Στοχευμένο και προσαρμοσμένο στα δημοσιονομικά περιθώρια θα είναι το πρόγραμμα επιδότησης παγίων δαπανών, το πλαίσιο του οποίου περιλαμβάνεται σε διάταξη του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών που ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή.
Πρόκειται για ένα μέτρο το οποίο βασίζεται στο προσωρινό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων της Κομισιόν που επικαιροποιήθηκε μόλις την προηγούμενη εβδομάδα. Οι λεπτομέρειες του εν λόγω προγράμματος αναμένεται να οριστικοποιηθούν έως το Μάρτιο. Καθοριστικός παράγοντας για την τελική μορφή που θα λάβει είναι η υγειονομική κατάσταση της χώρας αλλά κι η κατάσταση του Ταμείου του Κράτους.
Με τα έως τώρα δεδομένα, το μέτρο θα καλύπτει πάγιες δαπάνες επιχειρήσεων οι οποίες καταγράφουν μείωση του κύκλου εργασιών τους κατά τουλάχιστον 30% για το διάστημα Μαρτίου 2020 έως Δεκέμβριο του 2021.
Ωστόσο μένει να φανεί
- αν θα αφορά συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, κάτι το οποίο προβλέπεται και από το προσωρινό πλαίσιο της Κομισιόν
- το είδος των δαπανών που θα λαμβάνονται τελικά υπόψη, με ιδιαίτερη έμφαση στη διατήρηση των θέσεων απασχόλησης. Στο "λογαριασμό" θα περιληφθούν μισθοδοσία, λογαριασμοί ΔΕΚΟ, ενοίκια, κ.α.
· αν θα λαμβάνονται υπόψιν τυχόν ενισχύσεις που έχει λάβει η επιχείρηση όπως η Επιστρεπτέα Προκαταβολή, αποζημιώσεις ειδικού σκοπού, κ.α.
Προκειμένου να είναι γρήγορες οι διαδικασίες, από τη στιγμή που το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα πάρει «σάρκα και οστά», θα δημιουργηθεί μια νέα πλατφόρμα στην ΑΑΔΕ στην οποία οι επιχειρήσεις θα δηλώσουν τα στοιχεία των δαπανών. Το τελικό ύψος της επιδότησης ενδεχομένως να καθορίζεται μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας καταγραφής των δαπανών.
Δηλαδή, θα γίνει διαχωρισμός των επιχειρήσεων που τηρούν τα κριτήρια που θα έχουν τεθεί όπως η μείωση του τζίρου κατά τουλάχιστον 30%, αλλά και τις δαπάνες οι οποίες δεν έχουν καλυφθεί από άλλα μέτρα στήριξης.
Μεταξύ των εναλλακτικών που μελετά το οικονομικό επιτελείο είναι η καταβολή του ποσού που θα έχουν να λάβουν οι δικαιούχοι να μην γίνεται μόνο με καταβολή μετρητών αλλά και με συμψηφισμό μελλοντικών φορολογικών υποχρεώσεων.
Ραλλού Αλεξοπούλου