρυθμός αύξησης και της αγοράς καλλυντικών. Σε τιμές καταναλωτή η αξία της διαμορφώθηκε το 2005 σε 1,31 δισ. ευρώ, μόλις 2,6% υψηλότερα έναντι της αμέσως προηγούμενης χρονιάς.
Η εξέλιξη αυτή αντικατοπτρίζει το σκληρό ανταγωνισμό μεταξύ των μεγάλων ομίλων της χώρας, που έχει ως αποτέλεσμα τη συγκράτηση των τιμών, αλλά και την μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Οι τελευταίοι στρέφονται προς προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, που έχουν χαμηλότερη τιμή, προκειμένου να συγκρατήσουν τις δαπάνες τους.
Το 2004 η αγορά είχε τρέξει με ρυθμό αύξησης 4,1%, ενώ ένα χρόνο νωρίτερα, το 2003, με 5,4%. Με δεδομένη αυτή τη πτωτική πορεία δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι σύντομα ο κλάδος θα δει και αρνητικό πρόσημο μπροστά από το ποσοστό που αντιπροσωπεύει την ετήσια μεταβολή του τζίρου. Τη μερίδα του λέοντος στα προϊόντα καλλυντικών έχουν αυτά που σχετίζονται με την περιποίηση προσώπου και μαλλιών. Συγκεκριμένα:
- Τα είδη περιποίησης μαλλιών έκαναν το 2005 τζίρο 433 εκατ. ευρώ, ποσό αυξημένο κατά 2,1% έναντι του 2004.
- Καλλυντικά για το πρόσωπο προσέφεραν στις εταιρείες έσοδα 254 εκατ. ευρώ και ταυτόχρονα ικανοποιητικό ρυθμό ανόδου (6,7%).
- Στην κατηγορία των Toiletries παρουσιάστηκε κάμψη, καθώς οι πωλήσεις υποχώρησαν στα 214 εκατ. ευρώ.
- Για είδη μακιγιάζ ξοδεύτηκαν 149 εκατ. ευρώ ή 12,2% των δαπανών σε καλλυντικά.
- Στα αρωματικά διατέθηκαν 142 εκατ. ευρώ έναντι 138,5 εκατ. ευρώ ένα χρόνο νωρίτερα.
- Ελληνίδες και Ελληνες πλήρωσαν 63 εκατ. ευρώ για είδη περιποίησης σώματος και 57 εκατ. ευρώ για προστασία από τον ήλιο.